Kapitel 25 En gammal vän

13 0 0
                                    

"Blomsterlyckomässan" har funnits i ungefär 20 år och startade på Naboo, sedan spred den sig men hålls ändå samtidigt varje år. Den neutolanska kemisten brukar komma varje år till den på Coruscant, där alla blommor är importerade, och det har hon gjort sedan hennes morbrors fru tog henne dit när hon var barn.

Janse har aldrig varit på mässan på Coruscant men nästan på alla andra. Den på Naboo är ändå bäst, tycker han, då planetens rikedom på växter slår de flesta andras.

Darth Marin har alltid velat men har aldrig fått chansen.

Janse, Maud, snubben från blomsterståndet-vad han nu hette, Fara-Denise och West går dit. Och en av katterna också, de andra hoppas att det inte ska ställa till med kaos.
   "Hon är så snäll så,"säger West och gosar lite med katten där de sitter på tåget.
   "Nästa, Mortelwon,"hörs en röst i högtalarna.
"Nästa ska vi av,"meddelar Janse.

När de går av så kryllar det med folk överallt som är på väg till mässan. Den ligger ungefär 100 meter bort. Jedisarna och blomster-snubben går dit och går in på mässan, det är en stor sal och synen får deras ögon att tindra. Vackra klängväxter som står i blom och krälar sig nerför taket, stora vita blommor med svarta prickar, blomsterbuskar och mycket mer som fyller hela salen.
   "Så vackert,"viskar Janse, Maud, blomsterkillen, Fara-Denise och West samtidigt.
"Wow,"viskar Darth Marin men det varken ser eller hör de andra. Darth Map har också följt med.

Någon annan som också är på mässan är ju den neutolanska kemisten. Hon ser sig nöjt omkring innan hon får syn på en gammal bekant, och han får syn på henne också.
"Men, är det verkligen du?"ropar hon.
"Nämen,"svarar blomsterkillen,"det var länge sedan!"
   De möter varandra och kramar om varandra.
"När var det sist?"frågar han.
   Den neutolanska kemisten rycker på axlarna.
"Efter att vi sist hörde något från familjen Secura, vill jag påstå."
"Vem är det här?"frågar West som försöker hålla kvar sin katt i famnen.
   De andra kommer också fram.
"Det är en gammal vän till mig, vi arbetade tillsammans när hon forskade med mina växter,"svarar blomsterkillen,"hur gick det med det, förresten?"
"Bra,"svarar den neutolanska kemisten,"vi är har framställt gasen och allt och släppt den över Korriban, det är ändå ingen som bor där."
   Darth Marin som står en bit bort snappar upp detta.
"Låter intressant,"säger Maud.
"Vad är det för gas?"frågar Janse.
"Lite snabbt förklarat,"svarar den neutolanska kemisten,"gasen utrotar i princip allt på planeten för att kunna börja om på nytt och ser sedan till att det börjar växa på planeten."
   Medan gänget blir imponerade av detta försöker Darth Marin förstå vad det är han nyss hört. Han springer bort till Darth Map som börjat flirta med en zabrak.
"Vi måste prata,"säger han snabbt och först blir Darth Map rädd.
"Om vad?"
"Kom!"

Darth Marin drar med sig Darth Map ut och bort från folkhaven. De sätter sig ner på en bänk nedanför ett romantiskt, konstgjort träd.
"Alla är döda,"säger Darth Marin.
   Darth Map förstår inte.
"Vad menar du?"
   Darth Marin suckar och berättar vad han har hört.

"Vilken trevlig dag vi hade,"säger Fara-Denise när gänget är på väg tillbaka hem.
"Ja, jag träffade på en jättetrevlig familj som planterade Millmurverdes," berättar Janse,"det är en mycket ovanlig blomma."
"Det får du berätta för Bi sen,"säger Maud,"hur illa var hans förkylning förresten?"
"Han var mest hängig och hade ingen energi,"svarar West.
   Han visar lite med katten som har somnat i hans famn.

Fortsättning följer :)

Star Wars och den nya jediordenWhere stories live. Discover now