Hoofdstuk 12: Wijn is fijn, bier is plezier

4K 359 71
                                    

Vrijdag kwam River wel gewoon naar school. Ik wist niet of het kwam door mijn bezoekje, of dat hij dat gewoon al van plan was, maar het maakte me niet zoveel uit. Het ging erom dat hij er was.

Op dit moment had ik geschiedenis en het was doodsaai. Dromerig staarde ik voor me uit terwijl ik probeerde te luisteren naar de woordenstroom die uit meneer Gruyskens' mond bleef komen.

Opeens voelde ik iets tegen mijn schouder, en werd wakker uit mijn trance. Op de grond lag een briefje en nieuwsgierig vouwde ik het open.

2u bij kluisjes? X

Ik draaide me subtiel om naar River en knikte met een glimlach. Hij glimlachte terug.

^*^*^

Het was heerlijk om op vrijdag vroeg uit te zijn. Gelukkig hoefde ik deze week niet na te blijven, dus dat scheelde. Precies op het moment dat ik mijn kluisje dichtsloeg, dook River op.

'Hallo, schatje,' zei hij overdreven terwijl hij een buiging maakte. 'Kan ik mijn one-and-only op een milkshake trakteren?'

Ik giechelde. 'Dat je dat zelfs nog moet vrágen.'

Hij grijnsde en pakte mijn hand. 'Dan is dit een date.'

Vrolijk fietsten we richting het schattige strandtentje dat de lekkerste milkshakes van de wereld had, serieus.

Onze fietsen dumpten we in het fietsenrek en zochten daarna een plekje op het terras.

'Weet jij al wat je wilt?' vroeg River terwijl hij zijn ogen over de menukaart liet glijden.

Ik grinnikte. 'Een chocolademilkshake.'

Hij grijnsde scheef. 'Typisch.'

'Wat wil je daar nou weer mee zeggen?' vroeg ik met één opgetrokken wenkbrauw.

Hij lachte hard. 'Niks. Alleen dat je een verslaving hebt aan chocolade.'

'Dat is níét waar, River!' berispte ik.

Hij trok zijn wenkbrauwen op. 'En wie at gisterenmiddag driekwart van de chocoladereep op?'

O, ja. Dat was waar ook. 'Nou, ik had hem betaald, hoor!'

'Ja, en ik was de zieke,' zei hij en trok een pruilmondje.

Ik schoot in de lach. 'Ziek in je hoofd, ja.'

'Hé!' antwoordde hij quasi-boos.

Voordat hij echter nog iets kon zeggen, werden we onderbroken door een serveerster. Het was een vrouw van middelbare leeftijd. Ze lachte waardoor er kraaienpootjes rondom haar ogen verschenen. 'Goedemiddag. Wat willen jullie bestellen?'

'Een vanillemilkshake en een chocolademilkshake alsjeblieft,' zei River beleefd.

De vrouw noteerde het en lachte opnieuw. 'Komt eraan!' En ze vertrok weer naar binnen.

'Saai, hoor.'

'Wat?' vroeg River. 'Een vanillemilkshake?

Ik grinnikte. 'Ja, had je niet voor iets uitdagenders kunnen gaan.'

'Zoals?' Hij deed zijn best om niet in de lach te schieten, zag ik.

'Ehm.' Ik dacht na. 'Iets van een pistachemilkshake, of zo.'

Hij lachte onheilspellend. 'Ik ga even naar de wc.'

Binnen twee minuten was hij weer terug, in zijn handen twee bekers.

'Laat me raden,' zei ik, 'je hebt je order veranderd van vanille naar pistache?'

Hij grijnsde en zette een chocolademilkshake voor mij neer, waarna hij ging zitten.

'O, god. Wat voorspelbaar.'

Hij legde een hand op zijn hart. 'Dank u.' Vervolgens nam hij een slokje van zijn milkshake en afwachtend keek ik hem aan.

'Het smaakt niet naar pistache,' merkte hij op. 'Eerder marsepein, of zo.'

Ik nam een slokje van mijn eigen milkshake. 'Goh, heb ik uiteindelijk tóch nog wat geleerd vandaag.'

^*^*^

Om ons jubileum nog eens extra te vieren, spraken we 's avonds af in de stadscirkel met Liz en Lucas om half tien.

Om klokslag half tien dumpten Liz en ik onze fietsen in het fietsenrek en zochten een plekje achterin aan een lege tafel. We kletsten wat en het viel me op dat het al aardig druk aan het worden was in het cafeetje.

Na een kwartiertje kwamen ook River en Lucas binnen. Het kostte hen niet zoveel moeite om ons te vinden, gezien ze vrijwel direct naar ons zwaaiden en op ons af kwamen lopen.

'Zo,' opende Lucas het gesprek, 'ik zal meteen even wat drankjes halen. Wat willen jullie dames?'

'Uh,' zei Liz. 'Doe maar wijn. Wit, alsjeblieft.'

Ik had eigenlijk helemaal geen zin om te drinken, maar voelde me een soort van verplicht om ook wat te nemen, dus ik zei: 'Doe mij ook maar een witte wijn. Wel zoet alsjeblieft.'

'Komt eraan!' Hij trok River mee, die nog even snel naar me knipoogde, voordat hij zich met Lucas naar de bar begaf.

'Ik zag het wel, hoor.' Liz grijnsde.

'Wat?'

Ze trok haar wenkbrauwen op. 'Dat hij met je zat te flirten.'

Ik fronste verbaasd. 'Wie?'

Ze gaf me een doe-normaal-blik. 'Uh, River?'

'Vind je het heel raar.' Ik zuchtte. 'Hij is mijn vríéndje.'

'Nep-vriendje, ja,' zei ze terwijl ze met haar ogen rolde.

Ik gaf haar een dodende blik en gebaarde dat ze niet zo hard moest praten.

Binnen een minuut stonden en twee glazen wijn en twee flesjes bier op tafel.

River kwam naast mij zitten, en begroette me door me een kus op mijn haar te geven. 'Zo dat is lang geleden,' zei hij.

'Jazeker,' murmelde ik, en nam snel een slok wijn zodat hij mijn rode wangen niet kon zien.

Een paar wijntjes later, begon de sfeer tussen ons te veranderen. Liz en Lucas waren beiden ergens tussen de mensen verdwenen en ik richtte, vrij aangeschoten, al mijn aandacht op het flirten met River.

'Ik ga even naar wc, hoor,' zei ik op een gegeven moment, terwijl ik moeite deed om overeind te komen, ik struikelde half, waardoor ik tegen River aan viel. 'Oepsie.' Ik giechelde.

'Gaat het, schone jonkvrouw?' Hij was duidelijk ook niet meer al te helder.

Ik grinnikte. 'Natuurlijk, mijn ridder.'

Ik liep/sleepte mezelf naar de wc en voordat ik de ruimte verliet, keek ik nog even in de spiegel en deed mijn haar goed. Toen ik naar buiten stapte, greep iemand plots mijn arm.

'Kom mee,' fluisterde River in mijn oor, waardoor zich een opgewonden gevoel nestelde in mijn buik.

Ik liet me meetrekken, en we gingen naar buiten. 'Wat gaan we hier doen?' vroeg ik, opnieuw giechelend. 'Gaan we de liefde bedrijven?'

'Zoiets.' Hij grijnsde scheef, voordat hij me naar zich toetrok.

'Kom maar op dan,' zei ik flirterig, voordat ik mijn handen in zijn nek legde. Ik voelde zijn adem tegen mijn lippen. Hij rook naar alcohol, maar het boeide me niet.

Precies op het moment dat hij zijn lippen op de mijne wilde drukken, werden we onderbroken door Liz. Buiten adem riep ze mijn naam.

'Sorry dat ik jullie onderbreek, jongens,' zei ze, naar adem happend. Ze richtte zich op mij. 'Maar Miranda is hier, en ze komt je kapot maken.'

A/N: Opgedragen aan Lysithae omdat ze een cool persoon is :D

En oepsie, Arwen, voortaan niet meer zoveel drinken, anders ga je domme dingen doen :')


Zonder omhaalWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu