"Vi ska fira Halloween!"hörs plötsligt ett rop genom templet. Det är Wendys röst, det hör man, och glad är hon. I samma stund som hon ropat det har West precis kommit tillbaka till templet med kattmat, Dan har försökt leta efter en speciel bok i biblioteket, med hjälp, eller snarare inte, av Shake. Willy kommer in i rummet Gast befinner sig i, som sitter och läser en mycket sorglig bok. Han gråter.
"Men varför läser du den då?"frågar Willy.
"Den är så bra,"gråter Gast,"låt mig vara."
Maud och Bi sitter och diskuterar i ett litet rum när dörren flyger upp. Wendy stiger in och öppnar munnen för att säga något men avbryts.
"Ja, vi hörde,"säger Bi och Maud samtidigt,"men vad är Haloween?"
"Vi samlas i rådssalen så berättar jag,"svarar Wendy.Gast är den sista att anlända till rådssalen.
"Sätt er ner, mitt folk,"ber Wendy och sätter sig också ner. Alla får en plats utom Gast som direkt hämtar en pall. Han sätter sig mellan Fara-Denise och Claud.
"Halloween,"börjar Wendy i en kuslig berättarröst,"när de döda återvänder. En tid i skräck och.."
"Vi vet vad Halloween är,"avbryter Andy,"så vad är grejen?"
Wendy ser på henne som sitter mittemot.
"Vi ska fira Halloween,"svarar hon enkelt,"och vi ska klä ut oss."
"Jag vill klä ut mig till clown,"säger Claud direkt.
"Sno inte mina idéer!"säger Shake upprört.
"Hur som helst,"fortsätter Wendy,"Vi måste spara på pengar så Gast, du fixar godis."
"Hur?"frågar Gast.
"Gissa,"svarar Wendy.
Gast anar det värsta.
"Inte bus eller godis va?"
"Precis vad jag tänkte,"säger Wendy.
Gast slår huvudet i boken i knät.
"Nej, varför jag?"
"Du är ett barn,"svarar Shake,"det är ditt jobb."
"Håll käften!"väser Gast utan att titta upp.
"Språket,"varnar Fara-Denise.
"Så,"säger Wendy,"vad har du för önskemål? Vi får försöka se om vi kan få ihop något från templet."
Gast tittar upp.
"Jag vill klä ut mig till Dumbledore."
De flesta ser frågande på honom.
"Han menar Dumbledore från Harry Potter,"förklarar Dan.
"Vad är det?"frågar Janse.West och hans katter letar igenom några lådor med mattor, sängkläder, gardiner och allt däremellan medan Willy går på jakt efter en symaskin hon sett. Janse, som bara förståt att Dumbledore är en slags trollkarl, följer med Dan på jakt efter en "Elderwand" vad nu det kan vara. Maud och Gast själv ritar en skiss.
"Charlie,"ber West,"sluta riva sönder gardinen, Ada, sluta ät på örngottet!"
Mitt i allt kaos får West syn på något. Ett mörkblått, glänsande tyg i siden, och ett mörkrött. De kan nog vara bra.
Han plockar upp tygerna i famnen och rusar iväg med dem till Maud och Gast.Skissen är klar när West rusar in.
"Jag vet inte vad vi ska ha för färger,"säger han,"men dessa är fina!"
Gast ser på tyget.
"Det blir bra,"säger han och antecknar det på skissen,"har någon sätt Dan och Janse än?"
"Eller Willy?"frågar Maud."Ett stolsben då?" frågar Janse.
"För tjockt,"säger Dan.
"Gardinstång?"
"För lång."
"Men vad ska vi ha då?"
Dan får genast syn på något bakom ett bord, en träpinne som säkert en av katterna släpat in.
"Har du en kniv jag kan tälja med?"frågar han.
Janse nickar.
"På mitt rum,"svarar han.Willy har hittat symaskinen och en hel del bomull som hon lovar att göra skägg av. När Dan och Janse kommer tillbaka har Fara-Denise satt sig ner för att trä maskinen och Maud klipper ut i tyget, helt utan mall alltså.
"Vi har hittat den,"säger Dan.
"Vad?" frågar Willy.
Dan höjer "trollstaven".
"Vi har hittat Dumbledores trollstav,"svarar Janse.
Gast ler nöjt.
"Det blev riktigt bra,"säger han glatt, har säkert glömt att det är han som ska gå "bus eller godis".
Det ska nog bli så bra ändå, trots dålig ekonomi. Appropå den, hur fungerar generatorn?Tack för att du läst, tusen tack, hoppas på att kunna skriva oftare.
Fortsättning följer (:
YOU ARE READING
Star Wars och den nya jediorden
Random#4 i roligt som bäst rankad 12 rådsmedlemmar, 11 namn, 10 pennor, 9 ljussablar, 8 katter, 7 guldmynt, 6 blomkrukor, 5 blommor, 4 bokhyllor, 3 kusiner , 2 trappor, 1 padawan. - Det är några av alla saker som finns i det nya templet. Efter att sith...