Kapitel 21 Man vet aldrig vad kraften vill och varför

17 0 0
                                    

Vida leder de fram genom grottan till en stol som står där i sin ensamhet under en brinnande eld.
"Vem var det som kallades hit?"frågar Vida.
"Jag,"svarar Fara-Denise.
"Kom då fram,"säger Vida,"och ställ dig på stolen."
"Varför?"frågar Fara-Denise.
   Vida ler mot henne.
"För att det finns något kraften vill visa dig."
"Hur känner du till kraften?"frågar Fara-Denise medan hon ställer sig på stolen, och Vida svarar:
"Det, mitt barn, ska du lära dig nu."
   Sedan höjer hon sin hand mot Fara-Denise och stolen och elden under blir alldeles vit och slukar dem båda. Kvar står Vida, Shake och Dan.
"Vad hände?"frågar Shake och Dan samtidigt.
"Hon är snart tillbaka,"svarar Vida.

Fara-Denise står kvar på stolen men är någon helt annanstans. Hon stor på en plats helt vit och ljus, ser sig förvirrat omkring.
   "Fara,"hör hon en röst,"är det du?"
   Hon vänder sig om och häpnas av synen av någon hon inte sätt på väldigt, väldigt många år.
"Mästare?"
   Mannen skakar på huvudet.
"Du är mästare nu, Fara, kraften har utnämnt dig till ledare av jediorden."
"Varför?"frågar Fara-Denise.
   Mannen ler.
"Man vet aldrig vad kraften vill och varför, min vän."
   Plötsligt börjar han och hela rummet slungas bakåt.
"Vänta!"utbrister Fara-Denise och kliver ner från stolen.
I samma stund blir allt omkring henne mörkt.
   "Mästare, måste du åka?"
"Vi ses snart igen."
"Lovar du?"
"Ja."
   Ett par svarta ögon uppenbarar sig i mörkret, glimrar i ljuset av eld.
"Nu."
   Fara-Denise faller. Och faller. Och faller. En stor klocka faller precis ovanför henne, den tickar. Hon måste hitta stolen. Var är stolen?
   "Jag tänker aldrig ge upp, jag tänker inte låta mig tro att han är död."
"Så många är döda, Fara-Denise, det är ett mirakel att du, som till och med var i templet, överlevde."
"Jag vill inte vara ensam."
    Ensam.
Maud.
   Där är stolen, Fara-Denise sträcker armen efter den. Den faller också. Hon tar den, kastar sig över den. Landar hårt.

En vit, stor flamma flammar upp igen och stolen med den lilla elden under är tillbaka. Fara-Denise faller ner på golvet. Shake rusar fram för att hjälpa henne upp, Dan står kvar och fryser.
"Vad hände?"frågar han bara.
"Ni måste skynda er,"säger Vida,"de är påväg."
"Vilka?"frågar Shake.
"Sitherna."

Bi ler glatt när han hjälper en kund att välja ut blommor till en bröllopsbukett. Han är lycklig, det är där han bör vara. Sedan går han för att ta lite frisk luft, ser över himlen än med ett leende på läpparna.
Men vänta, vad är det där? Är inte det...
   Skeppet han ser kommer rakt emot honom och en sekund tror han att det ska kracha och han ska mosas, men det landar fint. Trots den lugna, fina landningen kastar sig Fara-Denise, Shake och Dan ut.
"Sitherna är efter oss!"ropar Shake.
   Bi ser ett annat skepp på himlen men det vänder om.
"Det var Darth Dion,"säger Norell som också kommit ut,"vi var inte så många sither vi heller men hon räknas som minst fem."
"Varför kom hon inte då?"frågar Dan,"varför attackerade hon inte."
"Jag tror hon väntar på order från sin mästare."
"Vem är det då?"frågar Bi.
   Norell rycker på axlarna.
"Jag vet faktiskt inte."

I en annan del av galaxen står en Neutolan och blandar två kemiska substanser. Det ska visa sig komma till nytta. Neutolanen ler, nu fattas bara en sak. Hon meddelar sina kollegor att testet snart kan utföras. En av kollegorna säger att han bara måste hitta en planet att utföra det på, obebodd förstås. Neutolanen ställer in den nya substansen i ett mörkt kylrum där den säkert kan förvaras.
Planeten måste vara torr och inte för kall för annars kommer det inte att fungera.
Nautolanen och hennes kollegor hänger av sig sina rockar. Den här substansen kommer att förändra världen, på fler sätt än vad de vet.
   Kollegan som tagit på sig "hitta planet"- uppdraget kommer genast på en strålande idé. Nämligen ingen planet mindre än Korriban.
En planet han dock inte vet är bebodd av 30 sither, många uråldriga, andra bara medelålders och dumma. Tre unga sither också men dem spionerar på jeditemplet. Men detta spelar ingen roll för det vet ju ingen om.

Fortsättning följer :)

Star Wars och den nya jediordenDonde viven las historias. Descúbrelo ahora