"SUNGGUH sedap menjilat jari kerabu seafood yang dimasak Arisya Eimara '' ujar Basyirah .
"sudahlah kau tak payah nak puji banyak - banyak sangat , aku ada banyak lagi makanan yang kena masak untuk customer '' bidas Arisya . '
' untunglah Mr airforce tu dapat kau sebagai bini dia '' selamba sahaja Basyirah berkata sedemikian .
'' kau ni kan ada jugak yang kena bicara dekat court sebab menganggu ketenteraman orang '' sindir Arisya.
" enjoy your kerabu makcik, kalau tak cukup pandai-pandailah kau buat sendiri ya sebab aku dah letak 2 dah atas meja"' ujar Arisya sambil memandang ke arah Puan Asnah yang memberi isyarat kepadanya untuk teruskan melayan Basyirah .
'' aku rasa kau tak payah jadi lawyer lagi lah babe , jadi ajalah chef sebab padu tau masakan kau ni " puji Basyirah sambil menikmati kerabu seafood .
" jangan nak membodek aku sangat boleh ? mana boleh aku berhenti jadi lawyer.. itukan impian aku daripada dulu lagi '' tegas Arisya.
'' cepatlah sikit kau dinaikkan pangkat sebagai pengarah , aku boleh goyang kaki sebab kerja tak banyak .. yang banyak kerjanya kau , HAHAHAHAHAHAHA " ujar Basyirah .
''sakan kau gelak ye , kalau aku naik pangkat tak dapatlah nak masakkan untuk kau biar padan muka kau " balas Arisya.
" janganlah , aku dahlah tak boleh nak hidup tanpa kerabu seafood kau " rengek Basyirah.
'' Sudahlah kau , cepat sikit makan lepastu balik .. aku nak kena masak dah ni . Nasiblah esok tak ada perbicaraan tau " ucap Arisya.
'' kau tak ada tapi aku ni nak kena berdepan dengan sesi perdamaian untuk mengelakkan perceraian buat kali keberapa entah" kata-kata Basyirah dihabiskan dengan keluhan kecil .
" itulah kau , nak sangat kerja dekat tempat mediasi hah kan dah mendapat " Arisya memerli dan Basyirah hanya mendiamkan diri.
________________________________________" Baihaqi apa cerita wei ? " Tanya Asytar sambil tangannya ralit menyiapkan Farrel .
" kau Tak payahlah Tanya pasal dia lagi , dia gunakan kau je " Jawab Harris.
" Aku tahu Dan aku tahu apa yang dia buat dekat belakang aku " Ujar Asytar .
" sekarang ni memang aku suspek dia terlibat dengan Pembunuhan Tan Sri Abraki tu tapi dengarnya lah kan Diaorang dah tukar tempat persembunyian diaorang dekat Sabah and at the same time diaorang pun bersubahat dengan geng penjenayah terhebat Filipina that's why naik cuti aku ni aku terus kena terbang pergi Sabah sebab diaorang bukan buat serangan dekat darat je , udara dengan laut pun diaorang lancarkan serangan " sambung Asytar .
" aku risau kalau kau pergi , nyawa kau yang menjadi sasaran " perasaan risau Harris itu terluah.
" kalau nyawa aku ditarik sekalipun aku Tak kisah sebab aku mempertahankan negara , aku boleh terima Baihaqi tu nak merempit macam selalu tapi untuk terima pengkhianatan dia dekat negara tu memang Tak akan terjadi walaupun dia kawan aku tapi hanya aku sorang yang anggap dia sebagai kawan " dengan nekad , Asytar berkata sedemikian.
Farrel yang sedang seronok disuapkan olehnya dipandang.
" Ayel ancem angat ke sampai abang pandang lama?" Tanya Farrel. " encem lah , tengoklah abang dia " Jawab Asytar sambil memuji diri sendiri.
Tiba - tiba Asytar teringat yang Arisya pernah memberikan memo pad sebelum mereka berpisah pulang ke tanah air. Nombor Telefon itu disimpan di dalam telefonnya lalu dia memulakan perbualan secara atas talian bersama Arisya.
" assalamualaikum hi cik Peguam"-Asytar
" waalaikumussalam, Encik Airforce.Ada apa chat aku ni ? Rindu dah ? "- Arisya
"Mestilah aku rindu Cik peguam kesayangan aku Ni , aku cuti sebulan .. Kita jumpa sekarang boleh ? aku datang ambil kau "-Asytar
" Hah? Nak ambik sekarang ? Eh kau ni janganlah bergurau , aku baru aja lepas masakkan kerabu seafood untuk kawan aku ni "-Arisya
Asytar boleh membayangkan nada Arisya ketika dia menuturkan ayat ini .
"Aku serious ni , bagi location kau please . Aku ambik kau dekat situ and one more thing please bungkuskan kerabu seafood yang kau masak
tu sebab ini merupakan Kali pertama aku rasa masakan kau "-AsytarMalas hendak berkata dengan lebih banyak , Arisya menghantar locationnya kepada Asytar Dan siapa sahaja tidak teruja apabila keluar dengan lelaki idaman sendiri ?
Eh kejap , bila masa Asytar merupakan lelaki idamannya ?
" argh Arisya Eimara, kau dah angau ke dengan mamat airforce ni ? Awal betul" ngomel Arisya di dalam hati .
30 minit kemudian ..
Asytar Dan Farrel sudah tiba di lokasi yang diberikan oleh Arisya.
"Kakak" jerit Farrel .
"Hai sayang , kakak Tak tahu pun arel keluar dengan abang hari ini " ujar Arisya
"HEHEHE abang balik work ayel terus ajak abang keyuar " kata Farrel.
"Mana kerabu seafood yang aku minta kau bungkus tadi ? " soal Asytar
"Ni " pendek sahaja Jawapan Arisya
"Jom ikut aku pergi jumpa bonda aku " ajak Asytar
"Kau gila ke ? Tak akan aku nak pergi jumpa bonda kau dengan pakai baju kerja ? Apa pula bonda kau fikir dekat aku nanti " bebel Arisya
"Jangan risau , bonda aku dah tahu apa pekerjaan bakal menantu dia ni " Tenang Asytar.
___________________________________________" assalamualaikum bonda , Wildan bawa someone special balik " Laung Asytar sambil menjerling sedikit ke arah Farrel Dan Arisya yang sedang bergurau senda di belakangnya.
" waalaikumussalam, someone special ? Bakal menantu bonda ke ? " sambut Datin Sri Farhanah.
" Yup " ujar Asytar.
" assalamualaikum d..datin Sri , saya minta maaf datang sini Tak bagitahu apa-apa pun , datang bawa kerabu seafood aja " kata Arisya sambil menyalam tangan Datin Sri Farhanah lalu dihulurkan Kerabu seafood itu.
Terasa kerdil pula apabila dia datang ke rumah kedua ibu bapa Asytar dengan memakai pakaian kerjanya.
" eh macam tahu aja bonda Suka makan Kerabu seafood , janganlah panggil Datin .. panggil aja bonda " Kata Datin Sri Farhanah sambil menepuk bahu Arisya. Pandai Anaknya cari calon isteri .
" Onde.. onde Tau Tak akak ni baik angat , kerabu seafood akak ni masak sedap Tau " celah Farrel.
" tak sabarnya bonda nak rasa , jomlah duduk dekat meja makan " arah Datin Sri Farhanah sambil menarik tangan Arisya untuk menuju ke tempat yang dimaksudkannya bersamanya.
YOU ARE READING
Akta Cinta
Romancesiapa sangka Airforce dan lawyer bakal berjodohan ? begitu juga dengan Asytar Wildan Dan Arisya Eimara " kau rasa kesalahan aku yang mencuri hati kau ni merupakan satu kesalahan ? "- Asytar " tak ada undang-undang pasal tu , jadinya kau Ta...