När jag vaknar följande morgon är jag ovanligt pigg, faktum är att jag aldrig känt mig piggare på flera månader. Min klarvakna blick vandrar runt i rummet jag befinner mig i och efter en stunds studerande känner jag tillslut igen mig. Min lägenhet hemma i Stockholm som jag jämt vaknat upp i är numer ett minne blott och istället får jag ta och vänja mig vid den här lägenheten i LA ett tag framöver. Bara att hitta en lägenhet i LA kändes för mig först helt omöjligt, att sedan hitta en som hade en någorlunda hyresavgift trodde jag skulle vara ännu svårare. Tack vare lite kontakter hade jag ändå lyckats komma åt denna lägenhet, tack vare min pappas jobbarkompis bror som hade en kompis som precis tänkt hyra ut sin lägenhet, vilket även är den lägenhet jag befinner mig i just nu.
Jag greppar mobilen som ligger på nattduksbordet och trycker på låsknappen så att klockslaget visar sig, 5.34 AM. Bara tanken av att jag egentligen har flera timmar kvar att sova innan jag behöver gå upp får mig att sucka, jag gissar att det är jetlagget som spökar med mig.
Eftersom jag inte ser någon nytta av att ligga kvar i sängen och slöa utan att lyckas slumra till igen så reser jag mig ur sängen och går fram till fönstret. Jag tittar ut genom det tunna tyget på gardinen som jag dragit för fönstret kvällen före. Nedanför min lägenhet kan jag se gatan som är tom och ödelagd, men någonstans långt borta kan jag höra ljud av trafik och liv.
Mina tankar vandrar iväg till gårdagskvällen som hade utspelat sig långt över mina förväntningar, tack vare Alyssas kunskap om de bästa smultronställena i LA. Vi hade börjat med att ta bussen bort till ett lugnare område i LA, där det inte var lika flockat med turister. Där hade vi gått gata efter gata tills vi kom till en liten gränd, nästan osynlig om man inte är medveten om att den existerar. Tro det eller ej, men i denna lilla gränd fanns den bästa italienska restaurangen i hela LA och det vattnas direkt i munnen på mig när jag tänker på kycklingpastan jag åt där. Restaurangen var liten men mysigt inrett med mycket kuddar och tända ljus. Uteserveringen pryddes av en massa olika växter som ringlade sig runt de gamla träbalkarna som höll upp taket över borden utomhus. Att vara ute i en helt främmande stad med en helt främmande människa skulle mitt gamla jag aldrig få för mig, men jag bestämde mig för att börja om helt och hållet nu när jag flyttat från Sverige.
Alyssa är en sådan person som man inte kan annat än tycka om, det visade sig under middagen. Hon hade inget emot att visa framfötterna, men inte så att det framstod som något negativt. Hon pratade om skämtade gärna men ville också sitta och lyssna, samtidigt kunde hon gå in i djupare diskussioner utan några bekymmer. Varje gång hon log kändes det genuint och hennes mörka ögon betraktade mig noggrant medan jag berättade om saker jag varit med om. Jag vet inte hur länge vi satt där på restaurangen, men när vi satt och pratade medan vi åt kändes det som tiden stod stilla. En positiv sak med att träffa en helt okänd människa är att samtalsämnena aldrig tar slut eftersom man inte känner personen i fråga överhuvudtaget, så vårt samtal flöt på förvånansvärt bra.
Jag var såklart nöjd redan efter efter middagen, men Alyssa hade massor av saker kvar att hitta på. Vi gick i souvenirbutiker och testade fåniga hattar och solglasögon för att sedan skratta tills magarna krampade härligt. Tillslut hade vi blivit tillsagda att vi inte fick testa något mer om vi inte hade tänkt att köpa det, då var det roliga över och vi gick därifrån. När solen började gå ner tog vi bussen bort till Venice Beach där alla skateboardåkare höll till. Enligt Alyssa så var det bäst att befinna sig vid Venice Beach just vid solnedgången eftersom det då oftast var en härlig och avslappnad stämning med folk i lite yngre åldrar.
Avslutningsvis lyckades Alyssa få in oss på en bar, trots att vi båda är underåriga. Hon hade dragit till med en liten vit lögn om att hon var en ny het modedesigner och hade jobbat med alla möjliga kändisar vilket tydligen funkade på vakten som såg henne som en viktig person. Hon berättade senare för mig att det delvis hade varit sant, iallafall om den delen att hon jobbar med mode. När frågan om vad jag jobbade med kom upp hade jag enkelt svarat att jag var dansare vilket hade fått Alyssa att imponerat lyfta på ögonbrynen.
YOU ARE READING
Dance for you [o.e]
Fanfiction❝Men faktum är att jag egentligen önskar att någon skulle komma in i mitt liv och kämpa för att bli insläppt innanför mitt skyddande skal.❞ En novell om tillit och att hitta sig själv i en värld där man samtidigt ska upprätthålla fasaden man en gång...