P.14

75 9 7
                                    

ابتسمت ليان و دخلت الي المدير الذي كان شخص نعرفه جيدا و هو بلال ( والد زين ) ...
بلال بترحيب : اهلا اهلا .... يا ليان عاملة ايه ... ثم تابع بخبث : يا بنت اخويا ....

ليان بابتسامة باهتة : الحمد لله يا عمو ... اخبارك و اخبار صحتك ...

بلال : حمد لله يا حبيبتي .... انما قوليلي ايه سر الزيارة دي ...

ليان : بصراحة يا عمو انا كنت محتاجة حضرتك في خدمة و اتمني انك توافق عليها ....

بلال : يااه يا حبيبتي انا من قبل ما اسمع موافق اصلا .... انا ازاي اصلا اقدر ارفضلك طلب .. دة انتي حتي بنت صاحبي و شريكي .... و اخويا ... و قام بالضغط علي كلمة اخويا ....

ليان : انا ... انا كنت عايزة اشتغل هنا في الشركة ما حضرتك لحد ما اوصل السن المسموح اللي اقدر اخد فيه نصيب بابا ....

بلال بصدمة : اييه .... يا حبيبتي هو انتي شوفتيني مقصر في شغل الشركة أو معاكي .... و اي حاجة انتي بتطلبيها انا بجبهالك .... و بحاول علي قد ما اقدر اعوضك عن باباكي .... و كمان انا متابع مع الشرطة قضية بابا و بحاول ندور علي المجرم اللي قتله ...

ليان : انا والله يا عمو عارفة كل دة و عارفة ان حضرتك مش مقصر و شايل الشركة كلها بعد موت بابا .... بس اني اشتغل هنا دي ملهاش علاقة خالص بأن حضرتك مقصر في شغل الشركة ..... و الشغل دة انا محتاجاه عشان عايزة اشتري شقة و استقر فيها ...
بلال : طيب يا حبيبتي ما انتي كنتي قاعدة عند خالتك و مرتاحة ... ايه اللي حصل بس ....

ليان و هي تتذكر ما حدث في هذا اليوم المشئوم .... و قررت الا تقول ما حدث في هذا اليوم من خيانة يامان الي حديث ديانا و طرد خالتها لها .... و أثناء تفكيرها سقطت منها دمعة اثر تذكرها لهذا اليوم ..... و قطع تفكيرها هذا صوت بلال يقول : مالك يا ليان سرحتي في ايه ...

ليان : ها ... لا مسرحتش ... كنت بقول لحضرتك اني عايزة اشتغل .... لاني تقلت علي خالتي اوي و مش حابه اتقل عليها اكتر من كده ....

بلال : طب يا حبيتي ما انا ممكن اشتريلك شقه .... و ابعتلك مبلغ كل شهر تعرفي تعيشي منه ....

ليان باستغراب في نفسها : ماله دة مش عايزني اشتغل في الشركة ليه ...
ثم تحدثت بصوت عالي و قالت : لا يا عمو شكرا لعرض حضرتك .... انا هعرف اشتغل و اظبط اموري و اجيب شقة .... و اصلا لما كنت عايشة عن خالتو كانت بتصرف عليا من الفلوس اللي حضرتك بتبعتها .... و انا مش عايزة اتقل علي حضرتك .... و مش عايز حد يصرف عليا اكتر من كده ... انا كبيرة و اقدر اتحمل المسؤولية كويس ....

بلال في نفسه : هي لو اشتغلت معايا هتعرف اللي ابوها عرفه قبل ما يموت ... ثم خطرت له فكرة خبيثة مثله ....

بلال : خلاص يا حبيتي انتي ممكن تشتغلي في الشركة من بكرة .... بتشتغلي السكرتيرة بتاعتي ...

قصة حياتنا حيث تعيش القصص. اكتشف الآن