Willy och Bi kryper upp i soffan på varsin sida av Gast. Norell sitter på golvet vid Gasts fötter och bredvid sitter Dan och Shake. Andy och Wendy har kurat ihop sig i en fåtölj och i soffan mittemot sitter Maud och Fara-Denise
"Vad väntar ni på?"frågar Willy,"berätta."
Mörkret har fallit och endast ett par ljus fladdrar i det mörka rummet som Maud satt på bordet.
"Vi väntar på midnatt, det är en minut kvar,"svarar Fara-Denise.
Willy ser mot klockan samtidigt som West kommer in med tre kvadrillioner katter efter sig. De sätter sig i soffan tillsammans med Maud och Fara-Denise.
"Nu,"säger Maud.
Willy släpper blicken från klockan. Alla sitter spända när Fara-Denise börjar berätta:
"För länge sedan, i en galax långt, långt borta,"börjar hon med låg röst,"fanns det en ung man som blev förälskad i det vackraste som finns."
Hon vandrar med blicken över de i rummet.
"Och av det vackraste som finns smidde han ett armband."
"Hur?"frågar Wendy.
"Varför?"frågar West.
Men Fara-Denise ignorerar dem.
"Han bar armbandet runt sin handled hela livet ut, bestämd att ingen annan någonsin skulle få det. När hans planet skulle kollidera med en av dess grannplaneter ville han stanna kvar och dö där, så att armbandet för alltid skulle försvinna."
Hon lutar sig fram och blåser ut en av de tre ljusen på bordet.
"Men armbandet är det vackraste som finns,"fortsätter hon,"och det försvinner inte så lätt...Hallow Corpse föddes på Naboo och togs till jeditemplet vid fem års ålder. Hon växte upp till en mycket vacker kvinna, men också med en mycket mörk själ. Hon var förtjust i att döda, vilket är emot jedikoden, och skrattade åt smärta.
Helarna i templet undrade om det berodde på en hemsk barndom, att hon kanske sätt mycket död som barn på Naboo. Rådet undrade om det var av rädsla för något, eller om någon drev henne till den mörka sidan. Men en gammal man, en jedimästare vid namn Jauoitryui Ko-"
"Jau-vadå?"avbryter Gast.
"Jauoitryui,"svarar Maud,"Jauoitryui Ko.
"Svårt uttal, jag vet,"säger Fara-Denise,"men lyssna nu...Han hade lagt märke till något hon var mycket rädd om, något hon försvarade med sitt liv och alltid höll glänsande ren. Det vackraste som finns, och någonsin funnits, ett armband.
Han berättade för rådet om det hon höll så kärt men rådet visste inte vad de skulle svara. Ett armband? Men mästare Ko förklarade att armbandet var förbannat och gjorde hennes själ mörk och hänsynslös.
Hallow Corpse hörde om vad han berättat och dödade honom mitt i natten genom att söva ner hon och gjuta ner honom i betong.
Rådet beslutade om att utvisa Hallow från templet men Hallow vägrade. Hon tyckte att det hon gjort inte alls var fel och att hon hade mer godhet i sitt hjärta en någon annan.
Rådet sa till henne att hon hade en vecka att ge sig av, den sista dagen hittades Hallow's kropp där nere, hon hade tagit livet av sig själv. Hennes armband hittades dock aldrig, det var som spårlöst borta.Vissa säger att hon finns kvar där nere och letar efter sitt försvunna armband, övertygad om att hon är god. Andra säger att hon hela tiden varit i krig med armbandet och dött samma stund hon lyckats få av sig det. Ingen vet."
Maud lutar sig fram och blåser ut det näst sista ljuset.
"Vi brukar låta ett ljus få brinna innan vi går och lägger oss för att hon ska få blåsa ut det själv när hon ska sova,"förklarar hon,"nu ska jag och Fara-Denise sova, och det finns ett ljus kvar."
"Gjorde man så när ni var unga här?"frågar Norell,"tände ljus på kvällen och blåste ut?"
Maud nickar.
"En liten tradition, jag vet inte var den kommer ifrån."
Hon och Fara-Denise reser sig upp.
"Godnatt iallafall."
De andra säger också godnatt och går för att sova. Gast blir sist ut. När han stänger dörren efter sig blir det nästan kolsvart i rummet, endast ett enda litet ljus brinner i sin ensamhet.
-Sen, plötsligt, som om en bris far förbi, blåses lågan bort och det enda som blir kvar i rummet är lätta små andetag från någon som sitter där.Någonstans.
Ensam.
Och flinar.
______________________________________
Vad tror du hände med henne?
Fortsättning följer.
YOU ARE READING
Star Wars och den nya jediorden
Random#4 i roligt som bäst rankad 12 rådsmedlemmar, 11 namn, 10 pennor, 9 ljussablar, 8 katter, 7 guldmynt, 6 blomkrukor, 5 blommor, 4 bokhyllor, 3 kusiner , 2 trappor, 1 padawan. - Det är några av alla saker som finns i det nya templet. Efter att sith...