" pandai pun kau balik sini , ingatkan dah Tak nak balik sini " sindir Mukmin.
" kalau bukan disebabkan bonda suruh aku balik sini Tak adanya aku nak balik lah " bidas Asytar.
"Oh balik sebab bonda rupanya , ingatkan dah busy bawak jet dekat udara tu dah Tak reti nak balik rumah " Mukmin semakin rancak menyindir Asytar.
" Kau boleh diam Tak ? Aku busy bawak jet sebab itu memang kerja aku , kerja yang menjaga keamanan negara " tegas Asytar.
"Kau pandai jaga negara tapi aku lagi pandai mejaga hati Abuya kau sampai dia bagi kepercayaan dekat aku " perli Mukmin.
Inilah sebab mengapa dia malas hendak pulang ke rumah orang Tuanya , sakit hati dia melayan perangai abang iparnya yang tidak sedar diri itu . Dia sentiasa berharap bahawa berita mengenai Misi darurat bakal sampai ke telinganya supaya dia dapat mengelakkan diri daripada pulang ke tempat yang dia anggap sebagai neraka dunia itu .
Malas hendak melayan Mukmin, Asytar segera melangkah masuk ke dalam.
" oh dah sampai dah anak Tak kenang budi " kata Dato' Sri Zamani .
"Abang ni dah kenapa ? Kenapa cakap anak Kita macam itu ? Bila masa pula dia Tak kenang budi ? " Tanya Datin Sri Farhanah.
" awak diam.. Tak ada kena mengena dengan awak " jawab Dato'Sri Zamani.
" dato' Sri .. saya datang sini pun sebab nak melawat bonda saya sorang sahaja .. ada Abuya pun Abuya sendiri Tak anggap saya wujud . Anak sendiri dia campak tapi bila sampai menantu dia segala Jenis harta dia bagi " tegas Asytar sambil menjerling ke arah Mukmin.
Tring!
Alhamdulillah, tepat pada masanya ada juga panggilan Telefon masuk.
"Hello.." ujar Asytar.
"Asytar.. kau kena balik pangkalan sekarang , ada misi penting ni" kata Harraz.
" fuh terima kasih sangat dekat kau sebab call aku time-time ni , okay aku gerak sekarang " kata Asytar lalu mematikan panggilan Telefon.
Dengan segera , Asytar menyalam tangan bondanya sebelum pergi.
" bonda .. Wildan minta maaf , Wildan kena pergi sekarang sebab ada misi penting . Bonda doakan Wildan ye " kata Asytar.
"Bonda selalu doakan anak-anak bonda , jaga diri ya sayang " balas Datin Sri Farhanah sambil menepuk bahu Asytar.
" k..kakak.. abang gi ane ? " Tanya Farrel , adik bongsu Asytar yang baru menginjak usia 3 tahun .
" abang work sayang , abang kan jaga negara " jawab Hanis.
"Nanti abang agi ite mainan lagi kan? " Soal Farrel lagi.Hanis mengangguk laju.
" alah Farrel buat apa nak tunggu abang kamu yang Tak guna tu belikan mainan ? Suruh jelah Abang Mukmin belikan " bidas Maryam.
" angah .. kau jangan sampai aku sepak kau sampai 7 kaki dekat bawah tanah eh .. kau kenapa cakap abang aku a.k.a adik kau macam tu ? Kau memang dah di butakan dengan Laki kau eh sampai kebaikan adik sendiri kau Tak nampak " sindir Hanis.
" memang betul apa kakak kamu cakap tu , kenapa kamu nak mengamuk pulak Hanis Wardina ? " soal Dato'Sri Zamani Dan pada masa yang sama itu jua Mukmin ketawa.
" hoi jantan kau jangan sampai aku heret kau keluar daripada rumah ni , siapa suruh kau gelak ? Ada aku buat lawak ke hah? Abuya sedar Tak Abuya dah dibutakan dengan jantan Tak guna ni ! Dia Tak berhak untuk dapatkan 90% harta Abuya Tahu Tak , abang yang sepatutnya dapat ! " marah Hanis.
_________________________________________" Isya.. kenapa termenung jauh ni ? Ada masaalah ke dekat mahkamah ? Kalau Tak boleh nak masakkan makanan yang pelanggan order tu kamu duduk lah tepi dulu lepastu bila dah okay baru masak balik " Kata-kata Makciknya membuatkan Arisya tersentak.
"Mana ada termenung , Makcheh.. cumanya teringat dekat Mummy daddy yang jauh dekat UK . Tipulah kalau tak rindu diaorang cumanya diaorang tu Tak tahulah rindu ke tak dekat isya " balas Arisya.
Sejak mummynya habis pantang apabila melahirkan dirinya , Dia dibesarkan oleh Makcik , nenek, Dan atoknya . Mummy Dan Daddynya sibuk bekerja di UK katanya sampaikan tidak ada masa untuk pulang ke Malaysia terutamanya pada musim perayaan.
" janganlah sedih .. selagi hayat dikandung badan , Makcheh dengan nenek Dan juga Atok akan jaga Isya . We will always be there for you , sayang " pujuk Puan Asnah sambil memeluk tubuh Arisya.
" dulu memanglah terasa Dan jealous kenapa mummy daddy Tak duduk sekali dengan isya macam kawan-kawan yang lain , demi Allah perasaan jealous itu ada sampai bosan memikirkan Alasan apa nak bagi dekat kawan bila diaorang Tanya mana mummy dengan daddy tapi Tak mengapa , ada hikmah kenapa Isya ada dekat sini , boleh rasa kenikmatan duduk dengan Makcheh , nenek dengan Atok " ujar Arisya.
YOU ARE READING
Akta Cinta
Romancesiapa sangka Airforce dan lawyer bakal berjodohan ? begitu juga dengan Asytar Wildan Dan Arisya Eimara " kau rasa kesalahan aku yang mencuri hati kau ni merupakan satu kesalahan ? "- Asytar " tak ada undang-undang pasal tu , jadinya kau Ta...