BAB 14

554 23 0
                                    

Aku mula membuka mata.Aku tolak tubuh ku untuk duduk.Lalu aku mengosok mata ku untuk berapa kali.
Bau wangi makanan dapat aku hidu.

Siapa yang masak ni? Pembantu semua cuti...Jp..
Putri Zara..Ye budak tu!

Terus aku mengangkat punggung dari katil ku.Dan mengatur langkah ke arah pintu keluar bilik ku.

Aku terus pusing ke kiri dan turun dari tangga.Bau makanan itu makin kuat.Dari arah dapur.Aku ke dapur.

Betul, Zara.Dia tengah memasak.Dengan pakaian...Minion?..tudung warna kuning.Asal pakaian macam budak budak sangat! Aku sepak kang.

"Woi, kau masak apa?" Sapa ku.Dia toleh ke arah ku.

"Masak roti telur aje.." Jawab gadis itu.

Lama aku tenung gadis itu.Tapi Zara tetap fokus ke masakannya.

"Kau duduk lah dulu..Takkan nak berdiri sampai kaki tu patah kot." Ujar Zara.

Ada ke orang berdiri sampai kaki patah! Tak logik sungguh!

Aku mengambil tempat di meja makan sambil menunggu makanan siap.

Berapa menit berlalu.Akhirnya gadis itu hidangkan roti telur tersebut.Asal bau dia lebih wangi dari roti telur yang biasa aku makan? Ah mampuslah..Yang penting roti telur gak an...

Lalu aku mengambil sekeping roti telur itu.Dan mula memasukan kedalam mulut.Sedap! Macam mak aku punya..Rindu pula menlawat makk..

"Sedap kan! Tahulah aku ni pandai memasak..Tak macam kau!" Ucap Zara.

Dia ni..Sehari tak buat sakit hati tak sah! Lama lama aku baling juga pinggan ni..Mampus masuk hospital.Astu aku masuk penjara.Bagus!

Aku jelingkan mata.

"Makan aje boleh tak? Tak payah bising." Kata ku.Dia mencibek.

"Ish..Gurau aje pun tak boleh...Acah gold ah.." Ujar Zara.Malas balas.Kang perang mulut pula..Ayat dia banyak!













Habis aje makan aku angkat punggung dari kerusi makan.Aku teringat sesuatu.

Ye barang! Barang rumah ada yang kurang.Petang ni boleh rasa beli.Tapi...Budak ni? Terpaksa lah bawa beban..Macam nilah hidup.

Lalu aku mencapai telefon pintar ku.Aku menekan butang telefon.Jam di screen menunjukkan pukul 4:47

"Oi...Cepat siap.Pukul 5 nak gerak.Lambat aku tinggalkan kau sorang sorang kat rumah ni.." Ujar ku kepada Zara.

Zara berkerut dahi.Keliru.Aku melihat dia nak bercakap sesuatu.Tengah betulkan ayat kot..

"Hm..Pe..Pergi mana?" Soal gadis itu.

"Mall." Jawab ku singkat.

Muka dia yang biasa tu berubah jadi riang.Suka ah kau kan..

Aku duduk di kerusi ruang tamu sambil menunggu gadis itu.Lama benuh dia bersiap! Apa yang minah tu buat sampai 20 minit...

Bunyi tapak kaki dari tangga kedengaran.Aku tunggu kelibatnya.Mucul pun.Dia pakai hoodie coklat cair..Ada gambar katak?..Kot..Dan seluar jeans.Bertudung hitam.Cantik juga dia ni...

"Dah jom!" Ajak Zara dengan suara riang.

Aku hanya helakan nafas.






Kami sudah sampai di mall.Seperti sangkaan aku.Zara memang tak reti duduk diam! Macam tak pernah pergi mall pula.

"Kau belanja ke?" Soal Zara.

Sapa kata aku belanja? Dalam mimpi aje lah aku belanja Haha.

"No.Pakai duit kau sendiri.Abang kau kan ada kasih duit tak payah kot minta belanja.." Ujar ku.

Dia mencibek.Merajuk! Aku malas layan.Terus aku angkat kaki untuk kedepan.Biar dia tahu aku tak kisah.Aku pusing belakang.

Dia duduk mencangkung kat tengah tengah alam! Allah! Haritu Haider sekarang budak ni!? Sungguh berat ujian ini...Nak mati rasa!

"Woi bangun!" Aku tinggikan nada kearah dia.Dia meringik.

"Tak nak!Nak merajuk!" Ujar Zara.

"Sekarang kau bagitahu aku macam mana nak pujuk kau sekarang ni." Ucap ku.

"Kalau aku bagitahu bukan kau nak kasih pun! Kaya aje! Tapi terdekut macam nak mampus!" Kata dia.

Eh kau! Memang aku pukul juga budak ni depan orang ramai..Silap silap masuk penjara..Alhamdulilah.

"Baik kau cepat.Kau nak apa sebelum aku tinggalkan kau kat mall ni." Ancam ku.

Dia letak jarinya di dagu.Gaya orang tengah berfikir! Kurang ajar betul.Nak apa minah ni! Penat lah layan orang kurang siuman..Kenapa lah aku ni ditakdirkan stuck dengan orang gila.

"Hah! Nak novel!" Akhirnya budak tu bersuara.

"Berapa?" Soal ku.

Dia senyum menampakkan giginya yang putih tu.Berseri seri aku tengok!

"20!" Ujar gadis itu.

Bulat mata aku bila dengar.20!? Wtf!

"Banyak cantik! Tak de tak de..Novel sekarang mahal." Ucap ku pula.

Dia buat muka sedih.

"Boleh lah..Kita kan serumah.." Ujar Zara.'Serumah.'

"Serumah sebab abang kau! Tak payah mengada! Tak payah 20." Marah ku.Pergi lantak lah berapa mata ke kami.Aku dah penat! Penat!! Macam nak teranjang semua orang kat sini!

"Hah! Kecomelan attack!" Ucap Zara.Lalu dia buat muka comel dengan meletak kedua belah tangannya di kedua pipinya.

Merah muka aku.Perasaan apa ni? Sukar aku faham perasaan ini.Bukan marah.Tak tahu..

"Urgh!..F-fine!" Ujar ku.Aku mengalah.

"Yeay!!" Sorak gadis itu.Nak lempang aje.



Sampai aje di tempat jualan novel.Laju aje budak tu masuk.Lalu dia pilih novel apa dia nak...Jangan tanya keadaan aku.Sangat menderita.Dompet pun tengah menderita..


FLOWERS🌻

ELYN ADRIANA | OGWhere stories live. Discover now