Kapitel 7 Två trappor och ett tempel utan slut

59 1 0
                                    

Efter maten går Cloud över till att prata så att man förstår vad han säger. Han hälsar också ordentligt på de andra och försäkrar dem om att de haft en trevlig resa.
Willy, den enda av dem som egentligen känt bröderna innan, varnar de andra om Shake och hans galna idéer. -Vilket hon i och för sig borde gjort innan maten, men ja ja, bättre sent än aldrig.

"Kanske borde vi hitta den där generatorn,"föreslår Andy,"du kanske har en liten aning om var den finns iallafall?"
Maud rycker på axlarna.
"Men jaja, det är ett bra tillfälle för er att utforska templet."
Hon knuffar till Gasts huvud som sitter bredvid och läser. Alltså inte Gasts huvud i sig utan Gast själv, huvudet är bara det hon knuffar till. Men det förstod du säkert.
"Upp med dig!"beordrar hon,"det här inkluderar alla."
"Men nej,"fräser Gast tillbaka,"låt mig vara, jag vill inte springa runt i ett gammalt tempel i någon slags skattjakt! Jag orkar inte!"
Snabbare än han hinner reagera slits boken ur hans händer och och Maud slår honom i huvudet med den med ett lätt slag. Han ser argt upp på henne.
"Ge tillbaka den!"ropar han och förväntar sig ett svar från Maud. Men istället får han ett av Shake.
"Men se så söt du blir när du blir arg,"säger han i en gjord bebisröst.
"Håll käften!"skriker Gast tillbaka vilket han förtjänar ännu ett slag i huvudet för.
Han reser sig upp och möter Mauds kalla ögon.
"Ge mig min bok,"väser han.
"Och om inte?"frågar Maud lugnt.
Först ser det ut som om Gast är redo att attackera henne i ilska men något i hennes blick får honom att minnas tidigare misstag. Han ryggar omedvetet tillbaka.

Maud, Gast, Andy, Wendy, Willy, West, Janse, Tess, Bi, Cloud och Shake börjar gå åt utspridda håll. Gast följer med Bi och Tess som båda beslutar att gå en trappa ner. Bi med ett belåtet leende, Gast med ett missnöjt och Tess med ett uttryck som skulle visa på lite halv panik.
"Om jag dör av någon sjukdom här.."börjar hon.
"Det kommer du inte,"försäkrar Bi.
De går förbi statyer och bibliotek och stora salar och har gått en bit när Gast frågar:
"Hur stort är det här templet?"
Bi rycker på axlarna.
"De byggde ut templet många gånger har jag hört,"svarar Tess.
"Kan stämma,"säger Bi,"min mästare brukade prata om..."
Plötsligt stannar de upp.
Gast känner en isande kåre slingra sig längst ryggraden när han ser på det de funnit.
"En trappa,"säger Bi.
"Brukade din mästare prata om en trappa?"frågar Tess.
"Nej,"svarar Bi,"men det är en trappa."
Han och Gast ser ner i mörkret i slutet av trappan framför dem. Tess ser lite förvirrat på dem.
"Ja?"svarar hon,"och?"
Bi vänder sig om.
"Nej, inget,"svarar han,"kom, vi kollar här istället."
Han börjar gå åt höger mot en korridor och Tess och Gast följer efter.
"Så, vad var det din mästare sa?"frågar Tess.

I en annan del av slottet går Andy bekymrat runt, tätt följt av sin mindre uppmärksamma bror som går och gosar med en av katterna i famnen.
"Hjälp till att leta då!"utbrister Andy tillslut.
"Jag hjälper till att leta,"svarar West utan att ens titta upp. Just då dyker Wendy upp.
"Nämen hej!"ropar hon glatt,"här är ni!"

I ännu en annan del av slottet går Maud ensam. Hon har hoppat ner från hissen till den nedersta våningen. Tror hon iallafall. När hon går längre in i mörkret så hittar hon en trappa ner.

Fortsättning följer :)

Star Wars och den nya jediordenWhere stories live. Discover now