BAB 39

171 9 0
                                    

AKU sedang menyiram tanaman bunga milikku

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

AKU sedang menyiram tanaman bunga milikku. Memandangkan aku tiada hal kena buat aku memhabiskan masa disini. Aku mulai menhirup udara segar yang baru sahaja menampar wajahku. Lalu mataku teralih ke arah bunga yang sudah layu.

Salah aku juga sebab jarang kesini. Aku mulai mencangkung dihadapan bunga itu. Baru sahaja tapak tangan milikku mahu menyentuh bunga yang sudah layu, niat ku terhenti apabila mendengar suara garau. Aku kenal suara itu. Kepala aku mulai pusing ketepi.

Kelihatan seorang lelaki yang tinggi lampai sedang kearahku dengan senyuman manis. Lelaki itu hanya mengenakan kemeja putih dan seluar jeans. Tengku Iskandar.

"Hey, flowers how are you?" Suara garau itu sapa ke telinga ku. Aku tersenyum kearahnya sebaik sahaja jejaka itu dihadapan ku. Aku bangun dari cangkungku.

"Fine.. Awak buat apa dekat sini? Kenapa tak chat saya? Awak ada benda ke nak?" Soalku dengan bertubi tubi. Lelaki itu hanya tersenyum sebelum dia menalihkan matanya kearah bunga bunga yang ada disitu.

"So.. Awak suka tanam bunga eh? Cantik bunga awak tanam, like you.." Soalan aku diabaikan. Aku mulai terbiasa dengan perkataan macam tu.. Bukan jarang dia kasih ayat macam tu dekat chat.

"Yeah.. Mana awak tahu saya dekat sini?" Soalku lagi dengan hairan. Aku tak pernah tunjukkan kawasan ini ke jejaka itu. Tapi mana dia tahu tempat ni? Stalk ke? Eh.. Sorry sorry.

"Saya ternampak awak tadi.. Saya datang ke rumah awak sebab nak bagi sesuatu. Last last awak dekat sini." Balas lelaki itu sebelum dia mengeluarkan sesuatu dari poketnya. Aku nampak sebatang bunga keluar dari situ.

"For you." Ujar Iskandar dengan senyuman manisnya. Mata hitam pekat miliknya menatap ke dalam anak mata milikku. Teragak agak aku menyambut bunga itu. Jantung berdebar laju. Perasaan apa pula ni?

"T... Thanks.." Perlahan dan teragak agak suaraku keluar. Muka yang hampir merah cuba disorokkan.

"Hm.. Awak memang tinggal sendiri ke apa?" Soal Iskandar memecah sunyi. Aku kembali ke realty. Perlahan lahan aku menjawab.

"No.. Riana selalu ada, tetapi dia ada hal selalunya. Sebab tu awak jarang nampak dia." Halus suaraku menjawab. Tiba tiba mata hitam pekat Iskandar teralih ke kanan. Wajahnya yang ceria tadi berubah menjadi geram, tetapi jejaka itu mencuba bertenang.

Mata ku mula teralih kearah yang dipandang Iskandar. Seorang jejaka tinggi lampai datang ke arah kami dengan senyuman. Adam Haider. Dia mengenakan jacket berwarna putih.

"Hey, tak baik berduaan ni.. Izinkan aku teman, ya? Maklumlah Iskandar yang hodoh ni.." Sengaja Adam sekaratkan ayat. Iskandar mengengam penumbuk. Adam menarik senyuman sinis.

"Kau pahal? Kalau memang tak sayang nyawa tu kasih tahu.. Tak payah nak sinis kan senyuman kau. Buruk. Nak termuntah aku tengok." Sindiran Iskandar membuat air muka Adam berubah. Aku menelan air liur dengan payah. Dia orang nak gaduh lagi ke? Penat aaa gini...

"Kau siapa? Tuhan? Tuhan yang boleh amik nyawa aku? Sorry, Allah sahaja tuhan aku." Balas Adam dengan tenang. Iskandar mengangkat kening.

"Ingat Allah lagi.. Ingatkan tak, maklumlah aku ingat dah tak ingat sang pencipta. Sebab? Kau hina ciptaan Allah.." Selamba jawab Iskandar. Sengaja dia tekankan kata kata itu.

     
"Pukimak." Bisik Adam. Mata dia di julingkan ke atas.
Iskandar mengangkat kening.

"Mata kau rosak ke? Jeling jeling.. Kalau dah tahu mata tu rosak, pergi hospital bukan suka tengok orang marah." Keluar lagi sindiran Iskandar. Dia memeluk tubuhnya.

"Wah! Lu olang memang mo mati le!?" Jerkah Adam dengan emosi. Iskandar mengukir senyuman sinis.

"Kau bukan tuhan nak tanya aku nak mati ke tak." Iskandar tersenyum bangga. Kata kata makan tuan.

"Tiru ayat nampak?" Soal Adam. Dia mengengam penumbuk. Berusaha menahan diri agar penumbuknya tidak singgah di wajah rakannya.

"Bukan kau kan yang buat ayat? Aku tak nampak nama kau juga, nak aku search google ke siapa buat ayat ni?" Sinis Iskandar. Adam mula pasrah.

"Sial kau.."


"HEBAT kau ye? Dah ada calon istri tak lansung bagitahu dekat kita orang ni?" Tertahan suara Daniel

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"HEBAT kau ye? Dah ada calon istri tak lansung bagitahu dekat kita orang ni?" Tertahan suara Daniel. Mata coklatnya memandang tajam ke anak mata hazel Fawwaz.

"Mana kau orang tahu?" Soal Fawwaz dengan dingin sebelum dia mengambil tempat di sebelah aku. Wajahnya penuh dingin. Sejak kebelakangan ini dia selalu diam. Maybe sebab Haider. Sebab hanya lelaki itu sahaja mampu membuat kami ketawa.

"Stalk kau semalam." Selamba jawab Daniel. Memang lelaki itu curi curi tengok di rumah Fawwaz katanya nak ajak Fawwaz keluar. Last last ada abang Zara. Ternyata Fawwaz tengah meminta izin ke abangnya.

"Dah tu, asal?" Soal Fawwaz. Secawan kopi panas yang tersedia di meja cafe itu diambil. Fawwaz meneguk air kopi itu dengan perlahan sebelum cawan kopi itu diletakkan kembali ke tempat asal.

"Bila kahwin?" Soal Daniel dengan perlahan. Fawwaz terdiam sejenak sebelum menhembus nafas pendek. Dia menletakkan tangannya ke meja cafe.

"Bulan depan, why?" Jawab Fawwaz dengan hairan.

"Why? Kau bodoh ke? Kita orang kawan kau kot.. Mestilah kita orang datang ke majlis perkahwinan kau, sial. Dahlah tak bagitahu dah nak kahwin." Ujarku setelah lama mendiamkan diri.

"So, lepas kahwin cepat sikit buat projek. Aku nak jadi uncle." Ujar Daniel dengan senyuman nakal. Fawwaz sedikit loading sebelum dia terkejut.

"Bodoh!" Perlahan suara Fawwaz supayah tidak menarik perhatian orang lain. Daniel ketawa kecil. Aku juga turut ketawa kecil. Asal lambat sangat mamat tu tangkap ayat tu?

"Kita ada satu masalah." Suara Fawwaz bertukar serius. Kami hanya diam menunggu Fawwaz meneruskan kata katanya.

"Haider, dia tak datang?" Sampuk ku apabila Fawwaz tidak meneruskan kata katanya.

"Aku belum cuba mesej, i mean.. Hubungan kita dengan dia dah macam asing sejak kejadian tu. Haider pun aku tengok dia dah sibuk dengan reality." Perlahan suara Fawwaz. Aku hanya terdiam. Haider memang susah ditelefon. Dia tak angkat.

"Budak ni, merajuk lebih lebih pula dia! Aku jumpa dia confirm aku baling dia ke sungai yang banyak buaya. Biar buaya pujuk dia." Gurau Daniel. Kami ketawa kecil.

"That's okay. Aku try call dia malam ni. Aku tak boleh buat apa apa jika budak tu tak nak, thats okay, Waz?" Soalku kepada Fawwaz yang sedang memikirkan sesuatu.

Kepalanya didogakkan ke arahku. Lalu mata Hazel dia menatap ke arahku dengan serius sebelum dia tersenyum. Jarang aku tengok dia tersenyum dengan ihklas tanpa dipaksa.

"Of course.. At least kau try call dia, dia tak nak.. Aku tak boleh paksa."


FLOWERS🌻

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: 7 days ago ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

ELYN ADRIANA | OGWhere stories live. Discover now