Kapitel 13 Bus eller godis

29 1 0
                                    

Vad pinsamt, tänker Gast när han går till första lägenheten i byggnaden, han knackar på dörren och snart hörs steg inifrån. En äldre dam öppnar dörren och ler ett tandlöst leende.
"Nämen hej,"säger hon med skrockande röst.
"Bus eller godis,"säger Gast och ler stelt.
"Det blir nog godis,"svarar damen och går in i lägenheten, kommer tillbaka igen med en skål.
"Var så god,"säger hon och häller ner lite i kassen Gast har med sig.
"Trevlig kväll,"säger Gast och damen ler ännu mer.
"Till dig med, mitt barn."
   Sedan stänger hon dörren och Gast går vidare till nästa. Han knackar på samtidigt som två små flickor utklädda till spöken.
   Dörren öppnas och ett mycket glatt ansikte syns bakom en liemansdräkt.
"Hej, barn! Godis! Godis!"ropar den utklädde.
   Gast ryggar tillbaka. Shit.
"Mycket godis! Var så goda!"
   Ett hav av godis kastas ut i trapphuset innan dörren stängs.
   Flickorna ser förskräckta ut. Gast med. Tysta plockar de upp godiset.

Willy kommer ut ur sitt rum.
"Voila!"säger hon.
   Hon har klätt sig i en storm trooperdräkt och har låtsasblod i ansiktet.
   West tittar upp på henne. Han sitter i soffan med en kattunge i knät och har gjort kattöron som han satt upp i håret med hjälp av ett diadem.
"Snyggt,"säger han och vänder åter uppmärksamheten till katten.

Det här får bli sista, tänker Gast när han knackar på den femtioelfte dörren. Men i samma stund som näven träffar dörren glider den sakta upp med ett gnisslande ljud. Gast stelnar till. Det är helt mörkt där inne.
   "Hallå!"ropar han,"är det någon där?"
   När ingen svarar vänder han sig om för att gå men då plötsligt hörs steg inifrån lägenheten. Han tittar bak igen och får se när ett rött ljus, som en stav, tänds inifrån rummet. Gast är inte beredd när kassen slits av någon slags kraft ur hans händer och dras in mot det röda ljuset. Han tror först att han inte ska få tillbaka den men inser att han har fel när den gör det. Lugnt svävar den tillbaka och då ligger det mer godis där i.
"Glad alla helgonaafton,"viskar en röst inifrån innan dörren smälls igen.
Gast springer ut igen och raka vägen tillbaka till templet i en fart som skulle kunna konkurera med Usain Bolt.

"Ska inte du klä ut dig?"frågar Tess, som själv är utklädd till vamyr.
    Bi skakar på huvudet.
Samma stund öppnas porten och Gast rusar in.
"Det var första och sista gången!"meddelar han innan han tar en handfull skopa godis och försvinner iväg.

Hela natten äter de godis och berättar spökhistorier medan Gast sitter en bit ifrån och läser. När mörkret fallit och alla sover vaknar stadens allra förskräckligaste varelser. Kanske ska de också ut på en nattlig vandring i höstmörkret för att samla på sig godis att smaska på de sista timmarna av Halloween.

Detta blev också ett kort kapitel, jag hade egentligen tänkt att sätta ihop det med det förra men nu blev det såhär.

Glad Halloween och fortsättning följer ;)

Star Wars och den nya jediordenWhere stories live. Discover now