HUD : TH || BAB 19

684 33 2
                                    

TERBANTUT aktivitas Ryan yang sedang mengemas biliknya setelah melihat file yang berwarna hitam jatuh di atas lantai. Dahinya berkerut, file apa pula ni?

Pantas sahaja tangan sasanya mengutip file tersebut. Hatinya terdetik ingin membongkar isi dalam file itu. Lambat lambat dirinya membuka file tersebut.

Lagi sekali dahinya berkerut setelah melihat isi kandungan file tersebut. Kenapa ada gambar dia berselfie dengan seorang perempuan? Macam kenal muka perempuan ni, tapi dekat mana? Mati-matian dia mahu mengingati siapa perempuan ini, sehinggakan kepalanya terasa amat nyeri.

"Argh!" jerit Ryan dalam kesakitan. Kepalanya dipegang. Tidak tahu kenapa kepalanya terasa teramat sakit sekarang.

"Tuan Ryan!" samar-samar Ryan memandang wajah pembantunya sebelum pandangannya gelap gelita.

"Tuan Ryan!" samar-samar Ryan memandang wajah pembantunya sebelum pandangannya gelap gelita

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Aku dah dapat information tentang Hashr, and aku jugak dah dapat alamat rumah baru dia." ucap Khai dengan serius. Tangannya dengan lincah mengutak-ngatik keyboard laptopnya. Seakan-akan orang profesional.

Haris menjongket keningnya. Khai yang faham laju sahaja mengarahkan layar laptopnya ke arah Haris. Hayyan dan Shah yang tadinya sibuk membuat kerja mereka, kini pandangan mereka juga ke arah layar tersebut.

Haris tersenyum sinis.

'Hebat jugak permainan betina ni' getusnya dalam hati.

"Sekarang ni, kita kena bongkarkan satu persatu permainan busuk betina ni. Sebab kalau kita cakap direct Hashr takkan percaya. Kau tahu-tahu lah macam mana perangai mamat tu." jelas Haris dengan nada yang serius. Dia memang kenal dengan perangai adik keduanya. Hashr hanya akan percaya apa yang dia lihat di matanya sahaja, bukannya dari mulut ke mulut.

"Jadi sekarang nak buat apa?" tanya Shah dengan polos. Takkan nak hantar surat guna burung pulak.

"Tunggu je arahan aku." balas Haris sebelum meninggalkan mereka bertiga. Kaki panjangnya mula berjalan keluar dari ruangan.

Haris berhenti berjalan buat seketika. "Hayyan, buat kerja kau!" ucap Haris dengan tegas sebelum dia melanjutkan langkahannya.

 "Hayyan, buat kerja kau!" ucap Haris dengan tegas sebelum dia melanjutkan langkahannya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Silakan minum Tuan Ryan," air kosong mula dihulurkan kepada Tuan. Lambat-lambat Ryan menerima huluran tersebut. Kepalanya masih lagi terasa berdenyut.

"Tuan Ryan mahu ke hospital?" tanya Mak Jah. Gelas kosong di tangan Ryan mula diambil olehnya.

Ryan hanya menggeleng.

"Baik, ada apa-apa lagi Tuan Ryan?" tanya Mak Jah lagi.

Lagi-lagi Ryan menggelengkan kepalanya. Mak Jah yang sudah faham maksud Ryan, lantas membungkuskan sedikit badan dan berlalu keluar dari bilik tidur tuannya.

Ryan berfikir sejenak sebelum tangannya mula mengambil file hitam disebelahnya. Dirinya masih lagi dibuai penasaran dengan isi file tersebut. Baru sahaja Ryan ingin membukanya, dengan cepat Ryan disergah.

"Tunggu!" sergah Ellyna. Pantas sahaja file itu dirampas dari tangan Ryan. Jangan sampai kantoi!

"Bagi balik," pinta Ryan.

"No! Benda ni..."

"Benda ni tak penting, just file biasa!" bohong Ellyna. Jangan la sampai kantoi. Habis dia kalau kantoi!

"Awak nak minum green tea tak? Awak suka kan? Sekejap saya ambil." laju sahaja Ellyna keluar bersama file hitam tersebut. Entah apa yang disorok olehnya.

Ryan mengerutkan keningnya. Macam ada benda yang tak kena je?

Ting!

Laju sahaja telefon bimbitnya dicapai, aplikasi whatssap dibuka. Lagi-lagi Ryan mengerutkan keningnya.

    Nama: Tengku Hashr Ar Huqeem
    Umur : 27 tahun
    Pekerjaan : Pilot
   Air kegemaran : Greentea
   Status : sudah berkahwin
   
Biodata siapa pula ni? Kenapa hampir  semua sama dengan dirinya tapi hanya nama dan status sahaja yang berbeza.

Ryan tersengih lucu. Budak mana la tersalah send biodata orang lain ni.

"Eh siot! Apahal kau pergi send biodata dia, bod*h?!" pundak Khai dipukul kasar oleh Hayyan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Eh siot! Apahal kau pergi send biodata dia, bod*h?!" pundak Khai dipukul kasar oleh Hayyan.

"Sakit anj*ng !!..."

"...suka hati aku la, bior dia sedar sikit siapa diri dia sebenarnya." ucap Khai dengan selamba. Hayyan menggaru kepalanya tidak gatal. Mamat ni gila ke? Member dah la tengah hilang ingatan. Mana mahu ingatnya member tu.

"Dia hilang ingatan lol!" lagi lagi bahu Khai dipukul kasar, tapi kali ini dua kali ganda lagi kasar dari tadi. Biar patah bahu Khai! Baru cerdik sikit.

"Sakit si*l!!" carut Khai. Lama-lama patah jugak bahu aku!

"Kau delete balik! Tak pasal-pasal Ellyna tengok, habis plan kita!"

"Kau buta ke? anak panah dah bertukar colour biru tu."

Hayyan mencekak pinggang. Apalah dosa aku hingga dapat kawan bodoh macam ni.

"Nampaknya plan kita kena jalankan hari ni jugak lah."

"Ha jom - jom!" ucap Khai dengan bersemangat. Dia dalam bab menyiasat memang nombor satu kerana salah satu cita-citanya dahulu ialah ingin menjadi seorang detektif.

Tiba-tiba sahaja Haris menapak masuk ke dalam ruangan itu dengan santai. Ditangannya ada beberapa makanan dan jug kosong. Mungkin baru pulang dari kubur arwah isterinya. Memang rutin Haris, setiap hari jumaat mesti dia akan menyempatkan diri untuk pergi ke kubur arwah isterinya. Walaupun dia dilandakan dengan kesibukan sekalipun.

"Datang pun kau, aku dah susun plan kita. Maybe hari ni jugak kita jalankan kalau tiada halanganlah." Hayyan mula bersuara. Haris mengangguk. Dia mula melabuhkan punggung disebelah Khai yang sedang sibuk mengunyah kekacang.

"Okey jalankan sekarang..."

Cahaya x Hashr

Plan apa pulak lah yang tiga ketul ni rancang ye😌

HATI UNTUK DIA : TENGKU HASHR | CWhere stories live. Discover now