Kapitel 2 Konsten att plantera

177 5 0
                                    

Den mycket fina dagen fortsätter att vara en mycket fin dag.
Andy, Wendy, Willy, West och Bi går igenom staden där affärerna säljer för fullt. Det är mycket folk vilket man kan förstå en sådan fin dag som denna.
När de kommer fram till ståndet som säljer blommor ställs de inför ett beslut.
"Ska vi bara köpa blommor eller ska vi köpa frön?"frågar West men ångrar sig genast när en debatt startas med storm.
Willy vill ha frön, Andy vill bara ha blommor.
"Det är ju roligare att få se dem växa,"argumenterar Willy.
"Men det tar ju en sån tid,"säger Andy.
West, Bi och Wendy står tysta för sig själva ett tag innan Wendy hugger in.
"Vi får kompromissa!"säger hon.
Och så blir det. Hon och Willy får bestämma frön, Bi och Andy får bestämma blommor och West får välja krukor.

500 blev det, vilket motsvarar 1 guldmynt. Blommor på Coruscant är dyrt då transporten kostar en hel del, blommor som dessa växer inte längre naturligt där.
Det blev hursomhelst fyra vita krukor, två gula blommor med röda stjälkar och två fröpaket med blommor som ska bli blå och rosliknande. Perfekt.
Nöjda och belåtna börjar de fem jedisarna gå tillbaka till templet.

Väl tillbaka går de in i ett annars mysigt rum med stora fönster men där den röda, heltäckande mattan blivit blek och smutsig med damm. I rummet finns dock ett dammigt glasbord där det köpta ställs ner
"Vi behöver en ny matta här,"påpekar Andy.
"Och mer städredskap,"säger West.
De andra håller med.
"Vad har vi för pengar?"frågar Bi.
"Inte tillräckligt,"svarar Willy,"vi måste komma på någonting, skaffa oss jobb typ."

På Naboo jobbade Bi som lärare i teknik på en skola men slutade när han fick meddelandet. Hans mästare sa innan hon dog att han måste höja jediorden igen, och Bi lovade att han så skulle, men han visste inte hur. I 20 år jobbade han på den skolan och tänker nu aldrig jobba som lärare igen, han har gjort sitt och vill gå vidare.

"Kan vi inte göra labbet till ett växthus,"säger Andy,"så kan vi sälja växter, ståndet där nere är ju typ vår ända konkurrens."
"Det är en bra idé,"säger Bi,"men mannen där nere var ju så snäll, vi kan inte sno hans kunder."
"Han kan få jobba hos oss,"skrattar West.
"Det är faktiskt en bra idé,"svarar Willy,"vår första anställda. Problemet är bara att vi typ inte kan någonting om blommor."
"-Men det kan Janse,"säger West och Andy samtidigt."
"Ja,"säger Wendy,"han ääälskar blommor och kan allt om dem."
"Plantera också?"frågar Bi.
"Han är mästaren av mästarna på att plantera,"svarar Wendy.
"Det är jättebra,"säger Willy,"då har vi en plan."

Janse Ana är jedin som tränade Andy, Wendy och West. Han är liksom dem en twi lek, men istället för vit är han grön.
Hans hobby är växter och princip alla hans böcker handlar om dem. Han planterar dem också.

Senare bestämmer sig Bi och West att de ska gå ner och köpa något de kan äta.
Andy, Wendy och Willy stannar kvar och fixar först blommorna innan de börjar rota bland saker i templet. Medan Wendy går upp i byggnaden stannar Andy och Willy kvar bland lådorna i entrén. Andy hittar en keramikblomkruka som hon ställer på bordet med blommorna. Hon börjar fundera på vad de ska ha för matta därinne medan hon dammar av soffan bakom bordet.

Wendy går upp en våning och ser sig omkring. En blodfläck syns ha blivit brun i den blekt blåa mattan under hennes fötter och en dörr ligger nedslagen bredvid.
Hade blodet kommit från någon som blivit träffad av dörren? Var var alla kroppar någonstans?
Hon fortsätter längst en korridor och kommer till en hiss. Den skulle troligtvis inte fungera men ändå trycker hon på knappen. Någonting låter där innanför dörrarna men snart tar ljudet tvärt slut och ingenting händer.
Hade någonting fastnat? Var kom elen ifrån?
Wendy börjar försöka dra isär hissdörrarna men hon får bara upp en liten springa innan hon tappar greppet och dörrarna slås igen. Hon ger upp.
Men i den totala tystnaden börjar hon känna av något obehagligt. Hon känner sig iakttagen.
Wendy kastar en blick bakom axeln men inget är där. Hon vill ändå inte vara kvar där ensam. Det är som om det förflutna finns kvar just i den korridoren. Istället går hon ner igen.

Willy har precis hittat ett förråd med städsaker i när Wendy och Andy kommer tillbaka. I förrådet finns det en urladdad damsugarrobott och en tvättsvamp. Nu vet hon var hon ska ställa hinken och borsten.
Precis när hon ställt in dem där kommer Bi och West tillbaka, följande av tre andra.
"Titta vilka som är här!"ropar West, och Andy, Wendy och Willy vet exakt vilka de tre nyanlända är.

Fortsättning följer (:

Star Wars och den nya jediordenWhere stories live. Discover now