"Vad ska vi hitta på?"frågar Cloud.
"Krig,"föreslår Gast,"var är Shake? Jag vill ha revansch."
Gast, Cloud, Willy, Tess och West sitter i den funna rådssalen, på golvet och försöker komma på något att göra.
"Annars kan vi bara gosa med katterna,"föreslår West som är helt omringad av dem och har en i knät.
"Eller typ dammsuga här,"föreslår Tess, den enda som inte sitter ner.
"Det är en bra idé,"säger Willy.
"Nej!"ropar Cloud plötsligt,"vi har en rittävling! Vilka är med?"
Alla utom Tess räcker upp handen.
"Jag kan inte rita,"säger hon.
"Du måste vara med,"svarar Cloud,"alla ska vara med."
"Så varför gav du oss ett val?"
Cloud låtsas inte höra, han går istället fram till en dörr i rådssalen som han öppnar. Han plockar därifrån ut en hög med dammiga, gamla papper och ett pennfodral.
"Jag hittade det här när vi letade efter generatorn,"säger han och släpper allt på golvet innan han sätter sig ner igen.
Willy öppnar fodralet och häller ut dess innehåll, två sudd, en pennvässare och tio färgpennor.
"Kör vi på tid?"frågar hon.
"Självklart,"svarar Cloud,"när alla är klara får de som inte är med vara jury."
"Jag kan vara jury,"säger Tess.
"Nej,"säger Cloud.
Han ser på klockan runt handleden (inte för att de kanske har likadana klockor som oss men har de katter så får de också ha armbandsur).
"Hur lång tid ska vi ha på oss?"frågar han.
"10 minuter!"säger West.
"Nej, fem,"säger Gast.
"Jag vill ha en kvart!"säger Willy.
Tess suckar.
"Jag vill inte vara med."
"Sätt dig ner!"säger Cloud,"man kan inte stå upp och rita."
Tess sätter sig mycket motvilligt ner på det dammiga stengolvet.
"10 minuter, det blir en kompromiss,"säger West.
"Nej,"säger Willy,"det är bara vad du vill."
"Då är det bestämt!"säger Cloud,"tio minuter från och med..."
Alla väntar beredda i tystnad, utom Tess, hon ser bara obekväm ut.
"Nu!"ropar Cloud och tar genast tag i ett papper och en blå penna.
"Den skulle jag ha!"ropar Willy och sträcker sig mot honon,"ge hit den!"
"Aldrig i livet!"ropar Cloud och knuffar bort henne.
Han börjar rita ett runt huvud.
Willy tar istället en röd penna och börjar rita ett hus.
Tess har inte ens hunnit ta ett papper, hon försöker få upp ett utan att röra på den för mycket, vilket inte går så bra.
West har fått tag i en grå penna och ser ut att rita av en av katterna.
Gast har en lila penna och ritar.., ja, det vet vi inte ännu.
Cloud byter till en rosa penna och i samma stund som han släpper den blåa tar Willy den. Hon ritar en blå himmel bakom det röda.., ja, vi får väl kalla det hus då.
Tess har fått till sig ett papper och sträcker sig efter en grön penna.
West tar en svart penna och börjar rita den lilla kattens svarta ögon. Sedan ritar han en svart katt bredvid.
Gast fortsätter med ingen vet vad med den lila pennan.
Cloud har ritat hår och håller nu på med ögonen. Inte så runda men det gör nog inget.
Willy spanar efter den svarta pennan.
Tess har hunnit rita lite gräs med den gröna pennan
West är klar med den svarta pennan och plockar upp en brun.
Gast gömmer en hand framför sin teckning.
Cloud ritar en klänning.
Willy tar den svarta pennan som West lagt ner och ritar ett fönster till hennes...ja.Efter tio minuter ropar West plötsligt: "Ge era teckningar till mig, tiden är ute!"
"Varför till dig?"frågar Willy.
"För att jag bestämmer,"svarar Cloud.Maud och Fara-Denise står och diskuterar om någonting i hallen när Cloud kommer rusande mot dem.
De äldre kvinnorna ger honom varsin frågande blick.
"Maud, Fara-Denise, ni två får vara jury, ni ska säga vilken som är finast!"
Maud och Fara-Denise antar utmaningen.
Cloud räcker över teckningarna som kvinnorna sedan granskar ganska noga. Så länge väntar Cloud och de andra en bit bort.
"En blå flicka med rosa hår, rosa klänning och en rosa..."Fara-Denise vet inte vad det är.
"Är det en boll?"undrar Maud.
"Eller en hund,"föreslår Fara-Denise.
"I luften?"frågar Maud.
De ser ner en stund på bilden.
"Skit i det,"säger Fara-Denise,"nästa.
Maud visar nästa.
"Tre små råttor som har dödat något,"säger hon.
"Nej,"säger Fara-Denise,"det är ju tre katter som leker med ett garnnystan såklart."
"Men den har ju en kniv."
Maud pekar på den gråa katten.
"Det är en svans, Maud,"säger Fara-Denise,"nästa."
Hon skrattar så fort hon får syn på den.
"Nämen Maud, där är ju du!"
Maud himlar med ögonen.
"Jag tror det är ett rött hus."
"Ser mer ut som dig efter att ha blivit överkörd av ett tåg!"
"Nej,"säger Maud,"nu tar vi nästa."
Fara-Denise ser ner på pappret och hennes glada uttryck förvandlas till ett mycket frågande för inte första gången idag.
"Och det här är?"
"Gräs,"svarar Maud,"grönt gräs."
"Vem har ritat den?"
Maud läser på högt på pappret:
"Tess."
"Aja,"säger Fara-Denise,"nästa."
"Det är den sista,"säger Maud och visar teckningen.Deltagarna väntar i spänning när de två äldre jediriddarna kommer in i rummet.
"Du hade en fin teckning, Cloud, men vi kunde inte lista ut vad det runda i luften var,"börjar Fara-Denise.
"Det var en sol,"svarar Cloud och himlar med ögonen.
"West,"fortsätter Maud,"jag vet inte om din eller Willys var värst. Willy, du borde aldrig mer få hålla i en penna."
"Va!?"ropar de rakt ut, båda mycket förolämpade.
Fara-Denise fortsätter:
"Tess, varför var du ens med om du bara bidrar med det här?"
Hon visar upp Tess's bild.
"Jag blev tvingad,"svarar Tess kort.
"Och sist men inte minst,"säger Maud,"Gast, mycket imponerande."
Hon visar upp teckningen och allas hakor faller till golvet. Ja, alltså inte bokstavligt men ni fattar.
Gast hade med bara en lila penna ritat ett perfekt porträtt av den gamla, kända jedimästaren Yoda.Må kraften vara med er alla.
ESTÁS LEYENDO
Star Wars och den nya jediorden
De Todo#4 i roligt som bäst rankad 12 rådsmedlemmar, 11 namn, 10 pennor, 9 ljussablar, 8 katter, 7 guldmynt, 6 blomkrukor, 5 blommor, 4 bokhyllor, 3 kusiner , 2 trappor, 1 padawan. - Det är några av alla saker som finns i det nya templet. Efter att sith...