"Jag vill ha grönt slime,"säger Gast.
"Blått,"säger Norell,"kan vi inte ha blått?"
In i köket kommer Willy med armarna i kors över bröstet.
"Kära barn,"säger hon och suckar.
"Vad?"frågar Gast.
Willy skakar på huvudet.
"Gult slime,"säger hon,"det ska vara gult slime."
Plötsligt kommer Shake inrusande in i rummet och skriker glatt:
"Rosa!"
Precis efter honom kommer Dan.
"Eller hur?"frågar Shake honom men Dan hinner inte svara.
"Vänta, paus!"utbrister Gast,"ut, det är vårt slime!"
"Gult!"skriker Willy tillbaka på honom.
"Rött!"ropar en ny röst.
Det är Maud.
"Lila,"mumlar Dan för sig själv men det är ingen som hör.
"Gult!"skriker Willy igen.
"Rosa!"skriker Shake.
"Rött!"skriker Maud.
"Jag har utslag på foten!"skriker Tess,"jag kommer att dö!"
"Håll käften, ingen bryr sig om du dör!"skriker Gast och det blir knäpptyst i köket.
Dan ser på Shake, Shake ser på Maud, Maud ser på Willy, Willy ser på Maud, Norell ser på Gast, Gast sjunker ner på golvet och börjar gråta, Tess ser på klockan.
"Jag har läkartid nu,"säger hon mitt i tystnaden innan hon går mumlandes:
"Slime är ändå äckligt, en massa kemikalier, ni kommer dö, ni kommer dö allihop."
Norell böjer sig ner på knä och tröstar Gast medan de andra också beger sig ut.
"Så ja, så ja,"säger han,"nu gör vi grönt slime."De två sitherna i skeppet försöker kontakta Darth Dion men hon svarar inte, då försöker de kontakta sithtemplet, men de svarar inte heller.
"Aja,"säger den ena av dem, Darth Marin,"vi har iallafall bränsle."
"Ska vi åka någonstans?"frågar den andra, Darth Map.
"Okej,"säger Darth Marin,"vart vill du åka?"Den neutolanska kemisten kommer hem till sin lägenhet med samma leende. Hon ler åt fotot på hennes familj på väggen i hallen. Hennes föräldrar och tre syskon, alla samlade. Men sedan slocknar leendet.
De alla dog i en brand, hon vill inte att fler ska brinna, hon vill ha växtlighet och grönska.
Hon beger sig in i köket för att göra lite mat.I templet vattnar Janse sina blommor, West gullar med sina katter, Shake planerar en ny frisyr till Dan, Maud planerar en ny frisyr till Shake, Bi förbereder maten, Willy hjälper till, Andy hittar ännu ett rum hon inte varit i, Wendy är med Andy och finner därför samma rum, Fara-Denise läser dagens tidning och Claud läser på något sätt imorgondagens. Gast och Norell som vi alla vet gör slime. Men vi vet fel för de är klara.
"Blev den inte lite tjock?"frågar Gast.
"Jag vet inte,"svarar Norell,"men vi kan hälla lite mer ethanol."
"Försiktiga med ethanolen,"varnar Bi,"det är brandfarligt.
Han rör om i en mycket, mycket stor kastrull.
Medan Norell sträcker sig över ethanolen petar Gast lite till i slimeen med en gaffel. Samtidigt som Norell ska hälla ner lite mer ethanol sträcker sig Willy för en handduk, när hon gör det välter hon ner ett saltkar i slimeen.
"Akta!"utbrister Gast men det är försent.
I ren reflex tappar då också Norell ner hela flaskan ethanol i slimen det sprakar om den med guldgnistror.
Willy skyndar sig att fort ta upp ethanolen och Gast plockar upp saltkaret, detta resulterar att de båda bränner sig och slänger ifrån sig båda föremålen. Bi tar handduken och torkar upp på köksbänken.
"Jaha,"säger Norell,"vad blev det här då?"Tess, som är påväg tillbaka från läkaren, är mycket lättad. Och samtidigt orolig. Hon hade ingen allvarlig sjukdom, sa de, men de kan ju alltid ha missat.
När hon vandrar där längst vägen får hon syn på några som går några steg framför. Hon tycker de ser ganska lustiga ut.
"Kom!"säger den ena,"vi går in på det här caféet."
De ser ut som...
Tess stannar genast till mitt i vägen. De är sither!
- som ska in på ett kafé så det är ingen fara.
Hon går därför vidare.De två sitherna sätter sig ner vid ett ledigt bord. Darth Marin beställer en liten fruktbakelse och Darth Map en varm dryck.
"Jag förstår inte var hon kan ha tagit vägen,"säger Darth Marin och tar en tugga av fruktbakelsen."
"Jag har alla möjliga teorier,"svarar Darth Map.
"Som vadå?"frågar Darth Marin.
Darth Map rycker på axlarna.
"Hon kanske blev kär och stack."
Darth Marin brister ut i skratt och håller då nästan på att sätta fruktbakelsen i halsen.
"Nej, men på riktigt,"säger Darth Map,"jag är seriös."
Darth Marin hostar och säger:
"Darth Dion och kär går inte ens att sätta i samma mening."På ett annat café, på en annan planet, sitter Darth Dion och den manlige togrutan. De håller varann i handen i den mysiga stämningen och ser varandra djupt in i ögonen.
Darth Dion vet att det är honom som hon ska leva med i resten av livet. Kärleken är stark, det vet hon nu.Fortsättning följer (:
YOU ARE READING
Star Wars och den nya jediorden
Random#4 i roligt som bäst rankad 12 rådsmedlemmar, 11 namn, 10 pennor, 9 ljussablar, 8 katter, 7 guldmynt, 6 blomkrukor, 5 blommor, 4 bokhyllor, 3 kusiner , 2 trappor, 1 padawan. - Det är några av alla saker som finns i det nya templet. Efter att sith...