Jedna z kuzynek sułtana, córka sułtanki Hatice - sułtanka Hummasah szła do swojej przyjaciółki - sułtanki Ayse. Była to śliczna kobieta o szczupłej sylwetce oraz długich, pięknych, falowanych, brązowych włosach. Dotarła pod komnatę, do której zmierzała. Weszła do środka. Usiadła na kanapie obok przyjaciółki. Rozmawiały. Hummasah wydała jej swój sekret. Mianowicie to, że coś łączy ją z Mahmudem paszą. Wcześniej sokolnikiem księcia, teraz wielkim wezyrem mianowanym przez sułtana. Osman darzy go wielkim zaufaniem. Jest jego powiernikiem i przyjacielem. Myślał, że wyda go za sułtankę Beyhan ale jeszcze się dobrze zastanawia, czy to będzie dobry wybór. Ale pasza zakochał się ze wzajemnością w sułtance Hummasah. Do tej pory zakochani bali się komukolwiek o tym powiedzieć. Ale sułtanka zebrała się na odwagę i opowiedziała wszystko przyjaciółce, która nic nie mogła na to poradzić. Jedna Mahmud zwlekał. Wiedział, że może za to stracić życie. Tymczasem inna kuzynka sułtana, wredna dla wszystkich oraz znienawidzona - sułtanka Sah przechadzała się po haremie. Zauważyła służące Hummasah stojące przed komnatą. Podeszła bliżej wrót. podsłuchiwała ich rozmowę. Usłyszała sekret sułtanki. Zadowolona z tego popędziła do władcy. Wkroczyła do jego komnaty i naskarżyła na kuzynkę. Osman kazał ją wezwać. Hummasah przybyła w mgnieniu oka. Strażnicy i sułtanka Sah opuścili komnatę władcy zostawiając sułtana i sułtankę na osobności.
- Dlaczego mi tego nie powiedziałaś?
- Bałam się. Błagam oszczędź mu życie, a mnie ukarz. - mówiła kobieta, przy tym płakała.
- Nie martw się nikogo nie będę zabijał, ani karał za miłość. Mogę zrobić jedynie jedno... - Hummasah była ciekawa co powie sułtan, bała się - pobierzecie się.
- Naprawdę? Czy ja śnię?
- Naprawdę. Otrzyj łzy i raduj się. Jestem pewien, że będziecie szczęśliwi.
- Dziękuję panie.
- Nie ma za co. Pobierzecie się w tym samym dniu co ja z Ayse. Czyli za miesiąc. Teraz idź do Mahmuda paszy i przekaż mu wieści o waszym ślubie.
- Dobrze panie. Jeszcze raz ci bardzo dziękuję.
Uradowana kobieta opuściła pomieszczenie, w którym się znajdowała i poszła do narzeczonego. Tymczasem służąca powiedziała sułtance Ayse, że sułtanka Hummasah pobiera się z Mahmudem paszą w tym samym dniu co sułtanka z sułtanem. Ayse cieszyła się szczęściem przyjaciółki. Hummasah opowiedziała wszystko Mahmudowi paszy. On ucieszył się i z całej siły przytulił ukochaną. Obydwoje byli bardzo szczęśliwi. Został im przydzielony pałac znajdujący się niedaleko pałacu Topkapi. Hummasah razem z Ayse pojechały zobaczyć jej nowy dom. Był piękny i obszerny. Znajdowała się tam wielka sala, w której można było w spędzać czas w ciągu dnia. W pałacu znajdował się też średniej wielkości hammam. Była tam również sypialnia dla sułtanki oraz jej małżonka, mała dwuosobowa kanapa oraz kominek, który dawał ciepło w chłodne dni. W tym pałacu nie brakowało również balkonu, kuchni, komnat dla ich dzieci, gości królewskich oraz sług. Były również podziemne pokoje na wypadek jakieś wojny lub buntu. Tam chowano jedzenie ponieważ było tam chłodniej. Przed pałacem znajdował się ogród. Było tam wiele różnych rodzajów drzew, krzewów i kwitów. Znajdowała się tam stajnia oraz altanka. Pałac był piękny. Za czasów sułtana Sulejmana Wspaniałego ten pałac zamieszkiwała jego siostra - sułtanka Hatice oraz jej mąż - Ibrahim pasza. Teraz będzie w nim mieszkała sułtanka Hummasah z małżonkiem - Mahmudem paszą. Kilka godzin zajęło sułtanką obejrzenie tego oszałamiająco pięknego obiektu. Hummasah nie mogła uwierzyć, że będzie mieszkała w tak okazałym pałacu z miłością jej życia. Nie mogła się doczekać dnia ślubu. Zresztą tak samo jak jej przyjaciółka Ayse.
CZYTASZ
Ayse sultan
ActionKsiążka ,, Ayse sultan " różni się troszkę od moich pozostałych książek ponieważ występują tutaj bohaterowie nie historyczni,a w tamtych historyczni. Opowiada o sułtance Ayse. Córce siostry sułtana Selima IV sułtanki Beyhan oraz Ibrahima paszy (tera...