Bab 13

52 9 0
                                    

Lama aku memerhati tingkah Hilman. Daripada memerhati, aku sempat menilai. Hasil penilaian tersebut, aku menemukan sesuatu yang sangat menarik perhatianku.

"Awak bergaduh dengan siapa Hilman?" Ada peta lautan biru di pinggir bibirnya. Peta lautan tersebut telah merebak ke kawasan mata kanannya pula.

"Oh, ni?" Hilman sentuh perlahan bibirnya. Senyuman tipis terlebih dahulu memberi jawapan.

"Saya pun cedera, Heera. Tapi tak seteruk awak."

Ada rasa curiga dengan jawapan Hilman. Rasa curiga itu semakin sukar dibendung bila Hilman seperti cuba mengelak pandangan mata. Bahkan ada getaran jauh di dalam matanya.

"Saya syak, yang langgar mulut dan mata awak tu manusia...Manusia yang pandai hayunkan buku lima ke muka orang. Tak begitu Hilman?"

Sepi. Hilman tidak mengeya atau menidakkan. Sebelum ketawa dia meletus. Semakin aku penasaran jadinya.

"Siapa punya angkara?" Desak aku bila ketawa Hilman itu lain benar bunyi. Kedengaran janggal.

"Papa saya? Atau abang Mus?" Boleh jadi ada adegan bergusti ketika Hilman ingin merempuh masuk ke sini tadi.

"Macam mana keadaan awak hari ni? Dah makan?"

Tak guna mendesak. Hilman sememangnya pakar dalam mengelak. Terlalu jaguh. Sampaikan mengelak lori, aku pula menjadi mangsanya. Sepatutnya dia layak diberi anugerah.

"Esok saya dah boleh keluar." Enggan panjangkan lagi hal tersebut. Mendesak hanya menjemput kemarahan dia. Perkara itu tidak sepatutnya terjadi.

"Lega hati saya."

Hati Hilman mungkin lega, tetapi aku tidak. Hujung mata naik mengerling Tuan Azman dan abang Mus yang berdiri tidak jauh dari sini. Memerhati kami berdua tanpa sedikit pun mengalihkan pandangan.

"Esok saya jemput awak, Heera." Bukan main lebar senyuman Hilman. Sarat dengan harapan yang menggunung tingginya.

"Terima kasih Hilman."

Ucapan aku menambahkan lagi suntikan vitamin. Lihatlah, semakin mekar senyuman dia.

"Saya masih ada abang dan orang tua, mereka boleh jemput saya pulang. Lagipun, tak manis kalau kita selalu keluar." Cara paling berhemah aku menolak. Penolakkan aku melegakan hati abang Mus. Dari jauh aku nampak segala kerisauan terpampang di wajah abang Mus telah dibawa pergi.

Rasa kecewa Hilman disembunyi dengan senyuman tipis.

"Waktu melawat dah tamat Hilman." Tak ada niat ingin mengusir. Tetapi aku faham sangat dengan isyarat mata abang Mus.

"Awak perlukan rehat secukupnya." Sehabis daya aku memujuk dengan cara paling sopan. Supaya tiada yang terasa hati.

"Saya minta maaf Heera. Saya tak sengaja." Mata Hilman turun pada tangan aku yang berbalut.

"Benda nak jadi Hilman. Dan saya tak salahkan sesiapa." Sudah tertulis begini jadinya. Aku hanya perlu redha dengan ketentuan.

Perbualan kami terganggu dengan kemunculan pengawal keselamatan wanita yang datang memberi peringatan buat pelawat. Barulah Hilman angkat punggung.

"Kita boleh jumpa lagi?"

Permintaan Hilman sulit untuk aku tunaikan. Apalagi, abang Mus sudah geleng kepala dari jauh.

"Hati-hati pulang Hilman." Titipku. Sengaja membiarkan soalan Hilman tergantung sepi.

Abang Mus mengedip mata. Memuji tindakan aku dalam diam. Ekor mata dia mengiringi langkah Hilman yang nampak sedikit goyah. Awan mendung mengekori rapat sebelum susuk tubuh itu menghilang dari pandangan.

Hello Mr FreezeWhere stories live. Discover now