Jeg og Maria satt ute på værandaen og ventet. Bestemor hadde kjørt hjem Astri og Olivia da de skulle på bursdag så skulle hun hente bestefar så vi ventet på at noen skulle hente oss.
En hvit bil nesten lik den Lasse hadde kjørte inn på gårdsplassen og stoppet. Vi gikk sakte ned, "hvem er dette?" Spurte Maria. "Tror det er "kjæresten" hans Lisbeth" sa jeg. Hun nikket seg enig. Jeg plukket opp posen min og gikk mot bilen. Lisbet kom ut. "Klar for og dra hjem?" Spurte hun. Vi nikket og satte oss inn i bilen. "Jeg er Lisbet, en god venn av Lasse" sa hun. "Jeg skal visst passe på dere i dag" sa hun.
"Jeg må bare innom hestene mine hvis det er greit? Dere kan være med" sa hun. "Jaa!" Sa vi. Hun startet bilen og kjørte. "Hvilke hester har du?" Spurte jeg. "Åh, jeg har en dansk varmblods ridehest og en ganske høy Fell ponni" sa hun. Jeg nikket og så spent på henne.
"Her er det" sa hun og svingte bilen inn til gården vi så tidligere i dag med de to hestene som stod ute. Men nå stod det fire hester ute. Vi gikk ut av bilen og gikk mot Hagen. "De der to er mine, den svarte som er en Fell ponni heter Lord den tredje" sa hun. Vi gikk bort og hilste på ponnien. Det var en stor svart ponni som så ut som en lite frieser. Eller svart døla hest kankje? Han var litt rund og god og så ut som han trengte litt trening. "Hvor mye betaler du for og ha hestene dine her?" Spurte Maria. "Vel jeg arbeider ganske mye her nor jeg har tid så til vanlig ville det kostet 1500kr for begge men jeg betaler 500kr for begge." Sa hun. "Dette er min store stolthet, dette er varmblods hesten min. Hun heter Light Star men kalker henne vare Lady" sa Lisbeth. "Hvem er de to andre?" Spurte jeg. "Det er de som eier gården sine ponnier. Den det heter Star Jumper og er en dansk Sportsponni. Den andre er en Dartmoor ponni hoppe, hun heter Stella" sa Lisbeth.
Vi hilste litt på de og gikk og ordnet litt høy og vann til dem så dro vi hjem.
•
"Skal jeg lage litt middag?" Spurte Lisbeth. Vi nikket og smilte. "Vi går opp vi" sa jeg. "Ja jeg sier ifra nor det er middag" sa hun og begynte og finne frem litt ting. Jeg og Maria gikk opp trappa og inn på våre egne rom. Endelig fikk vi slappe av litt for oss selv. Det var halv mørkt ute og jeg hadde bare på lyset på nattbordet. Da la jeg merke til at det lå en PC på pulten min. Den lå der i går også jeg hadde bare ikke lagt så godt merke til det. Verken jeg eller Maria hadde Mac. Eller Maria hadde egen PC men den var øderlagt. Jeg fikk sakte mot den. Åpnet den og inni lå det en lapp, "en PC til deg som velkomst gave fra Lasse!" Stod det. Jeg gispet. Så kult."Middag!" Sa Lisbet. Jeg gikk ut fra senga og fulgte etter henne ned. Maria rett bak meg.
Vi satte oss rundt spisebordet som var dekket med taco. Beste middagen. Vi satte oss ned og jeg startet og forsyne meg. "Dere jeg har leid en hestefilm. Skal vi se den i kveld eller i morgen?" Spurte Lisbeth. "I dag går sikkert greit" sa jeg med ett glad tonefall.
"Har du ingen unger?" Spurte Maria. "Jo jeg har en sønn men han bor hos faren sin" sa Lisbeth. Jeg nikket forstående. "Nei hva syns dere om og se film nå?" Spurte hun. Jeg nikket og fulgte henne opp. Maria bak meg som vanlig.