20: Aragog

304 22 34
                                    

"James? Lees jij het?" vroeg Lily. James knikte en pakte het boek aan. Hij bladerde de bladzijde om en zag het ondertussen bekende envelopje.

'Ik speel / speelde / ga Zwerkbal spelen. Ik houd in ieder geval van Zwerkbal.'

Succes!!

EVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVB

"Het verbaasd me dat nog niet alle Modderbloedjes hun biezen hebben gepakt," zei Malfidus. "Ik wil er vijf Galjoenen om verwedden dat de volgende e pijp uitgaat. Jammer dat het Griffel niet was.."
"Laat me los," gromde Ron tegen Harry en Daan, die zijn armen vasthielden. "Het kan me niks schelen, ik heb m'n toverstok niet nodig, ik wurg hem gewoon met m'n blote handen -"

"Ja, goed zo, Ron! Wurg hem! Wurg hem! Wurg he-" Sirius stopte meteen toen hij Lily's blik zag. "Nou, iedereen zou beter af zijn zonder hem." mompelde hij snel, maar Lily hoorde het en gaf hem een klap op zijn hoofd.
"Dat hij gemeen is, betekent niet dat je het zo erg terug hoeft te doen, Sirius! Hij is nog maar twaalf!"

Harry wees naar de grond. Op zo'n meter afstand renden een paar dikke spinnen haastig weg over de aarde.
"O, ja." zei Ron, die een tevergeefse poging deed om blij te kijken. "Maar we kunnen ze nu niet achterna gaan.."
"We moeten de Ontzichtbaarheidsmantel weer te voorschijn halen," zei Harry. "En we kunnen Muil meenemen. Hij is gewend met Hagrid het verboden bos in te gaan."

"Ze gaan wat doen?" vroeg Lily. "Het verboden bos in? Het bos dat verboden is? Harry Potter! Het heet verboden voor een reden!"

Ron was nog nooit in het verboden bos geweest. Harry één keer en hij had gehoopt dat dat ook de laatste keer zou zijn. Smalhart kwam opgewekt binnen en de leerlingen staarden hem aan. Alle andere leraren leken somberder dan gewoonlijk, maar Smalhart maakte een vrolijke indruk.
"Waarom zo sip, allemaal?"
Veel leerlingen keken elkaar geërgerd aan, maar niemand gaf antwoord. "Snappen jullie dan niet dat het gevaar geweken is?" zei Smalhart langzaam, alsof ze achterlijk waren. "De dader zit achter slot en grendel."

"Hij denkt toch niet echt dat het Hagrid is, of wel?" vroeg Remus.
James rolde met zijn ogen. "Het is Smalhart. Tuurlijk denkt hij dat."

Hij krabbelde een briefje aan Ron: Laten we vanavond gaan.

EVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVB

"Vooruit Muil, we gaan een wandelingetje maken," zei Harry, terwijl hij de hond een klopje op zijn poot gaf.
Harry pakte zijn toverstaf en fluisterde: "Lumos."

Harry bleef staan en probeerde te zien waar de spinnen heen gingen, maar buiten het kleine lichtkringetje van zijn staf was het aardedonker. Hij was nooit zo diep in het bos geweest.
"Wat denk je?" zei Harry, die Rons ogen nog net kon zien glanzen in het licht van zijn toverstok.
"We zijn al zo ver gekomen.." zei Ron.

Plotseling stootte Muil een oorverdovend, galmend geblaf uit en schrokken Harry en Ron zich een ongeluk.

"Dat kan niks goeds betekenen." zei Sirius.

Ron staarde naar een punt op zo'n drie meter boven de grond, recht achter Harry en zijn gezicht was krijtwit van angst.
Harry had niet eens tijd om zich om te draaien. Hij hoorde een hard klikkend geluid en plotseling greep iets langs en harigs hem bij zijn middel en tilde hem van de grond, zodat hij ondersteboven in de lucht bengelde.

Het reusachtige exemplaar dat Harry droeg daalde de steile helling af naar een mistig, bolvormig weg in het midden van de vallei. "Aragog!" riep hij. "Aragog!"
En uit het mistige, bolle web kwam een spin te voorschijn die zo groot was al een kleine olifant.
"Wat is er?" zei hij.
"Mensen," klikte de spin die Harry had gegrepen.
"Hagrid?"
 "We zijn vrienden van Hagrid!" riep Harry. Het was alsof zijn hart niet meer in zijn borst klopte, maar in zijn keel.
"Hagrid heeft nog nooit ander mensen naar onze vallei gestuurd," zei hij langzaam.
"Hagrid zit in de problemen," zei Harry. "Op school denken ze dat Hagrid een - een - dat hij iets heeft vrijgelaten wat de leerlingen aanvalt. Ze hebben hem naar Azkaban gebracht."
"Maar dat was jaren geleden," zei Aragog geërgerd. "Jaren en jaren geleden. Ik weet het nog goed. Daarom werd hij van school gestuurd. Ze dachten dat ik het monster was dat woonde in wat ze de Geheime Kamer noemen."
"Dus.. dus u komt niet uit de Geheime Kamer?" zei Harry, met het kille zweet op zijn voorhoofd.
"IK? Ik ben niet in het kasteel geboren.. Ik kom uit een ver land. Hagrid was nog maar een jongen, maar hij zorgde voor me, verborg me in een kast in het kasteel, gaf me etensrestjes."

"Dus.. die spin is het niet. Wat dan wel?" dacht Remus hardop.
"Ik heb geen idee." mompelde Lily.

"Uit respect voor Hagrid heb ik nooit een mens kwaad gedaan. Het lichaam van dat meisje werd gevonden op een toilet. Ik heb in het kasteel alleen de kast gezien waarin ik ben opgegroeid.

"Het toilet!" zei Lily opeens. De jongens keken haar raar aan.
"Ga dan, wij kunnen wel even wachten met lezen." zei James dom.
Lily zuchtte. "Nee, het toilet, het meisje is gevonden op het toilet. Wat als ze nooit is weggegaan!"
"Jammerende Jenny!" zei Sirius.

"Dan gaan we nu maar weer," zei Harry wanhopig tegen Aragog.
"Gaan?" zei Aragog langzaam. "Dat dacht ik niet. Mijn zoons en dochters doen Hagrid geen kwaad, omdat ik dat beveel. Maar ik kan hun geen vers vlees ontzeggen als zich dat zo gewillig in onze poten werpt.

"Rennen, Harry!" zei Remus. "Rennen!"

De auto van meneer Wemel denderende helling af, met oogverblindende koplampen en krijsende claxon. De auto kwam met piepende banden vlak voor Harry en Ron tot stilstand en de portieren vlogen open. "Pak muil!" gilde Harry, en hij sprong voorin.

---------------------------------------------------------EVB----------------------------------------------------

Harry ging Hagrids huisje binnen om zijn Onzichtbaarheidsmantel te pakken. Muil lag trillend onder zijn deken in zijn mand en toen Harry weer naar buiten kwam, zag hij dat Ron stond over te geven tussen de pompoenen.

"Subtiel, Ron. Heel subtiel." grinnikte James.

"Volg de spinnen!" zei Ron. "Dat vergeef ik Hagrid nooit!"
"Waarschijnlijk dacht hij dat Aragog zijn vrienden niets zou doen." zei Harry.
"Dat is juist het probleem met Hagrid!" zei Ron. "Hij denkt altijd dat monsters niet zo kwaad zijn als ze eruitzien en moet je zien wat hem dat heeft opgeleverd! Een cel in Azkaban!"

EVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVBEVB

Dus, de derde aanwijzing alweer:

'Ik speel / speelde / ga Zwerkbal spelen. Ik houd in ieder geval van Zwerkbal.'

xx C

Een Verrassend Bericht [Compleet]Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu