Utusan dari kerajaan barat

24 6 4
                                    

*******

Jemputan sambutan hari jadi Yang di-Pertuan Agong Sultan Iskandar sudah tersebar di semua keluarga tersohor kerajaan timur, rakyat biasa juga di alu-alukan berkumpul di padang istana untuk turut meraikan hari jadi Sultan.

Hari jadi Sultan adalah majelis yang paling meriah setiap tahunnya di kerajaan timur. Sambutan hari jadinya di namani dengan pesta rakyat dan di raikan selama empat hari berturut. Semua masyarakat kerajaan timur akan berkumpul di padang istana, di jamu dengan perbagai makanan khas kerajaan timur, juga berbagai macam jenis hiburan. Tahun ini Baginda Yang di-Pertuan Agong mendatangkan penghibur dari kekaisaran utara, yang terkenal dengan persembahan lakonannya yang sangat menghiburkan.

"Lisa, apa awak suka dengan kerja awak?"

Aku sedang duduk di hadapan cermin, Lisa sedang membantuku berhias. Ucapan bonda semalam tadi buat aku merasa terganggu.

"Maksud cik puan?"

"Apa awak suka kan kerja awak?" aku bertanya lagi, memandanginya melalui cermin.

"Maksud Cik puan kerja saya yang sebagai pelayan ini?" jawabnya halus.

Aku angguk mengiyakan. "Jawab yang jujur..." kebiasaanya bila aku bertanya dengan pekerja keluarga, jawaban yang sentiasa mereka berikan ialah jawaban yang berkias, jaga hati. Mungkin sebab risau akan nasibnya kalau-kalau jawaban mereka menyinggung perasaan tuan rumah. Tapi sebab dia adalah Lisa, pelayan merangkap orang kepercayaanku, aku ingin jawaban yang betul dari dia.

Dari cermin kulihat Lisa mengukir senyum, tapi sebelum itu ia sempat hela nafas panjang.

"Orang seperti kami tak ada hak untuk suka atau tidak Cik puan. Kami bekerja untuk teruskan hidup, apapun itu akan kami lakukan. Dan menjadi pelayan dari keluarga cempaka adalah suatu hal yang sangat di idamkan oleh rakyat jelata macam kami."

"Kenapa awak berfikir macam itu?" aku sedikit bingung dengan jawban darinya. Bagaimana mungkin menjadi pelayan di rumah ini ialah suatu yang begitu di idamkan?

"Keluarga cempaka bagi elaun yang sangat tinggi untuk pekerjanya, selain itu kami di beri tempat tinggal yang selesa, kesejahteraan kami di jaga dengan baik oleh Toh puan. Itu sudah sangat memadai bagi kami yang sebelum ini hidup serba kekurangan. Dan saya ialah orang yang paling beruntung dapat bekerja sebagai pelayan Cik puan."

Kulihat riak gembira terpancar di wajah Lisa. Aku tak tahu kalau aku rasa puas atau tidak dengan jawabannya. Yang pastinya jawaban dari dia seakan membuka luas mataku bahwa bahagia menurut setiap orang berbeza.

"Lisa, bukan ke pagi ini Ayahanda akan pergi sambut wakil utusan dari Kerajaan Barat?" aku mengalihkan perbualan, tiba-tiba teringat dengan perbualan Ayahanda bersama bonda semalam.

Dan entah mengapa dapat aku rasakan sebuah idea gila yang membuatku begitu bersemangat.

Kerajaan timur dan kerajaan barat memiliki hubungan diplomasi yang baik. Wilayah kerajaan barat lebih luas dari pada kerajaan timur, kerajaan barat juga lebih maju, tentera mereka lebih kuat, selain itu kerajaan barat adalah surga bagi para peniaga sebab bersempadan dengan negara keksairan luar, orang-orang di kerajaan barat juga lebih terbuka dari pada di kerajaan timur. Aku pernah sekali pergi sana.

Aku meminta Lisa untuk menyimpul rambutku di bagian atas, bagian bawahnya pula di biar terurai, hari ini aku tak nak sanggul rambut. Kebaya berwarna hijau yang labuhnya hingga paras lutut di sarung, di padankan dengan kain sarung songket berwarna kelabu, pin

LOVE AND REVENGEWhere stories live. Discover now