27

29 4 0
                                    


When I'm lost, in the rain, in your eyes

I know I'll find the light to light my way.

When I'm scared, losing ground, when my world is going crazy,

You can turn it all around yes

And when I'm down you're there pushing me to the top.

You're always there givin' me all you've got.

For a shield from the storm, for a friend for a love to keep me safe and warm, I turn to you.

For the strength to be strong, for the will to carry on,

For everything you do for everything that's true I turn to you, yes.

When I lose the will to win I just reach for you and I can reach the sky again.

I can do anything, 'cause your love is so amazing,

Cause your love inspires me. And when I need a friend you're always on my side,

Givin' me faith to get me through the night.

Mp4 berdengung ke'husky'an suara Miss Aguilera. Why mp4?orang lain play rewind forward song kat IPhone atau telefon bimbit tapi dia masih setia dengan mp4. Blame the age.  Tangan masih laju menyiapkan soalan tutorial Thermodynamics. Dengar kata bebudak Environmental Engineering dapat buat kuiz open book untuk Thermodynamic sebab subjek tu 1 credit hour je. Dan dia sekarang tengah pulun sekali untuk kuiz sebab Chemical students macam dia ada 3 credit hours. Otto Law dah bercampur dengan Aguilera Law ni.

"Otto Law ni, Ket kau jumpa dalam enjin automobil. Gini lah Ket,kau assume engine tu bergerak dari satu tempat ke satu tempat,kau guna Universal Gas Law,ambil one litre mass of the gas pada suhu standard 20 °C and pressure 1 atm,kau guna  M=PV/RT." Ket beritahu diri sendiri. Kalau Jee ada dulu kat KMB,Jee la jadi mangsa dia luahkan semua formula yang dia hafal,maka Jee yang akan muntah hijau,cuak bagai. Apa khabar lah Jee kat Jerman tu. Jee stok dia juga,spesis hampir pupus di perantauan. Dia mencatit formula Universal Gas di buku nota.

V=0.001 m3, R=0.286 kJ/(kg·K), T=293 K, P=101.3 kN/m2, M=0.00121 kg

So kelajuan enjin 3000 RPM about 1500 work-strokes/minute.

Telefon bimbitnya vibrate bertalu-talu. Dia mengangkat panggilan dari Malaysia.

"Assalamualaikum Ket, Nenek nak beri tahu ni, minggu lepas nenek ada kirim package tau. Rajin- rajin la guna nanti." Terdengar suara ceria Nenek.

"Waalaikumsalam Nenek. Roger. Nenek sihat?"baru dua minggu kakinya menjejak semula bumi Jersey. Hidupnya dah haru biru. Macam baru masuk orientation week je gayanya.

"Alhamdulillah sihat. Bibik kirim salam ni. Rindu kat Ket mengalahkan Nenek. Duit homestay Nenek dah transfer ya Ket."

"Thank Nenek. Kirim salam rindu pada Bibik balik. Missing home a lot right now."

"Be patient Ket. Allah granted pahala for every little good deed. You are in Jihad,Ket" dia faham mesti Ket homesick. Duduk dua bulan hari tu kat tanah air sendiri mesti balik rasa asing 

"insha'Allah Nenek. Pray for me ya. Assalamualaikum" dia mematikan panggilan telefon setelah mendengar salamnya dijawab Nenek.

Dia menyambung tugasannya tinggal lagi dua soalan belum dijawab. Tutorial dia tak pernah dapat full marks. Sedih rasa. Biasanya 8/10 atau 9/10. Rasa nak je dia tiru jawapan Black classmatenya yang sentiasa full marks. Tapi Zahir cakap tutor bukannya bodoh tak dapat trace siapa yang buat sendiri dan siapa yang copy jawapan. Dengan amaran itu,dia berusaha siapkan sendiri tutorial. Ni dah pukul 1 pagi dia masih bersengkang mata.

"Have a sleep and lets join date with Our Lover later" whatsapp ringkas dari Zahir dibaca. Macam tau-tau je dia masih stay up. Ada hantar hantu raya ke apa malam malam ni. Eh dah pagi.

"Thanks Zahir. Nanti kejutkan. Baru lepas makan Loratadine  dengan Boromhexine 8mg. Starting drowsy"

"Why don't you tell me earlier?"kalau tak,tak ada la dia menyuarakan keinginan tekak nak makan apple pie. Dalam keadaan tak sihat pun gadis itu sudi memasak untuknya. Selamat dah dua potong membuat perut nya kenyang malam tadi. 

"Siang tadi tak teruk. Tapi don't worry biasanya sekali makan je ubat ni,things will get better" dia sendiri pun teringin nak makan pie hari ni kebetulan Zahir minta,dia buat lah.

"Ok. Rest well. Tak payah date. Nanti tersungkur,problem to both of us"

"And why is that?"

"Awak tersungkur kat rumah tu, Nath tak boleh angkat,kena panggil ambulans tapi kalau paramedik angkat awak,saya tak senang duduk,saya nak angkat,belum halal lagi" 

"Pelik la awak ni Zahir" tak pernah dia whatsapp panjang dengan ayat pickup line macam ni.

"Saya baru jumpa cahaya di hujung terowong"

"Awak ni Zach ke. Mana Zahir?" Serius dia macam tak percaya tu Zahir. Putis sangat sampai dia takut. Zach tu ada la juga pernah dia nampak gilanya. Masa Kem SPM dulu,rasanya Zach la yang paling so called extra extrovert.

"It's me Khadijah. I think I need to do some renovation here and there to build myself as soon to be called a husband"

"It must be took you a lot of courage,Zahir"

"You bet" jenuh dia google "surprise words to your girlfriend" dengan jari menggigil-gigil.  Belum lagi halfway scrolling "how to make your girls smiling". Rasa macam heat transfer combustion dalam bentuk methane ke seluruh badan 

"Actually you don't have to force yourself. I accept the way you are"

"Allah tak menyuruh kita tawakal terus. Kita kena berdoa,Berusaha,Ikhtiar kemudian baru Tawakal. So saya tengah cari ikhtiar la ni" berdoa dah dia amalkan sejak pertama kali pandang Khadijah di KMB dulu sehingga kini agar jodohnya ditentukan dengan yang terbaik untuknya dan hanya Khadijah yang disebut di dalam doanya. Dia hanya lelaki biasa yang tergoncang nalurinya apabila terpandang Khadijah. Dengan berani mati juga dia menyuruh Mama merisik Khadijah sebelum mereka fly ke sini. Mujur Mama pun memang berkenan pada Khadijah.

"Baik Ket tu,Zahir. Pandai masak pula tu. Kenyang Mama kalau dia tu anak Mama. Kakak kamu tu sibuk 24 jam nak memasak untuk Mama pun tak sempat"

"Khadijah tu agaknya ada yang punya tak,Zahir. Berkenan pula Mama"

"Sejuk hati Mama pandang Khadijah tu"

Dan akhirnya setelah diasak setiap hari,dia suruh Mama meminang je terus.

"Mama,pinangkan Khadijah untuk Zahir"

"Betul ni? Tapi nanti Zahir tak berkenan,salahkan Mama pula. Mama taknak la macam tu"alahai drama Mama. Tone ayat tu macam ayat sedih minta simpati tapi Mama punya sengih sampai ke telinga boleh ikat sangkut terus.

"Mama,you are grinning from ear to ear. Zahir ok je. Esok kita cari cincin dengan buah tangan"

"Ai Ai kapten!petang ni juga Mama cari. Esok terus Mama pergi rumah dia"alamat Mama dah minta pada Nenek Ket masa jumpa di kenduri haritu.

"Zahir,are you still there?" Whatsapp Khadijah mengejutkan Zahir dari kenangan itu.

"Tidurlah Khadijah. Esok kita sambung" kesian gadis tu tertunggu-tunggu balasan dia. 

"Goodnight and Assalamualaikum"

"Night. Waalaikumsalam"

Khadijah terus lena tak ingat dunia. Mujur kelas pukul 10 pagi. Kelas Mr. Cho boleh masuk lambat sikit ikut pintu belakang. Dah pasti dia antara row belakang dalam hall nanti. Mujur attendance online. Sempat Al Fatihah disedekahkan untuk arwah mama dan papa.


[C] JODOH MR.MINEWhere stories live. Discover now