Luku 1 Osa 1

22 2 1
                                    


Eräänä päivänä vuoden 3033 lopussa tapahtui räjähdys, joka aiheutti, että suurin osa koe-eläimistä pääsi vapaaksi. Nämä kolme ikisutta karkasivat ja siirtyivät Kotore nimisen järven rannalle asumaan. Kotoren kylä on järven rannalla pienen matkan päässä näiden kolmen kolosta. Puolitoista vuotta myöhemmin armeija saa ilmoituksen heistä. Armeijan väki saapuu helikoptereilla kylän laitamille. Ilma on kaunis ja syksy on saapumassa. Lehdet ovat vielä vihreitä. Nykses auttaa vanhaa rouvaa kylässä. Hän saa asua ihmisten kanssa, koska Zaco ja Syrbiella ajoivat Nyksessin pois kolosta omilleen.

Nykses auttaa kantamaan painavia kivikasseja kokkoa varten. Kokon ympärille tehdään kivikehä, jotta tuli ei pääse karkaamaan. Kolme lasta juoksevat sotilaan luokse. Heidän perässään kävelee mies kaikessa rauhassa ja esittäytyy sotilaalle. Hän on kylän johtaja. Armeijan kenraali kyselee ikisusista. Kylän johtaja pyytää lapsia etsimään vanhan rouvan. Rouva tulee Nyksessin kanssa paikalle. Armeijan ikisudet alkavat reagoida Nyksessin tullessa paikalle. Paitsi yksi, joka vain tuijottaa Nyksestä. Nykses pörhistää turkkiaan ja perääntyy vähän. Armeijan väki tajuaa heti, että kyseessä on toinen ikisusi. Nykses painautuu vanhaa rouvaa vasten. Vanha rouva silittää häntä pään päältä.

"Ei hätää kulta", rouva sanoo rauhallisena.

Vanha rouva selittää, että tämä yksilö on kiltti. Ja kylän johtaja todistaa sen. Nykses pysyttelee vanhan rouvan kintereillä koko illan.

Ilta koittaa ja juhlat alkavat. Nyksessille annettaan lihanpala kuten muillekin armeijan ikisusille. Sotilaat ja kenraali saavat myös syödä juhla aterian. Syömisen jälkeen ihmiset puhuvat. Pieni tyttö lähestyy Nyksestä. Nykses nostaa päätään ja lapsi istahtaa tämän viereen. Tyttö silittää Nyksestä ja heittää multaa tämän päälle saaden Nyksessin aivastamaan. Armeijan väki on yllättynyt, koska he luulivat napanneensa kaikki kesyt yksilöt. Armeijan väki kyselee kyläläisiltä Nyksessistä. Seuraavana aamuna kylän johtaja ja armeijan väki lähtevät nappaamaan Zacoa ja Syrbiellaa. He palaavat illalla näiden kahden kanssa. Ne laitetaan häkkeihin. Kumpikin ärisee ja murisee. Seuraavana aamuna viisi helikopteria saapuu hakemaan heitä. Vanha rouva sanoo hyvästit Nyksessille. Samoin muut kylän ihmiset kiittävät Nyksestä avusta. Nykses nukutetaan ja siirretään häkkiin. Zaco ja Syrbi nukutetaan myös. Heidät siirretään saaristoon, jossa on muitakin ikisusia. Saaristossa on myös yksi kylä, jossa asuu armeijan väkeä ja heidän perheitään. Saarella on kyllä kaksi muutakin kylää, mutta ne ovat asumiseen kelvottomia.

Ikisudet - IkiaikaWhere stories live. Discover now