Eiman menjengah ke ruang dapur bila dia terhidu bau masakan ibunya yang sangat menyelerakan pagi ini. Dia melilau melihat sekeliling dapur. Nampak sibuk benar ibu dengan Mak Dara siapkan makanan ni. Eishal pula sibuk lap pinggan dan gelas di meja pulau. Eh, ada apa-apa keramaian ke ni yang dia tak tahu?
Lantas kaki di atur melangkah ke meja makan. Eiman tarik kerusi dan labuhkan duduk di hadapan adik nya.
"Ada keramaian ke hari ni bu? Meriah semacam je ni" Soal Eiman sambil tangan nya mencapai sepotong kek cheese dan terus di suap ke dalam mulut.
Puspa yang sedang mengacau kuah kacang dalam kuali, menoleh sekilas.
"Ibu dengan daddy nak buat makan-makan sikit sambil-sambil tu nak bersedekah"
Eiman angguk. "Siapa yang nak datang nanti bu?"
"Uncle Carlo sekeluarga..."
"Tu je?" Soal Eiman lagi.
"Wardah dengan ibu saudara dia pun ada sekali nanti"
Terus terhenti kunyahan Eiman sebaik saja mendengar nama gadis pujaan hati nya meniti di bibir ibunya. Terus dia menoleh ke arah Puspa yang masih sibuk mengacau kuah kacang dalam kuali.
"Wardah datang sini? Betul ke ni bu?" Soal nya teruja.
"Betul la. Takkan ibu nak tipu Eiman pulak" Puspa geleng kepala perlahan.
Eishal pula sudah mencebik.
"Along ni kalau dengar nama Wardah je, kemain eh keluar gatal nya" Eishal menyampuk. Dia kemudian menyusun pinggan dan gelas yang sudah bersih di lap dengan kain ke dalam bakul.
Eiman tersengih. Dia garu kepala yang tidak gatal. Lama jugak dah tak jumpa dengan Wardah ni. Dah dekat nak sebulan agak nya dia tak nampak bayang gadis bertudung itu datang ke sini.
"Bukan gatal la adik. Teruja.. hehe" Eiman tayang sengih.
"Eleh! Cakap je la ya along suka kat Wardah tu kan? Habis tu, kakak Rhea tu nak letak mana?"
Eiman kerut dahi. Apasal pulak nama si diva gedik tu boleh menyelit dalam topik perbualan ni.
"Letak mana pulak? Tak ada kena mengena dengan along pun lah" Bidas Eiman tidak suka.
"Sian kakak Rhea tu. Dari kecik suka kan along. Sampai sekarang masih tak putus asa lagi nak dekat along. Alih-alih along ni syok dekat Wardah tu pulak. Haru betul laa... kan bu?" Eishal memandang ke arah ibu nya.
Puspa tergelak kecil. Terhibur melihat gelagat anak-anak nya.
"Ibu tak kisah pun Eiman nak pilih siapa untuk di jadikan teman hidup. Asalkan Eiman suka dan bakal isteri Eiman tu sayangkan Eiman sepenuh hati, cukup lah"
"Macam ibu sayangkan daddy kan?" Eishal menyampuk sambil tayang sengih. Suka melihat sikap romantik kedua ibu dan ayah nya biarpun mereka sudah berusia.
Puspa angguk. Dari dulu sampai sekarang dia dan suaminya sentiasa bermesra dan sentiasa menguatkan perasaan cinta dalam hati. Sehingga sekarang dia benar-benar merasa bahagia dengan kasih sayang yang tak terucap dengan kata-kata yang di curahkan oleh suami nya.
"Daddy mana bu? Tak nampak pun?" Soal Eiman sebab tak nampak pun daddy dia kat depan tu tadi.
"Daddy keluar dengan uncle Carlo tadi. Nak ke supermarket katanya"
Eiman angguk. Sekarang supermarket tu daddy upah pekerja dia aje yang tolong uruskan. Sebab daddy nak berehat, tak nak fikir pasal kerja lagi dah. Sekali sekala je daddy dia akan tolong urus apa yang patut kalau diperlukan. Eishal pulak tak berminat nak ambik alih untuk urus supermarket tu. Sebab dia nak jadi kaunselor macam ibu.
YOU ARE READING
My Sweetheart (Complete)
Romansa🌹spin off Cinta Lelaki Teragung🌹 Do you believe in fate and destiny? And I believe that you are my destiny.. Eiman Firas x Rhea Sophea Louis She fell first, he fell harder Sejak kecil, Rhea sudah mula sukakan Eiman. Dan bila meningkat dewasa, pera...