Hibák nélkül

63 7 1
                                    

Túl sok volt a háború. Aztán egyszerűen csak jött valaki, egy festő, és a XX. század leghíresebb diktátorává vált, egy újabb világégésbe taszította a világot.

Eleinte a béke hírnökének hitték, ma már nem is mert belegondolni, hogyan hihette bárki is ezt. Hogyan hihette ő is ezt. Fejét csóválta, arcát kezeibe temette. Több mint hetven év távlatából már fölösleges ezen elmélkedni nem igaz? De ha tényleg olyan fölösleges, akkor miért hozzák fel újra és újra, a végtelenségig a múlt hibáit, hogy egyszer végre tanuljunk belőlük?

Tovább lapozgatta a könyvet, egy idő után egybefolytak a lebutított szavak, csak az emlékek fojtó keserűsége maradt, ahogy felidézte őket. Megállhatott volna, egyszerűen becsukhatta volna a könyvet, de nem akart gyáva lenni, amúgy is, ha akkor kibírta, most is ki fogja.

Aztán megakadt a szeme egy mondatfoszlányon: az új világrend kialakulása.*

Hát persze – magában keserűen nevetett – talán ennek is volt valami értelme. Bár lángba borították nemegyszer már a világot, ha nem tették volna, most nem itt tartanának, bár hogy ez jó vagy rossz-e nem bírta eldönteni. Ostobaság, hogy csak ennyi év után jön rá nem igaz? Talán egy kicsit. Talán csak eddig nem mert belegondolni, hogy mi minden történt, elzárta magában valahol mélyen az emlékeket, remélve, hogy többé nem látnak napfényt.

Ekkor újra végignézte a fényképeket, már más színben látta az összes arcot, bár mindet felismerte.

Ist das der Zerstörer oder der Schöpfer?**

Újabb megválaszolatlan kérdések, melyekre senki nem fog választ adni, csak lógnak a levegőben, mintha ki sem mondták volna őket, mégsem lehet meg nem történté nyilvánítani őket.

Ekkor kifújta a rég észrevétlenül benntartott levegőt, valahogy megkönnyebbült egy kicsit, hogy szembe mert nézni a múlt egy darabjával.

Ha nem lennének hibáink, miből tanulnánk?

*Komolyan ilyesmiket irkálnak töris könyvekbe. Mikor olvastam dobtam egy hátast. Ez valami totálisan Illuminati szöveg.

**Részlet Mika Kobayashi – Bauklötze című számából. Jelentése: Ez a romboló, vagy az alkotó? 

Past & PresentDonde viven las historias. Descúbrelo ahora