13 : Rancangan Yang Menarik

6.3K 38 0
                                    



Pelik aku dengan suamiku pagi tadi, boleh plak dia ajak aku selfie macam tu, dah la aku baru nak mandi, dia nak selfie. Mula-mula OK la sebab aku bertuala, kemudian dia lucutkan tuala aku, aku tanya nak buat apa, dia kata saja je sambil terus snap berkali-kali. Disebabkan malas nak layan, aku tolak dan terus keluar dari bilik, nak ke bilik air untuk mandi. Kejap lagi aku nak tolong Kak Tasya buat breakfast, risau lambat pulak. Aku tinggalkan suami sendiri sambil meminta tengok-tengok Qistina yang sedang tidur itu. Selesai mandi, sewaktu melintas bilik Zalia, telinga ku menangkap bunyi yang familiar bagiku, bunyi mengerang. Aku amati, tapi bunyi itu tidak kedengaran lagi.


"Lia melancap kot" kataku dalam hati. Aku mula melangkah, namun baru je setapak, aku dengar lagi Zalia mengerang panjang dan agak kuat.


"Ishh, budak ni" getus hatiku. "Dah macam kena jolok" lalu aku terus menuju ke bilikku.


"Bang, teruk adik abang sorang tu, melancap bukan main kuat lagi bunyi dia" kataku pada suamiku sambil membuka almari mengambil baju untuk dipakai


"Biarlah dia, tu je dia boleh buat, laki dia takde" jawab suamiku seakan menyokong tindakan adiknya itu


"Abang nak buat apa dengan gambar tadi tu?" soalku lagi sambil memakai seluar


"Saja je, takde apa-apa pun"


"Jangan bagi orang lain plak, malu Ina nanti"


"Takkan la abang nak buat macam tu sayang"


"Mana la taukan, abang ni bukannya betul sangat" juihku.


"Ye la...hehee" jawab suamiku.


"Ina nak turun dulu bang, nanti dah siap, Ina panggil" kataku berlalu menuju ke tingkat bawah. Kak Tasya telah pun berada di dapur.


Kelihatan ayah dan emakku di ruang tamu menonton TV, Selamat Pagi Malaysia yang membicarakan tentang Covid-19. Aku terus sahaja ke dapur untuk membantu Kak Tasya.


"Kak, nak tolong apa ni?" tanyaku melihat Kak Tasya sedang menghiris cili


"Tolong amik nasi, seroikan dia, akak nak buat nasi goreng" arahnya. Aku ke peti ais mengambil bekas yang berisi nasi. Memang sengaja masak lebih sebab Kak Tasya dah plan nak buat nasi goreng.


"Kak nak tau, tadikan Mirul selfie seksi dengan Ina" kataku sambil berdiri di sebelahnya



"Dia tangkap gambar bagi nampak breast kan?" balas Kak Tasya


"Eh, mana akak tau?" soalku hairan


"Sebab Abang Man pun buat macam tu gak kat akak" jawab Kak Tasya tanpa menolehku


"Laa, ye ke, apa la diorang nak buat tu?"


PKPWhere stories live. Discover now