Bi och Willy smyger ner i en okänd del av templet för att se om de kan hitta en extra sopskyffel. Bi försöker tända lampan men inser att det inte går. Willy tar upp en ficklampa.
"Det här templet tar aldrig slut,"klagar hon.
Bi svarar inte.
Willy stormar in i mörkret och slänger upp en dörr.
"Sopskyffeeeel!"ropar hon.
"Ja,"svarar sopskyffeln - nej, det gjorde den inte alls det, försök inte.
Bi smyger sig fram bakom Willy och kikar fram över hennes axel.
"Kom,"säger hon och går in och Bi följer efter.
Den dundrar på andra sidan väggen och han hoppar till.
"Det är generatorn,"berättar Willy för att lugna honom.
"Jaha, okej,"svarar Bi,"då vet jag var vi är."
Willy låter ljuset från ficklampan vandra över rummet, mellan tomma hyllor och skåp. Plötsligt glänser något till.
"Vad var det?"frågar Bi.
Willy rycker på axlarna och går fram. Det är något som ligger på hyllan, ett armband i glänsande metall.
"Den tillhörde väl någon jedi här,"säger Bi,"kom nu."
"Den är inte dammig,"påpekar Willy,"den borde vara dammig, och allt annat är dammigt."
Hon lyfter upp armbandet.
"Under armbandet också,"fortsätter hon,"någon måste ha lagt den här."
"Vem?"frågar Bi.
Willy rycker på axlarna och vänder sig om för att se på Bi men fryser till is i samma stund ljuset från ficklampan når dörröppningen. Där står någon bakom Bi med huva över ansiktet.
Bi ser på Willy frågande innan han känner det, kylan, den kommer krypandes bakifrån och griper tag i honom. Han vrider sakta huvudet bakåt och i samma stund han ser den främmande personen som slocknar ljuset från Willys ficklampa.Maud, Fara-Denise, Dan och Shake hoppar till inne i det mysiga rummet med sofforna när de hör skrik. In i rummet kommer Bi och Willy rusandes i panik och börjar genast babbla på om spöken och hemsökta tempel.
"Lugna er!"utbrister Fara-Denise och Maud samtidigt.
"Vad händer?"frågar Dan.
"Det var ett spöke,"säger Bi.
"Ett armband,"säger Willy.
"Och sen släcktes ljuset,"säger Maud,"ja, vi vet."
Det blir knäpptyst för ett ögonblick.
"Ni vet vad?"frågar Shake.
"Ni var nere i Hallow's kamrar,"förklarar Fara-Denise,"en hemsökt del av templet."
Genast slår sig Bi och Willy ner i en av sofforna och väntar på resten av historien.
Fara-Denise ler.
"Men det är en historia till en annan gång,"säger hon.
"Nej!"utbrister Bi, Willy, Shake och Dan samtidigt.
"Det är Halloween snart,"säger Maud,"och då kan vi berätta om Hallow Corpse, vem hon var och hur hon dog, och historien bakom det glänsande armbandet."
"Varför inte nu?"frågar Shake.
"Varför inte då?"svarar Maud.
Hon reser sig upp.
"Och det ska vara midnatt,"säger hon,"annars är det ingen mening med det."
Hon blinkar med ena ögat mot dem innan hon, följt av Fara-Denise, lämnar rummet.
"Och var ska dem nu då?"frågar Shake.
"Jag vet inte,"svarar Dan.
"Ska vi spela kort?"frågar Willy.
Det vill de andra och då gör dem det.Fortsättning följer
YOU ARE READING
Star Wars och den nya jediorden
Random#4 i roligt som bäst rankad 12 rådsmedlemmar, 11 namn, 10 pennor, 9 ljussablar, 8 katter, 7 guldmynt, 6 blomkrukor, 5 blommor, 4 bokhyllor, 3 kusiner , 2 trappor, 1 padawan. - Det är några av alla saker som finns i det nya templet. Efter att sith...