Grupparbetet

270 16 1
                                    

Hermione
------------------------------------------------------
När jag kom ner till uppehållsrummet nästa dag så var jag helt ensam. Bra, tänkte jag.
Jag brukade alltid vara först här då jag är morgonpigg jämfört med alla andra. Det brukar vara ganska skönt att få vara ensam en stund på morgonen. Jag brukade sitta och tänka för mig själv om allt möjligt. Men idag kunde jag bara tänka på honom.
Han hade varit så snäll och trevlig igår. Han hade hjälpt mig när jag satt utanför porträttet och grät och han hade hjälpt mig att ta igen det mötet jag hade missat. Om bara Ron inte hade kommit och förstört så kanske vi hade kunnat prata mer. Vad tänker jag på?! Jag sitter här och förklarar att Malfoy är trevlig, hur kan jag efter allt han har gjort? Nej, Malfoy kommer alltid att förbli samma gamla elaka Malfoy.
En pojke som såg ut att gå andra eller tredje året kom ner i uppehållsrummet, han gick förbi mig och sa "förrädare" och gick sedan ut genom porträttet. Förrädare? Varför då? Vad har jag gjort? Det måste ha varit det med Malfoy, varför var jag med Malfoy?

När de andra hade vaknat och kommit ner så gick vi för att äta frukost. Jag pratade med alla förutom Ron. När vi gick in i stora salen så tittade jag omedvetet bort mot Slytherins bord och där satt han, Draco Malfoy. Jag tittade snabbt bort och började prata med Ginny, jag ville inte att han skulle se att jag hade sett honom. När vi hade satt oss vid bordet så sa Harry "titta vad äckligt Malfoy tittar på Hermione!"
"Jag tror att 'Mione gillar det!" Sa Ron elakt.
"Varför skulle hon?" Frågade Ginny.
"Såg ni det inte? Malfoy och Hermione satt i vårat uppehållsrum tillsammans igår!"
"Är det sant?" Frågade Ginny intresserat.
"Han hjälpte mig med lösenordet och gick igenom vad de hade sagt på mötet" sa jag och hoppades att de inte skulle reagera på samma sätt som Ron. Men precis när Harry skulle säga något så kom McGonnagal och delade ut våra scheman. Vi bytte då ämne och började prata om schemat istället.
"Usch, vi har våran första lektion med Slytherin!" Sa Harry.
"Vilket ämne?" Frågade Ginny.
"Trolldryckskonst" suckade han till svar.
"Tråkigt för er! Jag har örtlära med Hufflepuff" sa Ginny.
"Grattis till dig" muttrade Ron.

När vi hade ätit färdigt så gick jag och Ginny till flickornas sovsal för att hämta våra böcker.
"Stackars er som måste ha lektion med Slytherin!" Sa Ginny till mig.
"Jag vet" suckade jag. Jag visste egentligen inte vad jag skulle tycka. De flesta i Slytherin var rena mobbare men jag fick ändå fler tillfällen att se honom.
Vi gick ner i uppehållsrummet och mötte upp Harry och Ron. Vi sa hejdå till Ginny och gick ner mot fängelsehålorna där trolldrycks-lektionerna hålls.
"Det är bra att vi inte har Snape längre!" Sa Ron.
"Vi har honom dock i försvar mot svartkonster" suckade Harry.
"Ja men dem lektionerna har vi inte lika ofta!" Svarade Ron glatt. Jag hade helt glömt bort att vi skulle ha en ny lärare i trolldryckskonst. Jag hoppas att han är bra!
"Hur mår du smutsskalle?" Skrattade Parkinson.
"Kalla henne inte det!" Sa Harry och höjde trollstaven.
"Ojojoj, har smutsskallen skaffat en pojkvän?"
"Sluta håll på Parkinson" sa Ron och tog också fram sin trollstav. Alla hade slutat prata och stirrade nu bara på Pansy, Harry och Ron. Precis när Harry skulle skjuta en trollformel mot Pansy så öppnades dörren.
"Sänk era trollstavar!" Sa en arg röst. Alla tre stoppade undan sina trollstavar och blängde surt på varandra.
"Kom in nu så vi kan börja lektionen" sa professorn. Alla gick in och satte sig på sina platser. Jag, Harry och Ron satte oss längst bak i ett hörn.
"Hej och välkomna! Jag är professor Snigelhorn och jag ska ha er i trolldryckskonst den här terminen"
"Hej" sa hela klassen i ett.
"Jag tänkte att vi ska börja med ett grupprojekt så jag ska dela in er två och två"
Snälla inte Malfoy, snälla inte Malfoy... Senaste gången jag hade tänkt så hade vi behövt patrullera tillsammans och jag hade sprungit gråtandes därifrån.
"Weasley & Zabini, Potter & Parkinson, Crabbe & Brown, Granger & Malfoy"
------------------------------------------------------
Draco
------------------------------------------------------
Så jag ska alltså jobba med henne! Varför? Varför av alla andra så måste jag jobba med henne? Jag tar mina saker och går mot bänken där hon sitter.
"Hej" säger jag kallt. Hon svarar inte. Varför svarar hon inte? Alla andra tjejer hade fått drömma om att vara med mig men Hermione var inte sån. Hon var speciell.
"Okej, det ni ska göra är att tillreda en kärleksdryck, är det någon som kan ett annat namn för den?" Frågade professorn. Jag såg direkt att Hermiones han flög upp i vädret.
"Ja miss?"
"Granger, ett annat namn för kärleksdrycken är amortensia"
"Det är rätt, 10 poäng till Gryffindor!"
Varför skulle hon vara så smart? Jag lovar att minst hälften av alla Gryffindors poäng är från när Hermione har svarat rätt på någon fråga.
"Ni ska börja tillreda drycken idag och sedan ska ni låta den puttra i två veckor, jag vill också att ni ska ha skrivit en två pergamentrullars uppsats om vad amortensia är och vad den gör tills nästa vecka. Ni kan nu hämta era ingredienser här framme."
"Om du hämtar ingredienserna så hämtar jag en kittel" sa Hermione och gick iväg.
"Visst" muttrade jag, jag gillar inte när andra säger åt mig vad jag ska göra men det kändes viktigt att göra som hon sa.
"Har du hämtat allt?" Frågade hon när jag kom tillbaka.
"Ja" svarade jag kort.
"Bra, jag vill få bra betyg på denna uppgiften så jag vill att du ska vara väldigt noggrann!" Och nu var gamla Hermione tillbaka, hon som ville ha högsta betyg på allt och som var rasande om hon fick ett Ö (näst bästa betyg).
"Okej, du hackar malörten och jag skär jordlåret" resten av lektionen flöt på såhär att hon sa till mig vad jag skulle göra och jag gjorde det. Om det hade varit någon annan som talade så skulle jag ha blivit väldigt irriterad men med Hermione så blev det inte så.
------------------------------------------------------
Hoppas ni gillade detta kapitel! Jag funderar på att sluta då ingen verkar så intresserad av denna fanfiction men jag kommer göra några kapitel till även om ni inte kommenterar.

//A true Dramione fan

PAUSAD!! Dem vackra gråa ögonenحيث تعيش القصص. اكتشف الآن