Bab 2

37 11 11
                                    




Gemerlap cahaya bulan dan bintang menembus masuk melalui tingkap bilik, kubiarkan tingkap terbuka luas untuk rasakan dinginnya bayu suasana malam yang syahdu nan sunyi

bertemankan cahaya kelap kelip di taman yang terlihat dari tingkap bilik.

Lantas terdengar ketukan pintu untuk kali kedua.

"Masuk..."

Pintu di buka dari luar, kulihat Lisa berjalan mendekati aku yang sedang duduk di atas kursi menghadap luar tingkap.

"Cik puan, Toh Puan Amina nak Cik puan segera turun untuk santap malam bersama."

"Tak apa Lisa, saya tak nak makan malam ini..." aku tak ada selera nak makan, sebab teringat kan nasibku yang akan bertunang dengan Putera Mahkota tak lama lagi, bagiku ini nasib yang malang, setidaknya bagi wanita macam aku, yang satu dalam seribu ini.

"Tapi Toh puan Amina nak Cik puan turun."

"Bagi tahu yang saya dah tidur..."

"Baiklah Cik puan... Cik puan ada nak apa-apa ke?"

"Tak ada, awak boleh rehat terus malam ini Lisa, saya nak bersendiri."

"Nak saya siapkan air panas untuk Cik puan mandi?"

"Tak perlu... terima kasih. Selamat berehat Lisa." Aku tersenyum pada Lisa sebelum dia keluar dari dalam bilik.

Sebenarnya aku lebih suka urus diri sendiri, buat semuanya seorang diri. Tapi sebab kan aku adalah puteri dari keluarga cempaka, maka aku harus patuh dengan adat dan tradisi yang sudah ada.

Dalam keluarga cempaka jadi wanita yang ada kerjaya itu di haramkan, kononnya akan menjatuhkan marwah keluarga.

Aku nak jadi penulis yang dikenali ramai, yang karyanya ada di mana-mana. Sejak kecil aku suka menulis dan baca buku. Menulis sangat penting untuk aku, seperti adat makan bersama keluarga yang tak boleh terlewati. Selama ini aku menulis sebuah manuskrip novel secara senyap, bila dah tiba masanya di hantar pada penerbit, aku akan minta Lisa untuk menghantarnya.

Harapnya bonda tak tahu kerjayaku ini. Kalau tak, dia pasti akan bertambah murka. Boleh terbayang olehku riak wajah penuh amarah dan kecewanya. Pasti dia akan berkata: Gelar pujangga hanya untuk lelaki, jangan merendahkan martabat Wanita dengan menjadi pujangga yang tak jelas asal usulnya.

Macam itulah, seorang penyair di kerajaan timur tak di pandang, tak peduli sebagus apa karya mereka. Tak banyak yang ada kerjaya sebagai penulis di kerajaan timur, dan kebanyakan mereka adalah dari golongan rakyat jelata.

Mimpiku sangatlah sederhana...

Aku tak nak duit juta-juta, maupun rumah agam yang besarnya boleh tampung  ratusan manusia, aku sudah penat dengan segala macam kemewahan yang aku dapatkan sejak kecil. Cukuplah bagiku rumah kotej yang besarnya sederhana, sesuai untuk aku dan keluargaku di masa depan nanti, hidup sederhana tanpa perlu fikir status sosial, berkawin dengan orang yang aku cinta dan mencintaiku.

Tapi masalahnya macam mana aku nak wujudkan itu semua bila aku berkawin dengan Putera Mahkota?

"MESTIKA!"

Terdengar suara bonda yang sudah pun berada dalam bilik tidurku. Dengan suara dia yang terdengar macam itu, memang sahih malam ini aku kena marah lagi.

LOVE AND REVENGEWhere stories live. Discover now