"DENGAR cerita, kau pergi tinggalkan office. Lepastu tak balik balik, sedangkan masa itu belum masa balik kau, give me a fucking reason, Diego Ignazio Constanzo." Tegas Aldo sebaik sahaja aku masuk kedalam perut rumah.
Terus aku membeku disitu. Bagaimana mamat ini tahu kalau aku curi curi keluar? Memang aku niat untuk mengambil angin. Tapi bila berjumpa dengan izz Rayyan buat aku lupa untuk kembali ke pejabat. Agak takut aku apabila si Aldo marah. Dia dikenali sebagai abang sulung yang peyabar, murah senyum, baik hati. Apabila dia marah mestilah semua adik beradik terdiam.
"Pergi amik angin." Balasku setelah lama mendiamkan diri. Aku cuba tak beritahu hal sebenar. Lalu mata aku teralih kearah Romeo. Dia sedang ketawakan aku disebalik dinding. Kurang ajar!
"Amik angin ke jumpa kawan, lepastu lupa dunia?" Aldo memandang aku dengan tajam. Aku telan air liur. Memang sah ada staff aku mengadu. Kau sabar, memang aku pecat kau!
"Uh.. Kalau ye pun pahal? Apa masalah dia dengan kau? Hak aku kan nak ke sini ke sana ke.." Aku tidak mahu kalah.
"Hak kau? Abis kau nak ke syarikat ayah makin merosot akibat kau?" Balas Aldo dengan tegas. Aku nak aje tergelak apabila mendengar nama 'ayah' tu.
"He not my dad. So i don't give a shit." Ujarku dengan senyuman sinis. Berbaik? Mestilah tak akan pernah terjadi.
"So that means you are adopted?" Ucap Aldo. Terus tersembur ketawa Romeo dan Justin di situ. Dia kata aku anak pungut? Sakit hati lagi apabila dua ekor tu gelakkan aku!
"Assalamualaikum dua ekor babi yang disana, kau orang pun anak pungut. Atau tak un orang tua tu yang anak pungut." Ucapku lalu menunjukkan jari tengah kearah dua setan disana.
"Allahu Akbar, Diego Ignazio Constanzo!" Jerkah Aldo. Membeku aku di situ sekali dengan Justin dan Romeo. Bukan membeku akibat kena marah.. Tapi..
"Hang masuk islam ke? Ingatkan aku sorang aje yang masuk islam dekat keluarga ni..." Ujarku. Dia bukan ke atheist? Terus terdiam dia. Tersembur sekali lagi ketawa dua adik beradik itu.
"Wa.. Walawe, Aldo? Hang log in ke?" Ujar Romeo sebelum mengelap air mata keluar dari mata birunya akibat ketawa. Mamat ni gelak tak ingat dunia ke? Lek ah aku pun tengah tahan gelak.
"Ang ang ang, diluar nurul!" Justin menepuk lututnya. Seronok sangat ketawa. Aldo memicit kepalanya. Lalu mendengus kasar.
"stai zitto, dannazione! Rumoroso!(Diam sial! Bising aje!) Mati terus ketawa disitu apabila mendengar si sulung bercakap dalam bahasa Italy. Ok, dia betul betul stress.
"Ini semua salah kau, Diego! Kalau kau tak buat aku marah tak de aku ter macam tu!" Sambung jejaka itu. Aku mengaru belakang leher yang tidak gatal. Aku pula...
"Lah.. Kau yang ikut log in, asal salah aku? Bagus lah kau ada agama.." Selamba jawabku tanpa kisahkan wajah serabut Aldo. Mata hijau terang itu terus menjadi hijau gelap apabila menatap ke arahku. Telan air liur.
Bahaya. Mata dia bila berubah hijau gelap sah dah mati kita orang. Goyang kaki aku. Romeo dengan Justin yang tersenyum tadi terus mati senyuman mereka. Ya Allah, aku tak nak mati lagi...
"Kau nak masuk ke kolam jerung ke? Hm? Kalau nak boleh aje.. Lucy dah teringin jumpa kau, Diego. Maklum lama tak injak kaki disini... Lucy tak makan lagi, kau sukarela tak masuk ke perut dia?" Serius jejaka itu berkata. Mengigil aku mendengar nama Lucy. Jerung.
"Mampus... A.. Abang sulung kita yang soft, baik hati, sopan ubah au.. Aura..!" Justin membuat gaya seperti takut. Gigit bibir aku melihatnya. Geli.
"Weh, aku blah dulu tau? Ka.. Kawan nak jumpa." Ujar Romeo lalu dia mula menlangkah ke belakang untuk keluar ke pintu belakang. Tetapi langkahnya terhenti apabila abang sulung bersuara lagi.
"Stay! Aku tengok siapa undur kaki dari rumah ni.. Aku sumbang kepala dia kat lumbang jamban. Kalau tak pun... Lucy." Ancam Aldo membuat semua disitu tak dapat melarikan diri.
"Wahai abangku yang baik, yang hensem, yang pandai, yang paling terhensem didunia.. Ada apa kami boleh bantu agar tuanku tidak memakan kami?" Kata Romeo dengan senyuman dipaksa. Tangan menletakkan ke dada.
"Bagus juga.. Bahan masakan dah kekurangan stock. Tolong belikan? Tandas agak busuk kalau boleh tolong juga.. Pembantu tidak dapat tolong.." Muka serius itu berubah jadi manis. Tapi... Firasat aku buruk. Kenapa dia minta kita orang? Pembantu kan ada? Mata mamat tu masih belum berubah. Okey. Sah ada benda buruk akan berlaku. Serius aje muka kami bertiga.
"I want my brother to do that!"
AKU telan air liur risau apabila berhadapan dengan zach yang berwajah serius dari tadi. Hampir pingsan lelaki itu apabila aku telefon dia kalau aku nak bertunang dengan adik perempuan satu satunya. Semalam aku call dia, terus dia balik ke Malaysia.
"Serius kau cintakan adik aku, Mal?" Nama belakang ku dipanggil cuma dipendekkan. Aku mengangguk perlahan. Mamat ni pahal? Aku dah tak kenal Zach dulu. Aura dia tu!
"Give me a reason why you love her?" Soal Zach. Lalu dia bersandar ke sofa. Aku menatap ke arah Zara yang duduk di sofa tengah. Lalu aku menhela nafas pendek.
"i love everything about him. I love her with all my heart. I love the way he talks, the way he treats and everything." Balasku dengan lebar. Zach menatap aku dengan serius. Mata biru dia seram bila serius.
"do you love her because of her face?" Soal jejaka itu lagi. Aku mula tersenyum kearahnya. Lelaki itu agak terkejut, dia jarang nampak aku senyum.
"I love him regardless of his physical appearance." Balasku lagi dengan perlahan. Zach hanya tenang. Akhirnya matanya yang biru teralih ke arah Zara. Adik perempuannya.
"Betul, kau suka dia?" Soal Zach ke Zara. Zara angguk dengan laju.
"Kau suka dia sebab dia tolongkan kau daripada kena benda tak elok dengan anak haram tu?" Soal Zach lagi. Dia tahu kejadian Zara hampir dirogol. Tetapi aku selamatkan dia.
"No.. Adik cintakan dia sebab dapat lihat keihklasan di mata dia.. Sejak duduk dengan Fawwaz, Zara dah jatuh cinta." Akui Zara. Zach menhela nafas. Aku tak tahu lega, kecewa, marah?
Lalu Zach bangun dari duduknya dan menepuk bahu aku dengan perlahan. Sedikit terkejut aku. Mata hazel aku menatap ke arah mata biru milik Zach.
"Well, jagakan adik aku dengan baik. Aku restukan." Ujar Zach dengan senyuman manisnya. Aku sedikit membeku. Aku mimpi ke?
"A.. Apa kau kata?" Soalku kotlah tersalah dengar.
"Aku restukan. Perkahwinan kau orang, bulan depan. Aku ada waktu tu. So.. Tahniah, tolong jagakan adik aku."
FLOWERS🌻
YOU ARE READING
ELYN ADRIANA | OG
Romance"Perkenalkan aku boyfriend dia."-Tengku Iskandar bulat mata Elyn apabila dengar yang keluar dari mulut Tengku Iskandar.Adam menatap Iskandar dengan santai. "Kau ingat aku percaya?buktikan."-Adam Haider cabar Adam.Apa masalah dorang ni?tiba-tiba Iska...