Duasembilan : " Pokok kelapa."

18.1K 1K 9
                                    

(( Hana POV ))

" Boleh ke Rayyan tu nak panjat pokok kelapa mak tok tu?" Ibu bersuara dalam was was. Aku yang sibuk memarut kelapa hanya menjongket bahu.

Ayah duduk di sebelah ibu. Ibu hulurkan segelas air kepada ayah. " Kenapa abang suruh si Rayyan tu panjat pokok?"

Ayah meneguk air laju. Diletakkan cawan kosong disebelah ibu. " Laki anak awak tu sayang sangat dengan bini dia. Sanggup buat apa je untuk isteri tercinta."

Aku berhenti memarut. Ya Allah, sabar wahai hati. Kau nak ayah terima kau, jangan melawan dia lagi.

Peha aku diusap perlahan oleh ibu. Ibu mengeleng. Aku tersenyum nipis. 

Bunyi kelapa jatuh terus membuatkan aku menoleh. Hm, not bad. 4 kelapa untuk orang bandar. 

Kelihatan Rayyan perlahan lahan turun dari pokok kelapa mak tok. Tiba tiba,

GEDEBUKK!

" Arghhh!" 

Mata aku membuntang besar. " Ya Allah, Rayyan!" Aku terus berlari ke arah Rayyan yang sudah terjatuh dari pokok kelapa.

Kepala Rayyan aku letakkan di atas peha aku. Pipi Rayyan aku tepuk cemas. " Rayyan, bangun! Rayyan! Bangun!"

Mata Rayyan terbuka sedikit. Wajahnya terserlah kesakitan. Ibu dan ayah tergopoh gapah datang ke arah kami.

" Ya Allah, Rayyan. Bertuah punya budak. Macam mana boleh jatuh ni?" Ibu bersuara cemas.

Aku pandang ayah. Ayah sibuk mengira buah kelapa yang ada di sisi Rayyan. Ayah mendekati Rayyan. Ayah tersenyum sinis.

Rayyan mengaduh kesakitan. " Rayyan, boleh bangun tak?"

Aku bantu Rayyan untuk duduk. Rayyan mengerang kesakitan sambil memegang kakinya. 

" Rayyan, kaki awak okay tak?"

Rayyan mengeleng. Aku bergerak mendekati kaki Rayyan. Aku sentuh sedikit. " Arghhh!"

" Sorry sorry, saya tak sengaja."

Ayah tunduk memandang Rayyan. " Nampaknya kamu gagal."

Aku berkerut. Gagal? Gagal apa ni?

Ayah berdiri dan berlalu pergi.

" Ayah."

Ayah kembali menoleh. Rayyan tersenyum nipis. Tangan yang berada di belakangnya di tunjukkan bersama sebiji kelapa. Aku masih tidak faham.

" Sorry, Rayyan berjaya. Jangan lupa tunaikan janji ayah." Rayyan tersenyum penuh makna.

Ayah tergamam. Ayah terus berlalu pergi meninggalkan aku dan Rayyan.

Ibu datang mendekati kami bersama dengan mak tok. " Ya Allah, macam mana boleh jadi macam ni?" Mak tok tunduk di sisi Rayyan.

Oh, Encik Pilot! ✓Where stories live. Discover now