BAB 16

390 18 0
                                    

Atas desakan kerja yang bertimbun, dapatlah juga Arisya mengelakkan diri daripada bertembung dengan Daddynya.

" wei kau kenapa Tak balik rumah langsung ni ?" Tanya Wang .

" oh Tak ada Apa cuma saja nak tukar angin tidur office " Jawab Arisya.

" sure ke ni ? Kau dahlah ada kes tadi lepastu esok ada kes besar lagipun muka kau nampak pucat wei " Wang terus menyoal .

" aku okay ajalah cuma tak cukup rehat aja " Arisya membalas.

" kalau macam tu jaga diri Tau , kalau kau nak apa-apa kau call je kitaorang .. kalau kau taknak call kitaorang kau call Abang airforce kesayangan kau tu " usik Wang .

" haish kau ni , dahlah pergi balik sana " halau Arisya.

Esok merupakan hari yang amat ditunggu-tunggu olehnya iaitu hari untuknya membahaskan Jenayah !
_______________________________________

" Habis juga misi Kita menewaskan penjenayah tu ye " ujar Jibrael .

" itulah aku pun Tak sangka yang kolonel Kita ni handal menyelesaikan misi dengan cemerlang " kata Saiful .

" tak payah nak buat aku kembang semangkuk boleh Tak ? Aku pun sebenarnya Tak sanggup nak bunuh kawan yang dah tikam belakang aku " bidas Asytar .

"Sakit tu siapa aja yang Tak sakit tapi aku rasa aku lagi sakit mata tengok kehendseman kau pakai t-shirt dengan seluar loreng " tambah Saiful .

" wah kau mengutuk aku ke apa ni ? Kalau kau puji aku dengan ikhlas tu alhamdulillah terima kasih , handsome aku ni cuma untuk someone Dan semestinya bukan untuk kau ye sebab aku bukan songsang " Balas Asytar.

" apa progress kau dengan dia ni hrm ? Aku dah boleh bau nasi minyak dah ni " seloroh Jibrael .

" yang tu eh ? Biarlah rahsia tapi aku cuma nak cakap aku dah bawak dia jumpa bonda aku sebelum misi ni , haritu " tambah Asytar .

" fulamak , cepat leftenan Kita ni buat kerja " usik Saiful Dan ketiga-tiganya ketawa.

" haish cepatlah kemas gerak balik " ujar Jibrael.

" Kau nak balik mana bro ? Kita kerja dekat KL tau lepastu rumah parents Kita pun dekat KL " sindir Asytar.

" biasalah otak aku dah tertinggal masa aku acah -acah ugut arwah Baihaqi" jawab Jibrael .

" mengada lah kau ni , ada jugak aku tembak kau kejap lagi " usik Asytar.

" hah Kau tembaklah aku nanti roh aku menghantui kau biar kau Tak tenang setahun " ucap Jibrael .
________________________________________

" Arisya , perbicaraan mengenai kes jenayah tu dipercayatkan so Kita kena pergi court sekarang " ujar Kate.

" hah dipercepatkan? Sekarang ni ? Allahuakbar kenapa Tak dapat notification ni ? Takpelah saya gerak sekarang " kata Arisya lalu mengambil blazer hitamnya.

Jam di tangan dikerling , baru sahaja melepasi jam 5:10 petang .

seseorang boleh didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang menyatakan bahawa mana-mana orang yang membuat kandungan yang mengancam atau menyinggung dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, menggugut atau mengganggu orang lain adalah satu kesalahan.

"Jika didapati bersalah, seseorang yang melakukan kesalahan tersebut boleh dikenakan denda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya,"

pelaku juga boleh didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan dan Seksyen 499 akta yang sama bagi kesalahan itu.

"Seksyen 509 Kanun Keseksaan menyatakan bahawa barang siapa dengan maksud hendak mengaibkan kehormatan seseorang, menyebut apa-apa perkataan, membuat apa-apa bunyi atau isyarat atau mengganggu kesantunan seseorang itu, hendaklah dihukum penjara sehingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya, jika didapati bersalah di bawah seksyen itu.

"Sementara itu, Seksyen 499 Kanun Keseksaan menyatakan jika mana-mana individu ada membuat atau menerbitkan sebarang kenyataan tidak benar yang akan atau boleh merosakkan reputasi orang lain, serta ditulis atau disebarkan dengan niat jahat, adalah melakukan satu kesalahan jenayah fitnah,"

Jika didapati bersalah tertuduh boleh dihukum penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya.
_________________________________________

" Kak.. mana Isya ni ? Tak balik lagi ni , dah lewat dah " soal Tuan Abrashy kehulur kehilir mengenangkan anaknya belum pulang walaupun sudah malam.

" Tadi dia ada bagitahu akak yang dia nak tidur office , nak buat preparation untuk kes esok " Jawab Puan Asnah .

" Tapi dia langsung Tak angkat call . Biasanya walaupun busy mana pun dia, dia tetap akan call semula " celah Hajah Kalsom.

" hrm, Tak pernah pulak dia buat perangai macam ni .. Ash , apa kata ash pergi office dia tengok dia sama ada dia okay ke tak " pinta Puan Asnah Dan itu membuatkan Tuan Abrashy mengangguk Dan mengambil kunci kereta kakak iparnya itu.

Setelah sampai di makhamah tempat Arisya bekerja Dan diperiksa oleh pegawai keselamatan di situ, Tuan Abrashy bergegas masuk ke bilik Arisya Dan alangkah terkejutnya dia apabila melihat Arisya pengsan.

" Eimara.. bangun sayang , allahuakbar.. jangan buat daddy risau please " ujar Encik Abrashy dengan nada yang cemas.

Telefon Bimbit Arisya diambil Dan nombor Asytar yang Arisya simpan sebagai "Airforce🪖❤️" didail kerana nombor itulah yang dijumpainya.

" Hello .. " kata-kata Asytar itu dipotong oleh Encik Abrashy .

"Jumpa dekat hospital , Arisya pengsan sekarang ni." Pinta Encik Abrashy.
_______________________________________

Melihatkan Encik Abrashy cemas Dan mundar mandir itu , Asytar menarik tangannya untuk duduk.

" er.. uncle , uncle jangan risau okay ? saya percaya Arisya kuat Dan takkan ada apa-apa menimpa dia " pujuk Asytar.

"Sejujurnya, uncle rasa semakin bersalah .. Uncle tahu uncle dengan aunty Tak pernah balik jenguk dia . " ujar Encik Abrashy.

"Saya akan jaga dia walaupun saya punya cuti Tak menentu" kata Asytar sambil memegang erat tangan Encik Abrashy Dan dia memang maksudkannya.

" kamu betul - betul maksudkan apa yang kamu cakap ni ? Uncle taknak Eimara ops ergh I mean Arisya untuk terluka lagi " soal Encik Abrashy.

"Saya betul-betul maksudkannya Uncle .. sejak saya jumpa dia dekat makhamah dengan pakai baju seragam macam yang saya pakai ni , saya memang tekad untuk jaga dia walaupun saya ni hanyalah airforce " ujar Asytar.

" terima kasih kerana sudi terima Arisya Eimara dalam hidup kamu , Asytar . Terima kasih kerana sudi terima dia yang dibesarkan Tanpa kasih sayang mummy daddy dia " ujar Encik Abrashy.

"Tidak apa yang perlu uncle ucapkan terima kasih dekat saya uncle " kata Asytar.

Akta Cinta Where stories live. Discover now