Seperti Yang dirancang , apabila turun sahaja daripada jet peribadi Tuan Abrashy, empat beranak itu segera keluar daripada jet itu untuk menyelesaikan pengebumian Puan Yuhaira.
"assalamualaikum nenek .." ujar Eyash.
"Waalaikumussalam kamu semua dah ada dekat Malaysia ke ?" Tanya Hajah Kalsom.
"Haah dah , kitaorang semua dah rush untuk pergi kubur" Jawab Eyash.
"Kalau macam itu jumpa ajalah dekat sana , Abang Wildan pun baru aja startkan kereta . Hah lupa nak Tanya , jenazah dah dimandikan ke?" Soal Hajah Kalsom.
"Dah nenek , sebelum terbang balik sini dah mandi " Balas Eyash.
"Abang.. abang ada dekat mana?"-Arisya
"Dekat depan rumah Atok nenek ni , baru startkan enjin kereta , how about you sayang ?"-Asytar
"Baru touch down "-Arisya.
"Jumpa dekat sana , nanti abang tuntut Hak abang "-Asytar
" Jangan nak mengada eh, nak kena sebat ke?"-Arisya
" my ngada-ngadaness is only available for you "-Asytar
Suami siapa ni yang ada ciri-ciri untuk kena langgar dengan jet rakan seperjuangan dia?
"Abang jangan nak macam macam ye, Sayang dah kena pergi kursus dah Tau lagi 3 hari lepastu dah nak pindah Johor"-Arisya.
" tak apa masa Kita untuk melekat with each other masih panjang "-Asytar.
"Don't do this tonight abang , Kita ada tahlil malam ni " -Arisya
"I don't care , bila-bila masa sahaja abang boleh tuntut Hak abang "-Asytar
Memang selayaknya pangkat Leftenan kolonel Asytar ditukarkan kepada Leftenan manja macam kucing .
Tuan Abrashy yang berada di sebelahnya dipandang .
"Daddy, dulu masa daddy kahwin dengan arwah mummy, daddy manja Tak?" Soal Arisya.
"Manja sangat sampai mummy dekat bilik air pun daddy tunggu depan pintu " Jawab Tuan Abrashy jujur.
"Nampak gayanya satu-satunya menantu lelaki daddy ikut jejak daddy ni " seloroh Arisya. "So both of you can give me a grandchild soon " tambah Tuan Abrashy.
" Ya Allah , kenapa semua asyik sebut pasal anak ni Ya Allah? Kalau rezeki datang cepat , ada lah ye tapi kalau boleh satu ajalah ya taknak kembar sebab anak daddy dengan suami dia LDR bukan macam daddy dengan mummy" bidas Arisya.
TUAN Abrashy ketawa mendengar ucapan yang dilontarkan oleh Arisya Dan sememangnya dia tidak memaksa untuk Arisya memberikannya cucu secepatnya.
" daddy .. kakak.. jom pergi kubur , bertuahnya mummy dapat naik kereta sebelum dia dikebumikan Tak macam orang lain naik van jenazah "ucap Eyash.
Tanah perkuburan salak tinggi , Sepang
Hajah Kalsom meratapi kubur anaknya dengan perasaan yang sebak , siapa sangka anak yang ditatang bagai minyak yang penuh sejak kecil sanggup membuangnya bersama dengan suami .
"Som.. doakan supaya Haira tenang ye , doa Mak Tak ada yang Tak mustajab" bisik Haji Uwais.
"Isya, patut kah nenek memaafkan Dan mengikhlaskan mummy kamu pergi dengan tenang ?" Soal Hajah Kalsom yang memberikan soalan kepada Arisya.
Arisya memandang ke arah Asytar untuk pendapatnya Dan Asytar memegang bahunya menghulurkan semangat.
"Kalau nenek rasa nenek taknak maafkan mummy , itu hak nenek sebab isya Tak boleh nak paksa tapi kalau nenek rasa Tak sanggup tengok mummy terseksa sorang-sorang atas kesalahannya dekat kubur ni , nenek patut maafkan dia " jawab Arisya.
Asytar tersenyum , " that's my girl"
Hujan lebat mengiringi pemergian Puan Yuhaira Dan mereka pun bergegas pulang ke rumah Dan syukurlah pengebumian Puan Yuhaira berjalan lancar.
Pada malamnya...
"Isya, Tak payahlah ikut pergi tahlil mummy " larang Puan Asnah.
"Eh kenapa? isya ok aja" soal Arisya.
"Duduk ajalah jaga rumah lagipun kamu ni memang belum rehat yang secukupnya pun lepas balik honeymoon " Jawab Puan Asnah.
"Alah.. oklah Isya jaga rumah lagipun banyak benda Tak settle lagi " akur Arisya.
Memang itulah kebiasaannya, Arisya akan menjaga rumah seorang diri tatkala Atok Dan neneknya tiada di rumah .
Tatkala selesai bersembang dengan Makciknya , Arisya berjalan menuju ke dalam biliknya.
"Eh abang, kenapa abang Tak siap lagi ? " Tanya Arisya sebaik sahaja melihat Asytar masih lagi terduduk di tepi katil.
"Nak bersiap lah ni tapi teringat pula Abang Tak bawak kurta " Jawab Asytar.
" lah pasal itu je ke ? Hold on for a second, I Will take it for you " ucap Arisya.
Arisya kembali menuju ke arah Asytar dengan baju kurta emerald green di tangannya.
"Harap-harapnya baju ni muat lah dengan badan abang , actually this is the random kurta that I bought Dan sayang belikan untuk insan yang bernama suami pakai " Ujar Arisya.
"Oh sayang , your love language is giving a gift , huh? Thanks sayang ." Kata Asytar lalu mencium pipi Arisya.
"Tak batal ke air wudhu' tu cium orang ?" Soal Arisya.
" tak sebab abang memang Tak ambik wudhu' lagi " Jawab Asytar.
"Ish Tak baiklah melambatkan masa , abang ni pun.. dekat Kem bukan main tepati masa " bebel Arisya.
"Sebab abang nak pandang sayang lama -lama" ucap Asytar selamba.
" ya Allah, ada jugak kena cubit kejap lagi . Abang , you better go now " arah Arisya.
"Abang sanggup kena bebel hari-hari sebab aura sayang menyerlah masa marah" selamba Asytar.
Arisya menggeleng melihat perangai suaminya itu, ada aja Alasan yang diberikannnya.
Tring!
"Assalamualaikum menantu bonda, Isya pergi ke tahlil malam ni ? Salam takziah sayang , you need to be strong"- puan Farhanah
" Waalaikumussalam bonda , isya Tak pergi malam ni sebab ada barang Tak siap kemas lagi tapi Wildan pergi , thanks bonda"- Arisya
" sayang.. butang kan baju abang , please" rayu Asytar.
"Abang jangan nak mengada boleh ? Kurta mana ada butang" bidas Arisya.
" sorry sayang , abang nak attention sebab abang kan gedik dengan sayang sorang aja HEHEHE, see you soon sayang I will distrub you " bisik Asytar lalu keluar daripada bilik.
Sebaik sahaja keluar daripada bilik
" amboi lamanya siap " tegur Tuan Abrashy.
"Bersiap tapi lebih kepada kacau bini, daddy " balas Asytar.
"Amboi mana hilangnya sifat tegas seorang askar tu ? " soal Tuan Abrashy. " hilang dibawa angin kalau Eima ada " jawab Asytar.
"Hei kamu berdua , cepatlah sikit.. jenuh kami tunggu , majlis tahlil pun dah nak mula Tak lama lagi "celah Haji Uwais.
"Sorry bapak , kitaorang berbincang Hal peribadi tadi " ucap Tuan Abrashy.
"Kamu jangan nak mengajar cucu menantu lelaki Mak bukan-bukan ya , Mak ketuk kamu kejap lagi " tegas Hajah Kalsom.
"Mak nak tembak Guna pistol Asytar pun Ash terima dengan hati yang terbuka nanti boleh rujuk dengan Haira dekat syurga " seloroh Tuan Abrashy.
"Daripada kamu , menurun dekat Eyyash lepastu terjangkit dekat Wildan .. Allahuakbar boleh menggila Mak nak melayan perangai kamu semua ni " tambah Hajah Kalsom.
"Sudahlah ye , jom Kita gerak pergi masjid " sampuk Puan Asnah.
Setibanya Asytar pulang , dia melihat Arisya tertidur memeluk Luggage bajunya.
Badan Arisya dikepung lalu dia meletakkannya di atas katil Dan mencium dahi Arisya .
"Sayang abang penat ye , sleep well and sweet dreams sayang " ujar Asytar.
YOU ARE READING
Akta Cinta
Romancesiapa sangka Airforce dan lawyer bakal berjodohan ? begitu juga dengan Asytar Wildan Dan Arisya Eimara " kau rasa kesalahan aku yang mencuri hati kau ni merupakan satu kesalahan ? "- Asytar " tak ada undang-undang pasal tu , jadinya kau Ta...