HUD : TH || BAB 6

948 38 11
                                    

"Mummy, dah sampai?" tanya Hayyan, tangannya dengan lekas menyalami tangan Tengku Amiera. Tidak lupa untuk menjabat tangan dengan adik lelakinya juga.

Hayyan memandang ke arah Cahaya dan menayangkan senyuman ke arah gadis disebelah Tengku Amiera.

"Jemputlah masuk, Izara ada dekat atas."

"Nanti Hayyan panggil dia." ucap Hayyan.

Tengku Amiera dan yang lain terus memasuki rumah mewah milik Hayyan.

"Nektok!" jerit seorang kanak-kanak perempuan dalam lingkungan 5 tahun dari atas. Kanak-kanak tersebut terus mendekati ke arah Tengku Amiera. Tangan Tengku Amiera dicium olehnya, dan tidak lupa juga dengan Hashr.

"Salam dengan kakak tu juga." suruh Hayyan kepada anak perempuannya.

"Siapa tu papa?" tanya Aleeya dengan bingung. Siapa pula kakak cantik disebelah nektoknya ini?

"Bakal bini Paklang kut." ucap Hayyan dengan selamba. Aleeya hanya mengangguk faham.

Seketika Cahaya membulatkan matanya tidak percaya bahawa itu perkataan yang bakalan keluar dari mulut Hayyan.

Hashr seketika menjeling ke arah abangnya. Tengku Amiera di sebelah hanya tersenyum lucu.

Aleeya dengan cepat menuju ke arah Cahaya. Tangan Cahaya dikucup perlahan, tangan Cahaya naik mengusap kepala Aleeya.

"Hye kakak cantik!"

"Tapi lagi cantik kalau kakak pakai kain dekat kepala macam mama." ucap Aleeya sambil tersenyum, sehingga menampakkan gigi arnabnya dan lesung pipitnya juga ikut membentuk.

"Nanti kakak usahakan ye." balas Cahaya, badannya membongkokkan sedikit supaya dapat melihat wajah Aleeya dengan jelas.

"Baik Kakak cantik" Aleeya mengangkat tangannya dan diletakkan di keningnya, seakan-akan tabik hormat.

Cahaya hanya tersenyum manis ke arah Aleeya.

"Eh mummy datang? Sorry la tak perasan tadi." ucap Izara sambil menuruni anak tangga dengan tergesa-gesa.

"Angelo, elok-elok la turun tu."

"Mummy tak lari pun lah, bahaya la." tegur Hayyan dengan nada risau. Bini dia ni bukannya boleh percaya sangat. Semalam kantoi panjat pokok mangga.

"Iya abang." pasrah Izara.

Cahaya hanya tersenyum melihat telatah pasangan suami isteri dihadapannya. Sawit betul! Sengaja mahu membuat jiwa single nya meronta-ronta kan!

 Sawit betul! Sengaja mahu membuat jiwa single nya meronta-ronta kan!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Untung awak dapat suami macam Hayyan tu." puji Cahaya. Tidak dapat dinafikan bahawa cinta Hayyan kepada Izara sungguh besar dan semua itu dapat dilihat dengan jelas. Izara dilayan seperti seorang permaisuri oleh Hayyan, dan Izara juga melayani Hayyan seperti seorang raja. Mereka memang sepadan! Sama-sama melengkapi!

Aku berharap kisah cinta aku juga seperti mereka. Saling melengkapi walaupun masing-masing banyak kekurangan.

"Terima kasih." Izara tersenyum apabila mendengar pujian dari Cahaya.

"Kalau nak dapat suami yang baik-baik, kita kena lah ubah diri kita dulu,"

"Ingat, jodoh adalah cerminan diri sendiri." pesan Izara.

"Mama! Aleeya eyeee! [here]" jerit Aleeya di dalam dukungan Hashr.

"Look mama! Aleeya ada ni!" ucap Aleeya dengan kegirangan, di tangannya ada sekotak Ferraro Richter.

Hashr meletakkan Aleeya dengan berhati-hati, dengan cepat Aleeya berlari ke arah Izara.

"Say what to Paklang?"

"Thank you Paklang!" ucap Aleeya sambil tersengih seperti kerang busuk.

"Sama-sama Aleeya." balas Hashr sambil tersenyum ke arah Aleeya.

"Hashr, mama nak minta satu benda boleh?" tanya Tengku Amiera dengan berhati-hati

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Hashr, mama nak minta satu benda boleh?" tanya Tengku Amiera dengan berhati-hati.

"Apadia mama?" tanya Hashr kembali. Perlahan-lahan hot chocolate dihirup.

"Mama sebenarnya tengok Cahaya tu baik orangnya, ayu, lemah lembut dan semua tentang baik ada pada dia. Apakata Hashr kahwin dengan Cahaya aje." ucap Tengku Amiera sambil memandang ke arah wajah anak lelakinya, berharap anaknya tidak menolak.

"Apa mummy mengarut ni." Hashr buat-buat tersengih supaya situasi tidak menjadi tegang.

"Mummy tak mengarut la Hashr." balas Tengku Amiera.

"Mummy tahu kan macam mana tastes Hashr. Hashr nak perempuan yang jaga solat, jaga aurat, bertudung kalau boleh berpurdah terus." protes Hayyan.

"Mummy tahu tastes Hashr tinggi tapi perempuan boleh dibentuk. Macam mana awak didik dia, macam tu lah kesudahannya,"

"Perlahan-lahan ubah dia, In Sha Allah dia akan berubah, percayalah apa yang mummy cakap,"

"Perempuan itu harus dibimbing bukannya dihina ataupun dimaki." tangannya naik menepuk bahu anak lelakinya. Bibirnya ikut mengukir senyuman manis ke arah Hashr.

Hashr mengeluh berat. Semua yang dikatakan oleh mummynya memang betul belaka. Lelaki diciptakan untuk melindungi, menyayangi dan membimbing wanita. Bukannya untuk menghancurkannya.

"Aku terima nikahnya Puteri Nur Cahaya Elina binti Encik Khuzairan dengan mas kahwinnya RM20,000 tunai

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Aku terima nikahnya Puteri Nur Cahaya Elina binti Encik Khuzairan dengan mas kahwinnya RM20,000 tunai."

"Sah?"

"Sah"

"Sah"

"Sah"

"Alhamdulillah" semua tetamu meraupkan wajah mereka masing-masing. Dengan sekali nafas sahaja Cahaya sudah menjadi milik lelaki yang bernama Tengku Hashr Al-Huqeem.

Cahaya hanya mampu mengalirkan air matanya, tidak disangka di sudah memegang status sebagai isteri secepat ini.

Pejam celik pejam celik sudah ada seutas cincin emas di jari manisnya. Alhamdulillah...

Cahaya x Hashr

HATI UNTUK DIA : TENGKU HASHR | CWhere stories live. Discover now