Hoofdstuk 29

2 2 0
                                    

Rafa

'Heb je hen bevolen om Sabre hiernaartoe te brengen?' vroeg Rafa. Ze kon niet geloven wat ze zag.

'Vlucht, Rafa. Naazir ligt in deze gangen en ze willen proberen hem tot leven te wekken door middel van magie. Volgens hen is alleen licht nog nodig,' zei Sabre.

Naazir, diegene die honderden jaren geleden met magie experimenteerde door het van de andere uitverkorenen op te zuigen en het te gebruiken op manieren waarvoor het niet bedoeld was. Magie werkte op vreemde manieren. Het kon van stuurders buitenstaanders maken, hen vervreemden. Het had op Naazir een negatieve afdruk gelaten, vooral als het waar was dat hij tot leven gewekt kon worden. Dat hoorde niet mogelijk te zijn. Het was niet menselijk. Rafa voelde zich misselijk worden.

'Als je een poging doet om te vluchten, houden we Sabre hier. Dan heeft Naazir een belichaming erbij,' zei Kiros.

Sabre trok bleek weg. Hij probeerde zich los te rukken, maar werd enkel steviger beetgepakt. Dit was Sabres angst. Hij wist dat er hier geesten waren, hij kon ze voelen en het beangstigde hem, want volgens hem hoorden ze met rust gelaten te worden. Rafa herinnerde zich het gesprek dat Sabre en Kiros hadden gevoerd, waarin Kiros had gezegd dat hij niet in geesten geloofde. Leugenaar. Dat had hij enkel gezegd om Sabre dwars te zitten.

'Dat kun je niet menen,' zei Sabre.

'Naazir is de God van twee gezichten,' legde Kiros uit, ook wel een andere benaming voor diegene die alle vier de krachten beheerste en zowel de Zon als de Maan vertegenwoordigde. 'Volgens mijn vader is alles op te lossen met vergiffenis, maar dat is niet waar. Er zijn hardere maatregelen nodig om vrede te krijgen en niet veel mensen zijn bereid dat risico te nemen.'

Kiros zou een monster de wereld in sturen. Rafa geloofde niet dat Naazirs aanwezigheid veel goeds zou betekenen.

'Naazir zal alles verwoesten,' snauwde Sabre, die zijn woede niet langer in toom kon houden. 'Rafa, ga!'

'Wat moet ik doen om Sabre te helpen? Het licht gebruiken om Naazir op te wekken?' Rafa verzamelde haar magie, precies zoals Tahir haar had uitgelegd.

'Niet doen,' zei Sabre meteen. Hij zag er nog redelijk kalm uit, gezien de omstandigheden, maar Rafa wist dat hij zijn best deed om zijn angst te onderdrukken, want angst maakte een persoon kwetsbaar in deze gangen. Ook Rafa deed haar best om die emotie niet binnen te laten. Ze had één doel voor ogen en dat was samen met Sabre hier wegkomen. Dat doel zorgde ervoor dat ze gefocust was.

'Dit is een wapen dat we kunnen gebruiken,' zei Kiros.

'Een wapen, ja, maar niet iets dat we kunnen gebruiken. Hij zal eerder ons gebruiken.'

Rafa moest nu in actie komen. Ze had er geen baat bij om langer dan noodzakelijk te wachten, dat kon voor iedereen negatieve consequenties hebben. Ze richtte haar blik op Sabre en probeerde door te geven dat hij zijn ogen moest bedekken. Ze hoopte dat hij het begreep. Heel kort zag ze Sabre knikken. Daarna verlichtte Rafa de gang, zo fel dat alleen zij haar ogen open kon houden. Ze rende naar Sabre toe, pakte zijn arm beet en trok hem met zich mee. De krijgers vloekten vanwege het felle licht, hielden hun handen beschermend voor hun ogen. Dat gaf Rafa en Sabre genoeg tijd om te vluchten.

'Er wachten ons daarbuiten meerdere krijgers op,' zei Sabre, toen hij doorhad waar Rafa naartoe ging. 'Hier in de buurt is er nog een uitgang. Laten we die nemen.'

Rafa's hart had nog nooit zo snel gebonkt als nu. Waar was ze in beland? Ze wist dat ze Kiros niet had moeten vertrouwen, maar op dat moment had ze er alleen aan gedacht om Sabre te vinden. Hoe kon ze weten dat Kiros dit voor ogen had? Rafa kon nog steeds niet geloven dat hij alles op het spel zette om een persoon tot leven te wekken. Het idee alleen al was absurd.

Het ontwaakte vuur [HERSCHRIJVEN]Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu