Ett mörker är inte för evigt - del 13

43 4 0
                                    

Jag trodde aldrig att min säng skulle vara så inbjudande och så skön att ligga på. Kroppen skrek ut sin smärta efter misshandeln men också efter sömn och för första gången på länge föll jag ner i en djup sömn, men för bara en timme innan min nyktra far rev upp mig från sängen.
Stängslet till hagen skulle repareras, baka bröd och mala vete till mjöl. Den där välbehövliga vilan var ett minne blott och nu stod jag på gården, med smutsen ända upp i ansiktet och försökte rycka upp en gammal och grov pinne från hagen som skulle bytas ut mot en helt ny.
Min far och jag var precis klara när hans bror kom ridandes in på gården, som om helvetet jagade honom. Han kastade sig av hästen och skyndade sig fram till verandan på huset. I undanskymd för solen, satt jag i skuggan i en gungstol och lyssnade på ljudet från fåglarnas kvitter och vinden som visslade.
"Det har skett två mord i natt i byn. Två män är döda!" Sa han hetsigt när han lutade sig framåt och försökte återfå andan.
"Lugna ner dig! Vilka är döda?" Undrade min far obrydd.
"Två män blev brutalt mördade i natt! Och de misstänker Shady Mist!" Min farbror återfick andan att kunna tala normalt.
"Shady Mist? Han har enbart rånat folk och inte varit våldsam, vad för bevis har de ens mot honom?" Log min far hånfullt och drack något starkt, igen, från en annan plunta.
"De hittade en slipad kniv i närheten av de döda kropparna!" Min farbror rykte på axlarna för det uppenbarande beviset för ett mord vapen medan jag själv svalde. Hur kunde jag glömma min kniv?

Min far tittade allvarligt på sin bror.
"En kniv säger du? Vem använder kniv nu för tiden?" Undrade han nyfiket. Jag vet att jag använder kniv men inte för att döda människor med.
"Men hur ska jag veta det?" Snäste min farbror och slog sig ner bredvid min far på verandan och tog pluntan av honom och drack en rejäl klunk från den.
"Du vet tillräckligt för att säga att två män är döda och är mördade av Shady Mist!" Kontrade min far med honom.
"Nyheter sprider sig fort i den lilla byn!" Muttrade min farbror och drack en gång till från pluntan.
Att nyheter sprider sig snabbt var på grund utav skvallret själv, min farbror. Nyfiken som han är var han alltid den första som spred nyheterna om det så var överfall, mord och när ett dödsstraffet sker innan sheriffen själv visste.
"Vad tror du Kathy? Tror du det är Shady Mist som är mördaren?" Jag himlade med ögonen mot min farbror.
"Fråga inte mig, sådant intresserar mig inte det minsta!" Ljög jag och fortsatte att gunga i stolen. Jag brydde mig men hur kunde jag inte? Min fickkniv är borta och finns i sheriffens hand för tillfälle och tas just nu för ett mordvapen, även fast det inte var kniven som dödade männen. Kulskottet på kropparna borde avslöja att kniven inte var en del av mordet. Det fick mig att fundera ut en plan: jag skulle behöva besöka byn i natt igen, och denna gången är det personligt!
Fortsättning följer...


Ett mörker är inte för evigt!Where stories live. Discover now