"Iya Bonda..." aku tersenyum kepada bonda, senyum macam biasa seolah aku tak buat salah apa-apa. Ini pasti sebab aku tak turun makan sama-sama."Kenapa tak turun santap malam?" bonda mendekatiku yang masih dalam keadaan duduk. Aku lantas berdiri saat bonda sudahpun berada di hadapanku.
"Saya baru terbangun dari tidur."
Bonda memandangku, memastikan wajahku yang katanya baru bangun tidur itu. Aku lantas sengaja menguap dan mengusap mata.
Bonda geleng kepala tanda kecewa, maknanya dia dah tahu kalau aku sama sekali tak tidur.
"Mestika... kamu adalah Puteri keluarga Cempaka, semestinya kamu paling tahu mengenai adab dalam keluarga ini." Bonda mulai mendekap kedua tangannya, maka episod cuci telinga bermula.
"MESTIKA!! Kamu bukan budak kecil lagi, kamu dah dua puluh lima tahun, dah jadi wanita dewasa! Bertingkahlah seperti yang sepatutnya, sampai bila kamu nak jadi macam ini? Kamu akan berkawin tak lama lagi... nak berapa kali lagi Bonda bagi tahu?"
Adat di kerajaan Timur ialah semua keluarga wajib untuk makan malam bersama, kecuali keadaan memang benar-benar tak mengizinkan. Tak hadir dengan sengaja pada makan malam keluarga akan di anggap kurang ajar.
"Maaf kan saya Bonda..." aku betul-betul maksudkan permintaan maafku pada bonda. Meski bonda kerap marah dan membebel padaku, aku tak pernah masuk kan hati. Sebaliknya aku rasa kesian sebab dia ada anak macam aku, anak yang jauh dari harapan dia.
Antara dua adik beradik, aku adalah puteri satu-satunya. Banyak orang kata aku mewarasi paras cantik dan anggun dari bondaku, tapi sayangnya sifatku tak sama dengan dia. Perangaiku jika di samakan dengan bonda, jauh beza bumi dan langit. Aku suka hal yang mencabar, sedangkan bonda suka ketenangan, bonda adalah wanita terbaik di zamannya, hampir sempurna elok dari paras rupa dan akalnya.
Nenda pernah bercerita bahwa suatu ketika dulu di masa mudanya bonda adalah gadis yang pemalu, dia sangat penurut dan tak pernah langgar aturan, meski tak mendapat julukan mawar kerajaan timur seperti aku, namun dia adalah contoh keanggunan bagi semua wanita di kerajaan timur.
Sepanjang hidupku rasanya aku tak pernah buat bonda bangga, semua yang aku lakukan sentiasa berlainan dengan apa yang dia harapkan. Aku pun tak tahu kenapa aku macam ini, aku sentiasa ikut kepala sendiri meski tahu itu bertentang dengan aturan.
......
Dan entah mengapa secara tiba-tiba, air mataku mengalir tanpa sedar. Entah air mata ini datangnya dari rasa bersalahku ataukah tentang perjodohan yang sama sekali tak aku ingin kan itu.
Bonda sedar dengan keadaanku yang menangis tanpa suara. Riak wajahnya yang tadi berselimutkan amarah bertukar kerisauan. Dia tiba-tiba mendekapku, kurasakan naluri keibuannya melalui kehangatan dekapan itu, sejurus dengan air mataku yang semakin mengalir deras.
"Arum Mestika... hidup perlukan pengorbanan, tak kira siapa kita dan dari mana asalnya. Ada hal kita boleh ketepikan, ada hal kita tak boleh mengelak dari padanya." Bonda tahu kalau aku tak ingin bertunang dengan Putera Mahkota, ucapan dia yang bertujuan menghibur itu entah mengapa terdengar seperti ultimatum bagiku, tak peduli sekeras mana aku tak nak kan perjodohan itu, pada akhirnya aku harus rela jua.
Dekapan itu di lerai, kemudian aku dan bonda duduk di atas katil secara berdampingan, bonda membelai lembut rambutku dengan tangan halus nan putihnya.
"Bonda sebenarnya tak mengerti mengapa Ananda tak nak bertunang dengan Putera Mahkota Osman. Bukankah Ananda dengan dia sangat rapat?"
YOU ARE READING
LOVE AND REVENGE
Historical FictionArum menolak untuk di jodohkan dengan Putera Mahkota. Maka dari itu dia terpaksa buat skandal dengan pura-pura bercinta dengan lelaki lain. Lelaki itu adalah utusan dari kerajaan barat. Lelaki yang kacak, pelik, berani dan terkadang kurang ajar. Di...