Kapitel 6 ¿Han vann snö gav lamm?

58 1 0
                                    

Ber om ursäkt, har haft problem att lägga ut kapitlet..

"Det är den nyckeln,"lovar Maud,"jag råkar nämligen veta vad som finns i kistan...eller rättare sagt kistorna. Och den nyckeln går till de alla."
Alla de anlända jedisarna går fram och ställer sig i en cirkel runt kistan. West, som håller i nyckeln, får den äran att öppna.
Alla (utom Maud) håller andan när nyckeln vrids om, dras ut, och West öppnar sakta kistlocket och damm flyger upp. Tess kastar sig bak i panik.
Allas ivriga ansiktsuttryck faller ner till halvt besvikna.
"Jaha,"säger Gast,"jag går."
Och så går han sin väg.
"Men det är ju jättebra,"säger Willy och ler,"färgglada och allt!"
Hon drar upp ett av kistans innehåll.
"Gardiner,"säger hon.
Bi drar upp en till.
"Du nämnde fler kistor,"säger Wendy och vänder sig mot Maud,"finns det mattor?"
Maud rycker på axlarna.
"Det är saker som vi bytt ut, förvarat i kistor och lagt på...åttonde plan tror jag, om jag inte minns fel,"svarar Maud.
Bi, Janse, Willy och Wendy samlar ihop sig för att planera var varje gardin ska hänga.
Maud vänder blicken åt Tess. Tess möter hennes blick.
"Kan man dö av damm?"frågar hon.
Maud skakar på huvudet.
Hon är dock på väg att säga att man helst inte ska få för mycket damm ner i lungorna, men väljer att hålla tyst.

Efter upphängandet av gardiner bestämmer sig West och Bi att ta itu med katterna. Det tar några omgångar innan de fått upp alla åtta och då hoppar de ner igen för att ta reda på hur de kan ha kommit dit.
Samtidigt som de sysslar med det börjar Andy känna ett litet kurr i magen.
"Kanske ska vi fixa någon enkel mat,"föreslår hon.

Ja, enkel mat, det var vad hon sa. Hur enkelt det kan vara att få tag på den är en annan ekvation.
Hon, Janse och Gast hamnar mitt i ett frågetecken när de tre kommit ner till handelstorget.
"Sallad?"föreslår Janse.
"-Åt vi igår,"säger Andy.
"Går väl bra idag också?"frågar Janse.
"Nej,"svarar Andy.
Gast suckar.
"Jag går tillbaka."
Andy och Janse vänder sig om till honom.
"Nej,"säger de.
De går runt ett tag bland stånden. Det är svårt att hitta mat de inte måste tillaga. Var gömde de egentligen den där generatorn?
Det var inte direkt lite folk där heller.

I samma stund som West och Bi rusar ner för trapporna och ut i entrén till Maud, kommer Andy, Janse och Gast tillbaka och smäller upp portarna, oförberdda på en förvirring.
Bi och West, Andy, Janse och Gast, öppnar munnarna samtidigt och ropar som i kör:
"Äntligen, vi har hittat...!"
Där upptäcker dem det.
"Vad har ni hittat?"frågar de återigen samtidigt.
De skrattar till och till alla deras förvåning så rycker det upp en aning i mungiporna på Maud också.
"Vi har hittat därifrån katterna kommit,"förklarar West.
"Skit i dem,"säger Andy till sin bror,"vi har mat!"
"Bra,"säger Maud,"det börjar bli dags!"
"La,"säger Cloud,"het börjar i lax!"
Alla får genast syn på Cloud som elegant stiger in med sin yngre bror Shake vid sin sida bakom Andy, Gast och Janse.
Deras långa, vita hår har trasslat till sig rejält och de har jord på händerna, kläderna och i ansiktet. Och i håret. Förstås.
"Ja!"utbrister West,"ni måste vara Cloud och Shake, va?"
"Hur ni ser ut!"utbrister en annan röst.
Det är Willy som kommit ut i entrén.
"Jag har nyss skurit golvet!"skriker hon argt.
"Så ja, lugn,"säger Janse.
"Blå bra ugn ,"rimmar Cloud.
"Håller han alltid på så?"frågar Gast.
" Behåller man all vid gå då,"svarar Cloud.

Maten blev återigen sallad men idag med lite annat innehåll. Bland annat mango. Gast sa att han vägrade äta om de inte hade i mango.
Det blev hur som helst en trevlig middag med undantag för att Shake hällde ner Andys vatten i hennes sallad, vilket han förtjänade ett slag i ansiktet för. Sedan envisades han med att peta på Mauds axel gång på gång innan hon hällde sitt vatten över hans huvud. Hämnd kan man inte riktigt kalla de eftersom att Shake bara skrattade.

Kan du se vad som gömmer sig i kapitlets namn?

Kosläppning döljer ;)

Star Wars och den nya jediordenWhere stories live. Discover now