P17 - PERBUALAN PANJANG

257 8 0
                                    

Aku memanggil Khairul,Pak Samad dan Amir menemuiku pagi ini.Ada perkara penting yang aku perlu sampaikan berkaitan pengurusan Dusun Sahabat. Apatah lagi selepas kejadian yang menimpa Shauki dan kekangan masaku kerana perlu menjadi guru dan warden intern.

"Untuk masa ni Amir yang akan uruskan Dusun Sahabat ni dengan Pak Samad.Saya harap Pak Samad dapat membantu Amir macam mana Shauki dulu.Amir,aku tiada siapa lagi yang boleh diharapkan,aku harap kau dapat lakukan tugas ni sebaik mungkin.
Khairul,abang mintak kerjasama kau untuk balik sini tiap minggu bantu Amir ya", kataku kepada mereka pagi ini.

"Besar sangat ni pi amanah yang kau bagi kat aku.Tapi takpelah aku akan cuba membantu mana yang aku mampu.Aku harap Pak Samad dengan Khairul dapatlah bantu aku juga." Kata Amir.

"Pak Samad sedia membantu kamu Amir,jangan bimbang ya", kata Pak Samad kepada Amir.

Aku senang hati apabila mendengar jawapan mereka bertiga yang sudi membantu satu sama lain untuk menguruskan Dusun Sahabat buat sementara ini.Dapatlah aku pulang ke sekolah dan asrama tempat aku bekerja untuk bertugas seperti biasa.
--------------------------------------------------------------
Kereta yang dinaiki Wafi mula meninggalkan kawasan Dusun Sahabat pada hari Sabtu petang.Tinggal Khairul bersama Amir sahaja untuk menguruskan tempat ini.Mereka berdua ketika ini sibuk melayani kehadiran para pengunjung yang akan bermalam di sini.Disebabkan mereka berdua masih tidak terbiasa,Isa yang memberi penerangan kepada pengunjung berkaitan peraturan dan aktiviti keselamatan di sini.

"Shauki dah balik rumah family dia kat Kajang bang.Ayah dia yang ambik." Kata Khairul kepada Amir yang ketika itu sedang mengemaskini borang pendaftaran penyewa kabin.

"Haa okay la tu.Bagitahu Bang Wafi kau sekali,takut dia tak tahu." Kata Amir kepadanya.

"Dah bang", jawab Khairul ringkas.

Khairul ketika ini sedang berada di dalam biliknya.Agak sunyi juga kerana Shauki tiada di sini.Amir pula berada di dalam biliknya di kabin.Kerana terlalu bosan dia bercadang mahu pergi dan berbual dengan Amir di biliknya.Dia mengetuk pintu bilik Amir setibanya dia di sini.

"Haa ada apa Khairul?", tanya Amir sebaik sahaja membuka pintu biliknya.

"Boring lah bang.Ingat nak berborak dengan abang sekejap", kata Khairul kepadanya ketika itu.

"Ohh boleh je.Tapi bilik aku ni kecik tak ada apa-apa", jawab Amir sambil mempelawa Khairul masuk ke dalam biliknya.

Mereka berdua kemudiannya saling berbual dengan rancak pada malam itu.Dapatlah mereka berkongsi tentang kehidupan mereka masing-masing.Ada masa suara ketawa mereka berdua saling kedengaran.Pak Samad yang meronda ketika itu tersenyum apabila mendengar celoteh mereka berdua yang agak kuat ketika itu.

"Ada masa marilah bang lepak kat rumah rehat.Nak tidur situ pun boleh.Lagipun saya sorang je ada", pelawa Khairul kepada Amir ketika mahu pulang ke rumah rehat.

"Eh takpelah.Aku kat sini okay je.Tengok bilik ni je kecik,tapi aku selesa.Waktu malam macam ni mengigil sejuk,kena ada selimut baru best tidur", jawab Amir lagi.

"Kena peluk lagi best bang.Hahaha." gurau Khairul ketika itu.

"Hahaha banyaklah kau.Dah lah pergilah kau tidur.Esok nak keje lagi, petang esok pulak kau nak balik UiTM", kata Amir kepada Khairul.

Khairul berjalan berseorangan menuju ke rumah rehat.Dia tersenyum keseorangan kerana selepas beberapa hari dapat juga dia berborak panjang dengan Amir.Padanya Amir seorang yang amat kelakar sekali dan cukup mesra.Wajahnya yang comel dan tampan itu seolah oleh membuatkan dirinya seperti mahu berkenalan lebih jauh dengan Amir.

Dia membaringkan tubuhnya di atas katil sambil mengigati kisah silam yang berlaku ke atasnya akibat perbuatan Aliff.Dalam masa yang sama dia membayangkan sekiranya Amir sendiri yang melakukan perkara itu padanya. Dia kemudian meramas sendiri batangnya sambil membayangkan perkara itu sehinggalah batangnya itu tegang.

INTERN 2015Where stories live. Discover now