BAB 13

574 20 0
                                    

Habis aje berbual dengan Haider.Aku menatmatkan
Panggilan.Dan mula mencapai cawan kopi ku
Lagi.

Tiba tiba..

Telefon berbunyi.Menandakan panggilan masuk.
Aku mencapai telefon ku di atas meja agak kecil
Yang berada samping aku.

Terang nama itu Zach.

Zach.Kawan aku.Kitaorang kenal sudah lama.
Rasanya..3 tahun.

Lalu aku menjawab panggilan itu.

"Yo! Fawwaz apa khabar?" Zach memulakan perbicaraan dahulu.

"Baik..Asal kau telefon aku ni?" Soal ku.

"Ah..Aku nak minta tolong kau..Boleh tak?" Balas Zach.

Aku berkerut dahi.

"Tolong apa?"

"Hm..gini...Aku ada adik perempuan..Dia keseorangan..
Cause aku akan pergi luar negara..Kau kan tahu aku
anak yatim piatu..So of course adik aku yatim piatu juga.Aku tak berani tinggalkan dia sorang sorang..Takut ada pencuri or orang asing masuk rumah aku time aku dah tak de..Jadi boleh tak kau jagakan adik aku..Bagi adik aku duduk kat rumah kau buat 3 bulan?" Cerita Zach.

"Oh..." Balas ku.

Eh jap.Adik perempuan? Bukan lelaki!?

"Eh! No no! Kau gila ke? Dia perempuan duduk dengan aku!? Wtf?" Jawab ku.

Yela perempuan duduk dengan lelaki belum muhrim!
Mabuk ke Zach ni!? Sedap je kau!

"Eh kau..Kau kan ada 4 bilik.Bagi jela 1 bilik tu untuk adik perempuan aku..Bukan suruh sebilik pun gila! Kalau sebilik dah lama aku tak minta tolong kau.."
Jelas Zach.

Argh! Tak nakk!! Aku ni tak suka aa! Kalau laki that's okay..Tapi ni perempuan? Tak ke gila!

"Ish! Tak nak lah..Suruh lah kawan dia.." Saranku.

Aku dapat dengar Zach hela nafas.

"Dia tak de kawan...Idk..Nak kata pendiam..Kat rumah perangai cam beruk...So..Pls..Aku bayar." Ujar Zach.

Ni bukan pasal bayar or something! Ni haram dan halal!..Haih..Tak de kawan? Hm..

Aku hela nafas panjang.

"Haih..Oke aa..Just 3 bulan right?.." Soal ku lagi.Walaupun memang 3 bulan itu lama..Nak buat macam mana?

"Yes..Thanks!" Ucap Zach.

"Nama adik kau? Umur?" Soal ku.Sebab dia tak pernah ceritakan privasi adik dia..Aku just tahu dia ada adik.Tak tahu jatina apa..Aku ingatkan laki.Sebab bila Zach cerita dulu perangai adik dia macam beruk.Yela..Jarang perempuan perangai beruk...

"Em..Putri Zara.18 beza 3 tahun dengan kau." Jawab Zach.

Akhirnya aku angguk.

"Bila?" Soalku lagi.

"Malam ni." Ujar Zach sebelum menamatkan panggilan.

Haih..Harap adik dia tu tak teruk sangat lah yang diceritakan Zach..













Jam menunjukkan pukul 8:20 malam.Ah...Tiba masanya..


Kedengaran bunyi enjin kereta berhenti di depan rumah ku.Aku kenal kereta sapa.Zach.Zach mula keluar dari perut kereta.Bersama seorang gadis.Pendek.Aku expect kan tinggi jugalah...

Zach mengetuk pintu rumah ku.Terus aku bangun dari duduk.Dan menuju ke pintu utama.Aku mula membuka pintu.Betul.Zach dan adik perempuannya Putri Zara..Kan?

ELYN ADRIANA | OGWhere stories live. Discover now