P15 - KETUKAN PINTU

264 8 0
                                    

Aku telah pun sampai ke asrama dan terus memasuki bilik warden pada jam 9.30 malam.Keadaan di asrama agak lenggang kerana pelajar telahpun pergi ke kelas prep malam,cumanya masih ada beberapa orang pelajar Tingkatan 5 yang masih melepak di dalam bilik.Aku tidak mahu menganggu atau mengambil tindakan kepada mereka kerana kami sudah ada perjanjian.

Aku membelek handphoneku jika terdapat apa-apa pesanan yang masuk melalui SMS ataupun Whatsapp.Cukup meriah group Whatsapp yang aku sertai,aku sebenarnya memang tidak membaca apa yang mereka sembangkan di dalam itu.Jika aku buka pun,aku hanya scroll ke atas sahaja.Tiada apa-apa pesanan yang aku tinggalkan di dalam itu.

Aku tersedar apabila pintu bilikku diketuk dengan kuat dan apabila namaku di panggil dari luar.Jam sudah menunjukkan pukul 1.20AM.Aku kemudiannya membuka pintu dan seorang penghuni asrama yang aku tidak kenali tercegat di hadapan bilikku.

"Haa kau nak apa?", tanyaku pada penghuni asrama tersebut.

"Cikgu,saya rasa macam tak sihat.Boleh tak cikgu bawak saya pergi klinik?", tanya pelajar itu kepadaku.

"Mana ada klinik buka malam-malam ni.Kau pergi tidur je la bilik rawatan. Sape exco kesihatan kat asrama ni? Pergi mintak kat dia." Dengusku ketika itu.Sedang aku tidur lena,akhirnya lenaku diganggu untuk masalah seperti ini.

"Kat asrama ni takde bilik rawatan cikgu.Abg Luncai,lepas prep tadi saya ada mintak kat dia tapi stok ubat dah habis.Tolong cikgu saya makin pening ni." Kata pelajar itu lagi.

"Kau tunggu la kejap,aku amik panadol.", kataku kepada pelajar itu.

Sedang aku memeriksa dapur kemudian aku teringat satu perkara, lantas aku mengintai kembali pelajar yang tidak sihat itu yang setia menungguku di hadapan pintu.
Wajahnya cukup comel ditambah kulitnya yang cerah dan berketinggian sederhana.Terlintas sesuatu yang tidak baik di fikiranku,tambahan pula sudah lama aku tidak membuang air maniku.

"Nama kau apa?",tanyaku kepada pelajar itu.

"Irfan Cikgu.Saya pelajar Tingkatan 2." Jawab Irfan.

"Kau turun sini ada sesiapa tahu tak?", Soalku lagi kepadanya.

"Takde cikgu.Lagipun saya dah tak tahan sangat itu yang datang sini mintak tolong cikgu", jawabnya lagi.

"Macam ni lah.Malam ni kau tido je bilik ni.Esok baru pergi hospital dengan Uncle Yusof.Boleh?", tanyaku kepada dia.

"Boleh Cikgu", jawab Irfan ringkas.
--------------------------------------------------------------
Bunyi air terjun di Dusun Sahabat jelas kedengaran dari dalam bilik kabin yang didiami Amir.Semenjak dia tiba di sini,di bilik inilah dia menetap.Buat sementara ini dia bekerja di sini dan membantu Shauki untuk menguruskan tempat ini.Sungguh damai dan tenang suasana di sini,jauh bezanya dengan kehidupan semasa di Tanjung Malim dulu.

Amir cukup terhutang budi dengan Wafi meskipun dengan apa yang dia cuba lakukan sewaktu ketika dahulu kepada adik angkat Wafi,Shazuan.Wafi sudah melupakan kejadian tersebut dan telah memaafkan segala kesilapan Amir.Pada Wafi,itu adalah kisah lama dan cerita lampaunya.Meskipun dia bekerja di tempat yang diusahakan Wafi,Amir baru sekali menemuinya tempoh hari.Ini kerana Wafi perlu bertugas sebagai guru dan warden intern disebuah sekolah yang terletak di Ampangan.

Ketika ini hanya Shauki sahaja yang menjadi temannya di sini.Remaja berusia 21 tahun itu merupakan tangan kanan Wafi di sini,disebabkan itulah Wafi mempercayai dan memberinya tanggungjawab untuk menguruskan Dusun Sahabat ini sepanjang ketiadaannya.Shauki pula seorang yang cukup matang dan bijak membuat keputusan pada pengamatan matanya, mungkin kerana pengalaman bekerja dan tunjuk ajar Wafi dengannya sebelum ini.

INTERN 2015Where stories live. Discover now