Dele ut hestene deres" sa hun fornøyd.
"Ane du skal ha en hest som heter Alania. Hun er en meget rolig pinto hoppe av fagen svart og hvit, Sara du skal ha en ponni av rasen Welsh ponni som heter Peinlo. Axel du skal ha en meget morsom hest, Romio. Han er en varmblods ridehest. Seline du skal ha en fjording vallak som heter Laiax. Jonatan du skal ha en andarlusier hoppe som heter Molly. Henrik du skal ha en dansk varmblods som heter Ramalo. Maria du skal ha Dina, hun er en frieser hoppe. Malin du skal ha en araber. Karl Magnus du skal ha Rødsrup han er en døla hest. Håkon du skal ha en islandshest som heter Findrussier. Marita du skal ha en Haflinger som heter Meldiger. Tiril du skal ha en Nordlandshest som heter tampen. Hedda du skal ha en kaldblods som heter milania." Sa Lena og smilte det brede smilet sitt.
"Da går vi inn og spiser" sa hun og viste veg tvers over gårdsplassen og inn i hovedhuset. Vi tok av oss skone og satte oss ved bordet. Det var korselig rundt bordet og alle snakket tvers over om både hest og alt annet.
•
"Da går vi og ser på hestene folkens" sa Lena. Vi gikk ut i gangen og tok på oss skone. I mitt tilfelle var det noen rosa og lilla joggesko. Vi gikk i en stor gruppe bort til stall bygget. Hun viste alle hestene sine. Lena hadde bare fortalt meg at jeg skulle ri en araber.
"Malin, dette er Anormo. Han er en Anglo araber. Han trenger en stødig rytter og veldig erfaren derfor passer han til deg. Han er helt ny og kun blitt ridd av voksene men vi syns du kan prøve han. Blir det problemer så bytter vi" sa Lena og gikk videre. En hest som kun har blitt ridd av voksne som trenger en stødig rytter? Hva er dette? Jeg så granskende på den hvite araberen. Han pustet tungt og stakk hodet inn i boksen igjen med rumpa mot meg. Jeg gikk bort til Maria som var i full gang med og drømme seg bort i frieseren hun hadde blitt tildelt. Jeg så sjalu på henne. Hun bare lo og dyttet meg ut igjen. Jeg så meg rundt i stallen. Alle var så fornøyde, unntatt meg. Helt erlig var jeg litt redd. Tenk om han kastet meg av og jeg dør? Veeent nå litt.. Jeg har ridd hele livet og er jo ganske erfaren så dette burde vel gå som smurt. "Okey alle sammen da er det på tide og legge seg. Vi har en stor dag forran oss dere får ligge og snakke i en og en halv time så skal det være stilt." Sa hun og viste vei ut av stallen og over tunet.Siden det kun var ett bad i Stabburet så måtte vi vente på vår tur. Jeg var nesten først så jeg slapp og vente. Endelig var det min tur. Jeg hadde pysj buksa og t-sjorta i den ene hånden og toalett mappen i den andre. Da døra inn til badet gikk opp smatt jeg skapt inn. Jeg ville jo ikke bruke for lang tid heller. Jeg hoppet i de andre klærne så pusset jeg tennene, tok bort sminken og børstet håret så gikk jeg ut. Jeg satt i senga og pakket litt ut og litt inn. Ovenfor alle sengene var det to hyller for og ha kler eller utstyr på. De var ikke serlig store men store nok. Jeg la rideklærne på den øverste hyllen og mobilen, lader, vannflasken, vitamin bjørnene, toalett mappen og øreproppene på den nederste. Da alle hadde kommet seg i senga så la jeg meg under dyna og så ut vinduet. Jeg og Maria hadde køyesengen vår i den delen av rommet som gjorde at vi så hele rommet og ut av vindu. Vertfall jeg som lå øverst.
Hadde og Marita satt i den samme senga, de var visst bestevenninner. Hedda lå vel sånn egt i den øverste men hadde klatret ned for og være med Marita. "Axel er søt ja?" Sa Hedda. Haha hun trodde visst ingen hørte henne.
De fleste hadde sovnet utenom Marita, Hedda, jeg, Maria å Tiril. Tiril lå i nabosenga og vi hadde startet og snakke. Døra gikk sakte opp og Lena listet seg inn. "Har dere det greit?" Hvisket hun. Vi nikket. "Så bra men nå må dere begynne og tenke på og sove for klokka er halv 12 og jeg vekker dere halv 8 i morgen." Sa hun og rynket på nesa og nikket rolig. "Natta jenter" hvisket hun. "Natta" sa vi lavt for og ikke vekke de som sov. Lena gikk ut og Hedda krøp opp i senga si igjen. Tiril reiste seg og slukket lyset. Det siste jeg hørte den kvelden var lyden av galopperende hover og to korte Vrinsk.