Slimet sprakar till en stund till innan det liksom svalnar och mörknar en nyans. Gast går försiktigt fram med en gaffel, sätter sig på huk och pickar lite med den i slimen.
"Kom med ett glas eller en mugg,"ber han.
Norell kastar upp skåpen men hittar ganska snabbt en vit plastmugg. Han går fram och räcker över den till Gast som genast med hjälp av gaffeln börjar få ner en del av slimet i muggen. Slimet är nästan spegelblankt, inser han, när han nästan ser sitt ansikte reflekteras i slimet i muggen.
När muggen är full reser han sig upp. Han ställer ner muggen på bordet och vänder sig om till Willy, Bi och Norell som står och ser förundrande på honom och slimet.
"Lite vatten kanske?"föreslår Norell och Gast nickar.
Norell häller lite vatten i en annan vit plastmugg, går fram till slimet på bordet och häller ner en liten droppe. Plötsligt for slimet i muggen i brand, en vitblå låga som sedan får muggen att glänsa. Den smälter.
"Och nu?"frågar Norell.
"Vi kan inget göra,"svarar Bi bakom honom.
Det tar inte lång tid innan hela muggen smält och lågan slocknat. Slimen däremot ser ut som innan.
"Vi måste förvara det någonstans,"säger Willy,"någonstans där det är torrt och säkert.
"Vi kan fråga Andy,"föreslår Gast,"hon borde säkert veta om någon."
De andra instämmer och börjar genast fylla de vita muggarna med slime.Janse for genom templet i lycka, kastar upp dörren till det rum Maud och Fara-Denise sitter i. De läser en varsin bok när Janse for in och höjer ett varsitt ögonbryn.
"Vårt företag är med i tidningen!"ropar han glatt och ögonen tindrar som ett litet barns.
"Det var väl kul,"svarar Maud.
"Vilken?"frågar Fara-Denise.
Janse dansar omkring genom rummet.
"I Blomsterlycka, allt tack vare vår vän vi träffat i ett litet stånd i staden!""Här ska nog bli bra,"säger Andy och hon, Wendy, Bi, Willy, Norell och Gast ser in i det mörka rummet.
"Vad är det med luften här?"frågar Willy.
"Jag kollade det,"svarar Wendy,"och det är väl för att värmen går bakom väggarna."
"Värmen?"frågar Bi.
"Från generatorn,"förklarar Andy.
Gast vill helst bara glömma generatorn och lutar sig försiktigt mot Norell.
"Ska vi kasta in allt här då?"frågar Norell och Gast nickar.
"Det blir nog bra,"svarar han.Bland den neutalanska kemistens anteckningar står det just om olika slimer. En teori som hon skrivit ner är att om man skulle blanda ihop slime som jedisarna nyss gjort så skulle det kunna användas till ett gäng olika saker. Bland annat, i kombination med en lotion som doftar sommarnatt, skulle det kunna användas till läkemedel till brännskador, men det skulle också kunna användas som klister om man värmer det till en brännhet temperatur och som sprängämne i vatten.
Och apropå lotion som luktar sommarnatt var det faktiskt ett påhitt av den neutolanska kemistens morbror som en gåva till sin fru. De möttes nämnligen en vacker sommarnatt på en fest på Coruscant.I tidningen Blomsterlycka står det att om man slulle blandat slimet på ett lite annat sätt så skulle det faktiskt också fungera som gödsel, men så blev det inte denna gång. Detta är däremot något som definitivt kommer talas om på deras mässa om en vecka. Detta ser bland annat Janse väldigt fram emot. Kanske Darth Marin också, och den neutolanska kemisten. Men det återstår såklart att se.
Fortsättning följer :)
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Star Wars och den nya jediorden
Rastgele#4 i roligt som bäst rankad 12 rådsmedlemmar, 11 namn, 10 pennor, 9 ljussablar, 8 katter, 7 guldmynt, 6 blomkrukor, 5 blommor, 4 bokhyllor, 3 kusiner , 2 trappor, 1 padawan. - Det är några av alla saker som finns i det nya templet. Efter att sith...