Kapitel 31 En idé och en sorglig historia

5 0 0
                                    


Det är en tidig morgon och Fara-Denise står och ser på en lampa som gungar fram och tillbaka i en av korridorerna i templet. Det är lysrör i och de knastrar och blinkar, med andra ord ser det inte så bra ut. Hon funderar en stund innan hon tillslut beslutar att hon kanske ska göra något av saken, men riktigt vad vet hon inte så hon inte direkt är någon elektriker.

Hon får dock sällskap av Willy och West som också tycks hypnotiseras av lampans rörelse och ljus.

"Vi kanske ska fråga Wendy om hon kan fixa det,"säger Willy.

West nickar.

"Eller Andy,"föreslår han.

Fara-Denise skakar liv i sig själv och ruskar sig själv i axlarna.

"Ja, ja,"säger hon,"jag har iallafall annat att göra."

"Vaddå?"frågar båda tvillingarna samtidigt.

Hon ser på dem och ler, påminns av hur lika de är, de båda vita twi'lekerna.

"Vi ligger minus i ekonomin,"säger hon,"jag har tänkt att borsta dammet från mina konstnärskunskaper och tjäna in lite."

Leende brister upp i Willy och Wests ansikten.

"Är du konstnär?"frågar de ivrigt.

"Nä, eller en gång i tiden,"svarar Fara-Denise,"när jag kände mig som mest ensam."


I en annan del av templet, någonstans i den östra men en korridor bort ifrån några grupprum, står den gröna twi'leken Janse. Han har varit ganska tyst på senaste, och det med att jämföra att twi'lekarna där han kommer ifrån är väldigt tysta. Kanske är de blyga, vem vet? Eller så har de inget att prata om. Men Janse har nog saker att prata om, saker som hände där för år sedan i byn Chininuma. Det var en vacker by som betyder "kom syster", det för att den berättar en sorglig historia om en pojke som ropade på sin syster som inte fanns, hon fanns bara i hans fantasi, så han ropade "kom syster" åt någon som aldrig var där. Hela byns historia är i och för sig sorglig. Han undrar om det någonsin hänt något lyckligt där.


Fara-Denise leder Willy och West in i ett av de mysigare rummen där hon genast börjar packa upp ett staffli ingen visste att hon hade. Hon ler åt dem innan hon tar upp ett tunnare papper.

"Vattenfärg,"säger hon,"en hemsk sak att arbeta med men när man väl lyckas så är det underbart!"

"Vad ska du måla då?"frågar Willy.

"Jag tänker mig en serietidning om ett ämne som aldrig tas upp."

"Som vad?"frågar West.

"Jag vet inte än,"svarar Fara-Denise.

Hon ser fundersamt på pappret.

"Skickar man in alla bilder sen och så skannar de in dem?"frågar Willy.

Fara-Denise nickar.

"Japp,"säger hon,"och sen skickas de tillbaka och så får man redigera hur man själv vill att sidorna ska se ut och var alla bilder ska vara."

Genast börjar alla försöka fundera ut ett ämne som aldrig tas upp, men det blir svårt. Ingen kommer på något förrän Willy plötsligt kommer på vem som kan ha en idé.

"Janse,"säger hon,"han har varit med om mycket, vi frågar honom!"


Janse ger sig tillbaka till den mer civiliserade delen av templet, han gör det med en ganska dyster min. På vägen träffar han på Maud och Gast som står och skriker på varandra upprört, i bakgrunden står Norell och är knäpptyst. Han själv går tyst förbi och beger sig till köket, där står Cloud och Shake och diskuterar färgteori medan Dan sitter och läser en bok. Dan ser dock upp när Janse kommer in.

"Där är du,"säger han,"vi började bli oroliga över att du gått vilse."

Cloud och Shake avbryter sitt samtal och ser också mot Janse.

"Ja,"säger Shake,"var har du varit?"

Janse ser bort bot en skåpslucka.

"Är allt okej?"frågar Cloud.

Janse nickar och går ut igen.

"Han är inte okej,"konstaterar Dan.


Willy, West och tre av katterna går runt och letar efter Janse. Willy ropar till vänster, West åt höger och katterna jamar och leker med varann. Plötsligt dyker Janse upp från ingenstans.

"Där är du!"ropar West och kramar om honom.

Janse blir helt stel och kramas inte tillbaks.

"Vi ska göra en serie,"berättar West och släpper honom med en orolig blick.

"Men vi måste komma på ett ämne som aldrig tagits upp tidigare,"säger Willy.

Janse ser på henne, och sedan på West, och sedan på Willy igen.

"Jag har en historia att berätta om,"säger han,"men det är ingen lycklig historia.

_______________________________________________________

Sorry om det ser så weird ut men det är skrivet på wattpad med datorn.

To be continued (:

Star Wars och den nya jediordenWhere stories live. Discover now