Kapitel 3 Har han någon mästare?

87 5 0
                                    

Maud Michelis är en kvinnlig, mycket gammal togruta med ett mycket strängt ansikte och ögon skarpa som...ja, skarpare än det skarpaste.-En bra medhjälpare om man vill hitta en nyckel till en kista.
Hon och Willy träffades en gång på Naboo och har hållit kontakten sedan dess, när hon fick meddelandet blev hon mycket glad -även om hon inte visade det.
Hon och Willy var de som hittade den pojke som kommer att bli först som padawan i den nya jediorden. Men än så länge har de inte kommit överens om vem som ska träna honom.

Pojken, den 14-årige Gast Risken , är en människa med brunt, ruffsigt hår och lysande blå ögon. Han hamnar lätt i konflikt och kan bli våldsam men annars är han rädd för allt. Han blir lätt sårad och faller lätt i gråt. En mycket känslig person, det är vad Gast är.

När Gast och Maud kommer in i templet hälsar de vänligt på Andy, Wendy och Willy innan de får berätta om sin resa och de hamnar i en diskussion som Gast tycker aldrig tar slut.
Glömde kanske nämna det men han är inte så förtjust i samtal.

"Så jag ser att ni röjt lite här,"säger Maud.
"Jo, det har vi,"säger Bi.
"Men det är mycket kvar,"säger Andy.
"Är det någon som gått upp?"frågar Maud.
"Wendy har väl det?"frågar Willy och Wendy nickar.
"Jag prövade en av hissarna men något verkar sitta fast därinne, men det fanns el."
"Jag tror snarare att det inte gick för att min mästare satte en spärr i generatorn innan sitherna kom,"svarar Maud.
"Jasså, varför?"frågar West nyfiket.
"Spara elen till att ge oss kraft när sitherna kom. Vi visste att vi stod inför hårt motstånd och ville inte ha störande elektricitet i närheten. Vi då var så känsliga. Vi fick stänga av allt för att samla kraft. Men det räckte inte.."
Ingen vågar säga någonting. De viste innan att Maud var gammal, men inte så pass att hon kunnat vara där.
"Nåja,"fortsätter hon,"jag är hemma igen. Kom så äter vi."
Först då fångar hon Gast's uppmärksamhet.

Maten (en enkel, stor, färdigköpt sallad) äter de i entrén på golvet. De fortsätter prata om vad som ska fixas och Willy berättar om deras plan för att skaffa pengar. Gast kommer till deras förvåning in i samtalet och berättar hur de kan ordna i labbet. Det blir en mycket trevlig kväll.

Efter maten så packar de in med madrasser och sängkläder till lägenheterna, var Maud visar var de på våningarna de ligger, så bestämmer de grupper vilka som ska bo var. Ingen har någon lust att bo själv utom Maud.
Efter att alla godkänt grupperna ser de ut såhär:

Lägenhet H20
Gast *
Cloud
Janse
West *
Lägenhet H21
Andy *
Wendy *
Tess
Shake
Lägenhet H22
Dan
Bi *
Fara-Denise
Willy *
(Vilka dessa okända namnen är kommer, jag lovar.)

Grupperna är lagda så att ingen lämnas ensam i natt och så att man känner minst en av de i gruppen. -och kommer överens med. Eller egentligen var det svårt att placera Shake någonstans, men det är bara att fly lägenheten om man inte orkar med honom...

Kvällen kommer och de sju anlända går till sängs. I lägenhet H22 så kan dagens sista ord inte ro för att bli:
"Har Gast någon mästare?"
Och frågan kommer ifrån Bi.
"Nej,"svarar Willy,"men det är något att ordna."
"Var hittade ni honom?"frågar Bi.
"Bakom en soptipp,"svarar Willy,"lämnad och övergiven likt många andra barn som visar sig vara kraftkänsliga."
Sedan säger de godnatt till varandra och alla lampor släcks. Imorgon kommer en ny dag och nytt folk. Men nu ska vi drömma sött.

Fortsättning följer (:

Star Wars och den nya jediordenUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum