Setelah Nusyirah pulang, Puan Arafah duduk sendirian di ruang tamu. Fikirannya berputar-putar, memikirkan segala yang baru sahaja didengarinya. Fatteh, anak yang dia sayang, kini terperangkap dalam kesalahan yang sama sekali dia tidak dapat bayangkan. Bagaimana boleh perkara ini berlaku?
Dia menghela nafas dalam-dalam, memandang ke arah foto lama yang tergantung di dinding gambar Fatteh sewaktu kecil bersama ayahnya, Tengku Faqir yang sudah lama meninggal dunia. Satu persatu kenangan masa lalu kembali menghantui fikirannya.
"Fatteh..." bisiknya perlahan, seolah-olah berbicara dengan bayangan anaknya itu. "Kau ikut perangai ayah kau..."
Tengku Faqir, suaminya, memang seorang lelaki yang berkarisma di luar, tetapi di dalam rumah, dia seorang lelaki yang penuh dengan amarah dan kekerasan. Puan Arafah ingat bagaimana dia sendiri pernah menjadi mangsa kepada suaminya. Walaupun suaminya tidak pernah mendera secara fizikal, kata-katanya yang pedas dan sikapnya yang kasar telah mencederakan hatinya berkali-kali. Namun, Puan Arafah bertahan demi Fatteh, berharap anak mereka tidak akan mengikut jejak langkah ayahnya.
Tetapi kini, segala harapan itu hancur. Fatteh ternyata tidak jauh berbeza dengan ayahnya malah lebih teruk. Kekerasan, kedegilan, dan rasa memiliki yang melampau semua itu adalah bayangan lelaki yang pernah menjadi suaminya.
Puan Arafah meraup wajahnya, rasa kesal mencengkam hatinya. "Kenapa aku tak nampak sebelum ni? Kenapa aku tak halang dia dari jadi macam ni?"
Dia selalu cuba melindungi Fatteh daripada tekanan ayahnya, tetapi dia sedar kini bahawa dia mungkin telah membiarkan Fatteh terlalu bebas tanpa batasan yang jelas. Mungkin dia terlalu memberi muka, terlalu berharap bahawa anaknya akan menjadi lebih baik tanpa bimbingan tegas.
Air mata mula mengalir di pipinya. "Maafkan ummi, Nusyirah... Maafkan ummi sebab tak dapat halang semua ni daripada berlaku."
Dia tahu bahawa kini dia perlu membuat perubahan. Tidak hanya untuk Nusyirah, tetapi untuk dirinya sendiri. Dia tidak boleh membiarkan sikap Fatteh yang mewarisi kekejaman ayahnya terus mencederakan orang lain. Puan Arafah tahu bahawa untuk menyelamatkan Fatteh jika masih ada jalan untuk itu dia perlu memutuskan rantaian yang telah lama mengikat keluarga mereka.
Namun, dalam hatinya, satu soalan terus menghantui. "Adakah masih ada harapan untuk Fatteh berubah? Atau adakah dia sudah terlalu jauh tersesat seperti ayahnya?"
Dia teringat sesuatu. Ketika Fatteh masih kecil, dia sering menangis setiap kali melihat bapanya marah. Dia akan bersembunyi di belakang Puan Arafah, menggigil ketakutan. Tapi di mana salahnya sehingga Fatteh kini menjadi bayangan lelaki yang paling dia takuti dahulu? Fatteh, yang dia harap akan berubah menjadi lelaki yang baik, akhirnya mewarisi sifat yang paling dia benci dalam diri suaminya.
"Ya Allah... adakah ini balasan atas dosa-dosa aku dulu yang tak berani melawan suami?" Puan Arafah berbisik perlahan, air matanya menitis.
Fikirannya kembali kepada Nusyirah. Wanita muda itu telah berani melakukan sesuatu yang Puan Arafah tidak pernah mampu lakukan berdiri teguh melawan lelaki yang menganiaya dirinya. Walaupun berat, Puan Arafah tahu, tindakan Nusyirah adalah untuk kebaikan semua pihak. Jika dia terus membiarkan Fatteh bertindak sesuka hati, bukan hanya Nusyirah yang akan menderita, tetapi mungkin wanita-wanita lain selepasnya.
"Syirah buat benda yang betul," bisiknya kepada diri sendiri, cuba menguatkan hati.
Namun, di dalam hati, masih ada rasa bersalah yang mendalam. Sebagai seorang ibu, dia merasa bertanggungjawab atas apa yang berlaku kepada Nusyirah. Seharusnya dia lebih peka, lebih tegas, lebih berani untuk menasihati Fatteh. Dia sepatutnya tidak membiarkan anaknya membesar tanpa sempadan yang jelas, terbiar menjadi lelaki yang angkuh dan kasar seperti ayahnya.
YOU ARE READING
𝐇𝐄𝐑 𝐀𝐁𝐔𝐒𝐄 𝐇𝐔𝐒𝐁𝐀𝐍𝐃
RomanceNusyirah, seorang wanita muda yang dulunya penuh harapan, kini terperangkap dalam perkahwinan yang dipenuhi dengan penderitaan dan kekejaman. Suaminya, Fatteh, yang pada mulanya kelihatan sempurna di mata keluarga dan masyarakat, ternyata menyimpan...