31 : Adakah....

5.6K 38 0
                                    



"Eh, ayah, bila balik?" soalku apabila tiba di rumah bersama emakku dari bandar.


"Tadi lagi, ayah tengok takde sapa kat umah"


"Diorang mana?" tanyaku lagi


"Diorang kat pondok rasanya" jawab ayahku menjuih ke arah luar rumah.


"Lia mana?" tanya emakku pula


"Dalam bilik dia la kot" jawab ayahku. "Beli apa tadi tu?"


"Ni haaa, beli barang dapur sikit, beli barang personal" jawab emakku sambil menunjukkan beg plastik yang dijinjingnya itu


"OK la ayah, Tasya naik dulu" kataku meninggalkan ayah dan emakku di dapur


Fikiranku berkecamuk, aku risau ayahku tahu tentang aktiviti suami-suami kami dengan Zalia tadi. Nampak gayanya macam ayahku telah lama berada di rumah sebab dia hanya berkain pelikat dan berbaju T sahaja. Kalaulah Zalia tak mengawal suara, tentu ayahku dengar. Kalau aku jadi ayah pun, bila tengok rumah sunyi, tentu aku naik ke tingkat atas. Kalau la betul sangkaanku, tentu ayahku naik ke tingkat atas, dan sekiranya ayahku ke tingkat atas semasa mereka sedang beraktiviti, tentulah ayahku mendengarnya. Apa yang menjadi kemusykilanku, adakah ayahku tahu, adakah ayahku menyergah mereka, atau adakah ayahku langsung tak tahu.


Aku mengetuk pintu bilik air bilik Zalia, tidak lama kemudian Zalia membuka pintu, dia hanya berkemban tuala dengan keadaan yang tidak terurus.


"Eh, Kak, masuk la" pelawanya


"OK ke tadi?" tanyaku sambil duduk di kerusi sambil Zalia duduk di birai katil


"Penat kak" jawabnya ringkas


"Teruk ke kena?"


"Teruk, tak sempat nak rest"


"Lama tak?"


"Lama sangat, lunyai Lia kak"


"Ayah ada tanya apa-apa tak?"


"Ayah??" tanya Zalia pelik


"Ayah ada tadi, akak rasa ayah balik time korang tengah projek"


"Biar betul kak, agak-agak ayah tau ke?"


"Entah la Lia, akak pun tak sure, tapi kalau ayah naik, mesti dia dengar"


"Tapi kan, kalau ayah dengar, mesti ayah sergah kitorang kak"


"Betul jugak, takkan ayah nak buat tak tau je" kataku bersetuju dengan teori Zalia.


PKPWhere stories live. Discover now