19

351 25 2
                                    

Jeffrey de Lange is bezig aan een uiterst knappe en misschien wel historische reeks bij Ajax A1. De doelman kreeg dit hele seizoen nog geen doelpunt tegen en als we de twee laatste duels van vorig seizoen erbij optellen, staat de teller inmiddels op elf clean sheets op een rij. Elf clean sheets keer negentig minuten voetballen en dan rekenen we de tientallen minuten extra tijd voor het gemak niet mee.

Elf clean sheets, dat staat gelijk aan:

- Twee volledige seizoenen Game of Thrones kijken, intro-tune niet meegerekend.
- 495 keer je tanden poetsen, als je je tenminste aan de twee minuten stelregel houdt.
- Zeven keer de marathon van Rotterdam lopen, als we uitgaan van de tijd van winnaar Marius Kipserem in 2016.
- 450 keer het clublied van Ajax zingen.
- Drie volledige werkweken in de ochtend- en avondspits in de file staan op de A1 naar Amsterdam.
- Heen en weer vliegen van Amsterdam naar New York.
- 5.940 keer de finale van Usain Bolt op de 100 meter sprint terugkijken op de Olympische Spelen.
- 33 afleveringen kijken van Goede Tijden, Slechte Tijden, inclusief reclame.
- Of gewoon 1.980 keer je voetbalhandschoenen aan- en uittrekken, in mijn eigen gemeten tempo.

De Lange deed het allemaal niet. Hij stond in de (minimaal) 990 minuten die hij speelde in, of vlak voor, zijn eigen zestien en hield elf wedstrijden op rij zijn doel schoon. Hij blonk zoals altijd uit in het neerzetten van zijn organisatie, het constant coachen van zijn medespelers en hij stond er op de momenten dat het moest. Hij pakte knappe ballen tegen onder meer PSV, AZ en PAOK Saloniki en zorgde er zo mede voor dat Ajax A1 het hele seizoen nog geen wedstrijd verloor of gelijk speelde. Zelfs tijdens een midweeks oefenpotje van A1 tegen Jong Ajax (5-0) was hij niet te passeren.

Glimlachend las Denise dit artikel. Haar relatie mocht dan wel uit zijn, ze kon het niet laten om dit artikel te lezen. Ze was net op de helft toen een foto van Nikky in beeld kwam.

Nikky wilt met u FaceTimen

Denise klikte op accepteren en al snel was Nikky haar gezicht te zien.

"Nikky" glimlachte Denise.

"Heeey" glimlachte ze terug. "Hoe is het? Kun je je gebroken hart een beetje aan?"

"Ja gaat wel, gister kon ik het prima aan. Maar vandaag valt zwaar" zuchtte ze "hoe gaat het met jou?"

"Buiten het feit dat ik je nog steeds enorm mis, gaat het wel goed" knikte Nikky "wat was je aan het doen?"

"Moet ik eerlijk zijn?"

"Tegen mij altijd" glimlachte ze.

"Goed, ik was een nieuw artikel over Jeffrey aan het lezen. Ik was al op de helft, maar toen belde jij me"

"Ik heb een prima timing, je moet hem uit je hoofd zetten schat. Niks over hem lezen. Dat is het beste"

"Ik weet het" Denise rolde op haar buik en keek haar vriendin moeilijk aan. "Het is gewoon lastig, ik doe hier bijna niks."

"Wat heb je gister gedaan dan?"

"Gegolft" grinnikte Denise.

"Met je vader?" Gniffelde Nikky die het Denise al helemaal zag doen.

"Nee, met Ricki"

"Zozo toe maar hoor"

"Doe normaal, just friends"

"Zei je toen met Jeffrey ook" het was eruit voordat Nikky er erg in had. Snel sloeg ze haar hand voor haar mond. "Sorry"

"Dat was anders" Denise dacht terug aan die tijd. De tijd dat alles er rooskleuriger uitzag dan nu.

"Hoezo?"

"Omdat ik niet van plan ben in Spanje te blijven wonen, hij tien uur rijden hiervandaan woont en hij m'n type gewoon niet is"

"We gaan het zien" grijnsde Nikky.

Denise schudde lachend haar hoofd en liep naar beneden.

"Jij nog wat te vertellen?"

"Veel te veel" knikte Nikky die begon met vertellen.

Ondertussen liep Denise de keuken in en pakte wat te drinken uit de koelkast.

"Hey lieverd" Viktor kwam ook de keuken ingelopen en drukte een kus op Denise haar hoofd. Denise glimlachte en luisterde ondertussen naar Nikky die middenin een verhaal was.

".... Dus Jasmijn zoende Mats waar Ashley bijstond. Dikke ruzie natuurlijk"

"Snap ik, waarom zoent Jasmijn Mats opeens" zei Viktor met een hoge stem.

Denise begon te lachen en gaf haar vader een corrigerende tik.

"Oh hallo" zei Nikky ongemakkelijk.

"Hallo Nikky" lachte Viktor.

"Ga maar weer pap" bemoeide Denise zich ermee. Ondertussen zette ze het pak drinken weer in de koelkast en keek of er nog wat gezonds in lag.

Uiteindelijk pakte ze een wortel en liep maar weer naar boven.

"Hoe gaat het met jou en Terence?"

"Gaat wel" knikte Nikky.

Denise plofte op bed en keek moeilijk. "Gaat wel?"

"Ja, we hebben wat downs" zuchtte ze.

"Nee nee nee, m'n favoriete stel gaat niet uit elkaar"

"Mijn favoriete stel is ook uit elkaar" kaatste Nikky terug. "Niet dat ik het wil, maar goed van die kleine ruzietjes word ik natuurlijk ook niet vrolijk. En als het gebeurd kan ik er ook niet veel aan veranderen. Ik kan moeilijk zeggen, nee je mag het niet uitmaken als hij niet verder met mij wilt"

"Dat is waar, ik app hem nog wel"

"Maar je weet niks van mij" zei Nikky snel.

"Nee nee komt goed moppie"

"Goed, ik moet eten. Want ik heb straks training, beloof me het artikel niet verder te lezen"

"Ik beloof het" lachte Denise. "Eetsmakelijk"

"Jij ook voor straks, hou van jou"

"Dankjewel, hou ook van jou" allebei de dames bliezen nog een kusje naar elkaar waarna Nikky ophing. Het artikel kwam weer in beeld en zoals beloofd klikte ze hem weg.

Afscheid ~ vervolg Spotlight (voltooid)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu