Masa silir berganti , Hari yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba jua.
" tuan Dan Dato'Sri , pembeli Syer dah sampai " ujar Jarred .
" Silakan dia masuk" Mukmin memberi keizinan sambil menjerling ke arah Dato' Sri Zamani .
" are you guys waiting for me ? " Soal Asytar.
"Kau kenapa ada dekat sini hah ?" Tanya Mukmin terkejut .
" Kau Tak baca ke nama company yang beli syer kau tu ke , hrm ? Kesian eh " sindir Asytar.
" bila masa kau ada company sendiri hah ? " Soal Dato' Sri Zamani.
"Dah lama dah Abuya , Tapi tak mengapalah .. Saya jamin akan tolong Abuya dengan abang ipar hantu ni majukan syarikat lagipun saya punya syarikat cuma syarikat jual kereta terpakai aja Tak macam Abuya " bidas Asytar
Calif , Harris Dan Hayyan menahan tawa apabila melihat riak wajah Dato' Sri Zamani Dan Mukmin yang bagai tertelan cicak itu , HAHAHA rasain lu !
" kau saja kan beli semua syer aku sebab nak balas dendam " Kata Mukmin yang tidak berpuas hati itu .
" buat apa aku nak balas dendam dengan kau kalau kau terlibat dengan Pembunuhan . Pembunuhan bersiri pulak tu "sindir Asytar .
" Suka-suka hati kau je kan nak tuduh menantu aku macam ni , eh kau Tak payah lah beli syer kalau macam ini " marah Dato' Sri Zamani.
" saya tuduh ye , dato' Sri Zamani? Tak .. saya Tak tuduh .. Yan , bagi aku bukti tu biar rahsia mamat ni terbongkar setelah lama dia simpan sorang-sorang sampai jadi pekasam " sambung Asytar sambil meminta bukti mengenai Mukmin terlibat dengan Pembunuhan yang dilakukan dengan cara membakar gedung .
" tak , Tak ! Menantu aku Tak akan buat semua ni . Aku kenal menantu aku macam mana " dato' Sri Zamani masih lagi berkeras.
" terpulang lah sekiranya Dato'Sri nak percaya ataupun Tak kerana dah banyak kali Tau menantu Dato' Sri buat kerja terkutuk ni , sampai menggunakan bahan kimia yang berbahaya. Sekarang baru terbongkar rahsia dia " tambah Hayyan.
" Dato' Sri selesaikanlah dengan menantu daripada syurga dato' Sri ni ye , I made my decision.. saya Tak jadi beli . Kalau syarikat bertukar menjadi muflis , jangan salahkan saya ye dato' Sri , salahkan Mukmin " ujar Asytar dengan nada suara yang tegas .
Selepas membongkarkan rahsia Mukmin itu , Asytar terus mendapat panggilan daripada Pangkalan . Haihlah begitulah hidupnya yang merupakan seorang anggota tentera .
"Leftenan kolonel Asytar Wildan" Brigedier jeneral Alauddin di corong telefon .
" saya , tuan! " kata Asytar .
" kamu tahu kan sekarang pengambilan perajurit muda dah habis latihan ? " Tanya Brigedier jeneral Alauddin.
" Tahu tuan " Balas Asytar pendek .
" kamu diarahkan untuk datang ke majlis pelancaran latihan asas lusa ni " ucap brigedier jeneral Alauddin.
" baik tuan Brigedier , saya ingatkan kena bertugas lah tadi .. minggu depan dah nikah dah saya ni " seloroh Asytar .
" jangan risau , saya Tak nampak lagi cuti awak akan dipendekkan " usik Brigedier jeneral Alauddin lalu mereka berdua ketawa serentak.
_______________________________________" Haish kau kenapa muncung aja ni ? " Tanya Arisya.
"Aku Tak percaya kau dah nak pindah wei , lepas ni siapa nak melayan perangan gila aku ni " Jawab Basyirah.
" Dua manusia tu kan ada dahlah dua-dua kesayangan kau " Ujar Arisya.
" aku fikir kau pindah sebab ikut suami tapi makin LDR pulak korang" seloroh Basyirah apabila mengenang nasib Arisya.
" hei dia belum official lagi lah , lagi 6 Hari aja .. Tak apalah wei aku dah biasa ldr sejak baby lagi jadinya Tak ada effect sangat untuk aku " Arisya menjawab dengan tenang .
" Arisya , court is ready now " ujar Kate.
" okay " pendek sahaja Jawapan yang diberikan Arisya.
" aku gerak dulu lah wei , dah jadi kes last aku dekat selangor ni " kata Arisya .
" Tertuduh , Kavin Candren A/L Cavidam disabitkan bersalah kerana melakukan penipuan Dan tidak jujur yang mendorong kepada penyerahan Harta , anda telah melakukan kesalahan di bawah seksyen 420 kanun keseksaan ( akta 574). Sekiranya bersalah , hukuman yang bakal dihadapi merupakan penjara tidak kurang daripada 1 tahun Dan tidak lebih daripada 10 tahun beserta denda Dan sebat"
Nama Mukmin iaitu abang ipar kepada Asytar terlintas di fikirannya , Kes ini sangat bersesuaian dengan apa yang dilakukan oleh Mukmin kepada Dato'Sri Zamani.
________________________________________
" puas hati aku tengok Abuya dengan abang ipar hantu kau tu tergamam masa kau muncul tadi " ujar Harris .
" Nasiblah aku Tak bawak Truck Bomba tadi kalau tak aku dah boleh lecunkan baju diaorang" seloroh Hayyan.
" lecunkan sebab apa bro? Sebab terkejut beruk anak sendiri offer nak beli syer menantu kesayangan tapi Tak jadi HAHAHA " kata Calif sambil melagakan bahunya dengan baju Hayyan.
" Korang ni kan jangan sampai aku doakan korang ni ada misi penting kejap lagi karang " ujar Asytar.
"Wei janganlah wei , kitaorang baru lepas habis syift . Dahlah tadi malam ada kereta orang kaya Terbakar lepastu habis hangus satu kereta tu " rengek Hayyan.
" lepastu kan dahlah kes tu terjadi sebab ada orang dengki " tambah Hayyan.
" then polis cakap apa?" Tanya Harris .
" Hah yang tu tengah dalam siasatan " Jawab Hayyan
.
" korang ni kalau berjumpa confirm cakap pasal kerja , penatlah " Ujar Calif." Habistu nak cakap pasal apa ? Jodoh ? Leftenan kolonel Asytar Wildan ajalah yang dah jumpa jodoh , Kita bertiga ni single Trang Trang lagi " Seloroh Harris.
" HAHAHA kau fikir apa wei , aku dengan dia kena LDR lah.. kalau Johor ada pangkalan airforce dah lama aku mohon wei " kata Asytar.
" LDR lepastu setia Tak apa wei , jangan kau LDR lepastu jadi buaya Macam si Calif ni sudahlah " perli Hayyan sambil menikmati airnya itu.
" yelah yelah , lepas ni kau pulak yang kahwin ya" Balas Calif dengan nada yang pasrah melayani Hayyan.
YOU ARE READING
Akta Cinta
Romancesiapa sangka Airforce dan lawyer bakal berjodohan ? begitu juga dengan Asytar Wildan Dan Arisya Eimara " kau rasa kesalahan aku yang mencuri hati kau ni merupakan satu kesalahan ? "- Asytar " tak ada undang-undang pasal tu , jadinya kau Ta...